Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höna eller tupp? O.o  (läst 2255 gånger)

Rubbermadebaby

• Dalarna
höna eller tupp? O.o
« skrivet: 26 sep-11 kl 12:47 »

Har en silverfärgad vaktel här hemma som jag hittills har trott vara en höna. Så till frågan, har silverfärgade tuppar haklapp?
Den här "hönan" väser/blåser upp halsen som min tupp gör och sen "galer" den. Nog för att min förra höna också "gal" ibland men.. ja..
Har försökt hitta bilder på silverfärgade tuppar men blir osäker på om det är silverfärgade jag ser. Hjälp!  ???

Skylla

• Västergötland
SV: höna eller tupp? O.o
« Svar #1 skrivet: 26 sep-11 kl 14:06 »
Nej, alla silvertuppar har inte mask.
Men du borde se om han har ljust rostfärgade fjädrar i baken, ibland behöver man riktigt starkt ljus för att hitta dem.

Rubbermadebaby

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 26 sep-11 kl 14:18 »
Tack så mkt!
SKa snarast fånga in den och kika!

Skylla

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 sep-11 kl 18:31 »
Släck lampan, de är lättare å fånga då;)

Rubbermadebaby

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 26 sep-11 kl 21:40 »
Haha! fast mina är inte så hemskt svåra att fånga, bara att sträcka in handen och ta dem. :P

Hmhm.. tittade under en lampa och tycker att fjädrarna i stjärten ser lite persikofärgade ut nästan. Fast väldigt väldigt svagt.. tror jag får lov att ta fatt i den i morgon igen bara för att bli riktigt säker..

Väser/blåser hönorna också?

Skylla

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 sep-11 kl 23:34 »
Låter som du har en tupp utan mask;)
Testa om han lockar på hönorna när han får nåt gott;)

Rubbermadebaby

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 26 sep-11 kl 23:56 »

De får mjölmask med jämna mellanrum och det är den "riktiga" tuppen som lockar på den bruna hönan och den silverfärgade. Båda kommer springande till honom då och sliter åt sig det goda.

Vad knepigt.. och lite besviken blir jag också (om det nu verkligen är en tupp) för den såldes med den bruna som en höna. Så då finns chansen att jag har två tuppar och en höna. Brukar inte tuppar bråka isf? För de här funkar fint ihop.  ::)

Skylla

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 sep-11 kl 13:43 »
Nej,de behöver de inte göra. Är dessa uppväxta med varann så brukar det inte vara nå direkta bråk.
Har inte varit med om att kineser hackat sönder varann som japanare kan göra(peppar peppar ta i trä),därimot kan tupparna bli kala på ryggen om de inte drar jämt.

Rubbermadebaby

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 27 sep-11 kl 14:52 »
Tyvärr så är det "hönorna" som är uppväxta med varandra och jag är ganska säker på att den silverfärgade faktiskt är en tupp nu. Fångade in den idag igen och höll upp rumpan mot solljuset och fjädrarna i stjärten är en annan färg. -_-' ljus ljus rost/persikofärgad. Så nu blir det att försöka få tag i två hönor till.

Tror du att det skulle funka?

Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser