Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vinterutfodring utan foderkopp och foderram  (läst 1407 gånger)

Wistyl

• Halland
vinterutfodring utan foderkopp och foderram
« skrivet: 27 sep-11 kl 18:01 »
Jag har ett litet problem, jag har ingen foderram och ingen foderkopp att fästa balongerna i (jag har balonger). Har någon något tips på hur man kan göra vinterutfodrigen på ett annat sätt? eller hur man lätast gör en foderkopp själv.
känner att det börjar bli dags att ge dem mat nu.
tack på förhand
//Wistyl

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: vinterutfodring utan foderkopp och foderram
« Svar #1 skrivet: 27 sep-11 kl 18:12 »
vänd upp och ner på en hink eller burk med hål i locket så blir det vakuum och bierna slickar i sig det !

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

« Svar #2 skrivet: 27 sep-11 kl 18:24 »
Lite beroende på om du använder täckbräder eller plast. Men i princip så gör du så här. Bind ett myggnät eller en gles bommulsduk över öppningen på ballongerna. Skär av en plastflaska eller liknande så att du får en ring med tillräcklig höjd för halsen på mataren. Lägg ringen på plats och tippa ballonen i mitten på ringen.  Ungefär så här gjorde man förr när man matade bina.  Om oklart så skriv igen!!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 27 sep-11 kl 18:45 »
Det beror på hur din kupa ser ut. Måste du använda ballonger eller kan du skapa ett bitätt utrymme inne i kupan?

Är det en uppstaplingskupa (eller en trågkupa som är helt tät i huset) kan du sätta på fler sargar och ställa in hink sockerlösning på ramarna inne i kupan. Lägg lekakulor på ytan så drunknar inte bina. Så här sent kan det börja bli lite kallt att ta bort alla täckbrädor eller plast, lämna då bara en bred springa öppen för bina att komma upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser