Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ivomec för tjocktarmsmask (chab/oes)?  (läst 7333 gånger)

Ipidia

Ivomec för tjocktarmsmask (chab/oes)?
« skrivet: 28 sep-11 kl 11:38 »
Hej på er!
Fick just tillbaka provsvar på våra fårs träckprov (jäklar vad fort det gick!). Däremot skulle det ta uppemot en vecka att få recept av veterinären. Nu är det så att en granne har kvar av sitt Ivomec som vi kan få, men jag undrar nu om det är det rätta medlet för våra får och tar tacksamt emot erfarenheter från er andra. Provsvaret visade på 100 ägg/gram träck av Chabertia/Oesophagostomum som tydligen är tjocktarmsmask. Jag vet inte ens om det är mycket eller lite. Det kanske inte når upp till gränsvärdet ens?
Om nån har avmaskat för just tjocktarmsmask så vore det intressant att veta vilket maskmedel ni fick utskrivet.

Tack för svar!

Maddie

• Uppland
SV: Ivomec för tjocktarmsmask (chab/oes)?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-11 kl 19:08 »
Ring fårhälsovården  08-7258200 telefon tid kl 9-12 . De kan tala om för dig om det är mycket eller lite eller om du ens behöver avmaska. De kan också skicka maskmedel till dig. Tror att de  hjälper dig även om du inte är med...

Miss Evil

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 sep-11 kl 20:50 »
De hjälpte inte mig när jag inte var med , de frågar efter se nr och hjälper sen. HAr inte labben som vidilab veterinär där som kan hjälpa en?
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 29 sep-11 kl 08:18 »
De parasiter du har är vanligt förekommande på får och om antalet inte är enormt behöver de inte åtgärdas.
Normalt utvecklar fåren ett immunförsvar som lär dem att hantera parasiter. Du kan aldrig maska dig fri från alla parasiter, men ju oftare du använder gifter, desto mer skadar du fårens förmåga att själva hantera problemet, dessutom kan det ge resistenta parasiter.
I ett naturligt skeende, är balansen god mellan parasit och värddjur. Parasitens syfte är inte att döda värddjuret, utan att använda det för att föröka sig. Det är främst vårt sätt att hälla många djur av samma slag på en begränsad yta som skapar parasitproblem. Så är inte naturen ämnad att fungera.

Om djuren inte är negativt påverkade av parasiterna, behövs sannolikt inte avmaskning och man ska inte låna grannens preparat. Du kan rådgöra med din distriktsveterinär om du inte är ansluten till djurhälsovården. Denne kan i sin tur kontakta djurhälsovården om kunskap saknas.

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 29 sep-11 kl 09:40 »
Jag har fått mitt svar , jag hade samma, 100  Chab/ Oes på livlammen  och behöver inte avmaska i år enligt fårhälsovården  :) Tar  prov på tackorna igen nästa år efter lammning

Ipidia

« Svar #5 skrivet: 29 sep-11 kl 15:10 »
Tack för era svar, det låter fint!
Trevligt att veta att våra ulltottar inte behövt må dåligt pga parasiter :-). Vi har varit lite oroliga eftersom vi inte haft tillräckligt med bra bete för att kunna ha nån vettig betesrotation. Men å andra sidan har vi bara haft dem ett drygt åt och här har inte funnits får innan på överskådlig tid, så utgångsläget var nog ganska bra.
Vi har för övrigt anslutit oss till fårhälsovården och det känns bra än så länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser