Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ?Hö?  (läst 5526 gånger)

hönipöni

• Skåne
SV: ?Hö?
« Svar #20 skrivet: 02 okt-11 kl 22:03 »
Jag köper halv stora hösilage balar runt 200kg funkar fint att hantera utan traktor och räcker lagom länge... Det brukar finnas många olika storlekar om man kollar runt! :D

ulfg

« Svar #21 skrivet: 07 okt-11 kl 19:45 »
Den lilla skillnaden som kan ha betydelse är att jag inte river upp balen. Jag bara strimlar av plasten utefter sidorna i 40 cm br band från topp till botten. Då är balen fortsatt vattentät ovan och nedan.  Eftersom jag inte river upp balen är den fortsat stenhårt hårdpackad och rivs av i centimetertjocka lager av fåren när de successivt äter sig igenom den. Därför håller en bal längre tid än en lös tuss i kylskåpet.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hustran

« Svar #22 skrivet: 07 okt-11 kl 19:59 »
Oj,jag har aldrig fattat hur du gör med att "strimla" balen. Nätet måste ju bort också? Att en hård bal håller längre än "en tuss i kylskåpet" håller jag inte med om däremot. Den tar värme pga. syret som letar sig in och "bränner",om du istället luftar och "torkar" ensilagen så håller den gott.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #23 skrivet: 07 okt-11 kl 20:18 »
Jag strimlar nätet också i alla fall hästar äter inte nätet...får är jag ny på så jag vet inte hur bra dom är på att sortera
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser