Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Limma tekanna?  (läst 4958 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Limma tekanna?
« skrivet: 29 sep-11 kl 07:59 »
Jag har slagit av en bit av pipen på min favorittekanna  >:( Just den här kannan har ett stort affektionsvärde, så jag vill gärna laga den. Vad limmar jag fast biten med som gör att det ser snyggt ut och håller för varmt te? Materialet är stengods.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
SV: Limma tekanna?
« Svar #1 skrivet: 29 sep-11 kl 08:06 »
jag har limmat en massa tekannor... för att sen inte våga använda dom för jag tror det ska ge smak åt teet :-[ ,
en till sak att tänka på, men om det gör det vet jag inte. jag har alltid haft en annan tekanna att ersätta den med (rapchic=tekannesamlare, har minst 10 st  :-[

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 29 sep-11 kl 08:12 »
Betyder den mycket för dig så lämna in den till en expert.

http://www.direktpress.se/goteborg/Centrum/KulturNoje/Trolleri-med-porslin-i-naggad-vardag/

Abigail

« Svar #3 skrivet: 29 sep-11 kl 11:00 »
Använd Karlssons klister annars är du en åsna  ;)
Har använt karlssons klister mycket till saker som ska vara i akvarium, lagat pump osv. Även känsliga fiskar klarar det så jag räknar det som ganska ofarligt.

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 05 okt-11 kl 13:26 »
Det går att limma porslin så att det tål hett te men det ställer stora krav på limmet. Tyvärr minns jag inte vilket lim det skulle vara enligt porslinsexperten som berättade om det.

Förr fanns det en kringresande porslinsreparatör som vandrade från gård till gård här i trakten. Han kokade sitt eget lim. Vad det egentligen bestod av fick ingen veta men han tog vara på benkontar som råvara. Det där var väl för en 70 eller 80 år sedan.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 07 okt-11 kl 10:09 »
Jag hade använt epoxilim (även till en tekanna)

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 07 okt-11 kl 13:58 »
Klarar det temperaturen?

Epoxy bryts ju ned vid litet på 100 gradet har jag för mig så hett te kan närma sig gränsen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #7 skrivet: 07 okt-11 kl 18:49 »
Klarar det temperaturen?

Epoxy bryts ju ned vid litet på 100 gradet har jag för mig så hett te kan närma sig gränsen.

för att brygga ett gott te ska man max hålla sig på 95-98 grader det gäller då svart te och pu-erh te (+ ört teer)
så gillar man grönt te tex så klarar man sig finfint :D

pyromanen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 okt-11 kl 18:52 »
Epoxy!

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser