Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP en TOK galande tupp!!!  (läst 7500 gånger)

Spookigirl

• Trivs som lant lålla :)
    • Södermanland
HJÄLP en TOK galande tupp!!!
« skrivet: 01 okt-11 kl 10:02 »
Hej alla där ute.

Jag har flyttat ut på landet och har alltid haft drömmen om att ha egna höns. En go arbetskamrat till mig har höns så jag fick några få kycklingar av henne i somras. Det visade sig att av de 5 kycklingarna va det 2st tuppar. Dom går jätte bra ihop och är snälla MEN!!!!! En av tupparna gal som en tok. Kl 06.05 näst intill varje morgon sätter han fart och gal och gal och gal. Han gal super högt och länge ca 2 timmar. Spelar ingen roll om man går ut till dom. Om man släpper ut dom eller slänger ut foder i hagen. Han ger sig inte och nu har grannarna börjar skruva på sig. Vi bor på landet och grannarna tyckte att det skulle bli kul med höns med tupp men ingen av oss har någonsin råkat ut för en tupp som gal så här mycke. Finns de nåt man kan göra? Finns de nå knep?

Vet att detta kanske låter som en dum fråga men tuppen är jätte fin så jag vill ju verkligen behålla honom men om grannarna klagar nu så börjar hans tid rinna ut.
Trivs bäst i öppna landskap där jag kan sitta under min kork ek och lukta på blommorna!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: HJÄLP en TOK galande tupp!!!
« Svar #1 skrivet: 01 okt-11 kl 10:31 »
Testa mörklägga hönshuset. Kan hjälpa ibland så att de inte börjar gala lika tidigt. En del tuppar galer dock i kolsvarta mörkret med. ::) Han kan inte bli störd av ljud utifrån som sätter igång honom? En del ungtuppar brukar också kunna vara rätt gapiga i början när de lärt sig gala för att sedan lugna ned sig när de blivit lite mer "vuxna".
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Spookigirl

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 01 okt-11 kl 10:44 »
Det är bäcksvart både ute och inne hos dom. Va lite inne på om han gal extra mycke i samband med att han blir "könsmogen" men vad vet jag. Har vild gess som håller på lite ute på åkrarna nu men de låter inte speciellt mycke men kanske tillräckligt för att störa tuppen?! Han är näst intill tids inställd  :-\
Trivs bäst i öppna landskap där jag kan sitta under min kork ek och lukta på blommorna!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 01 okt-11 kl 10:49 »
Häruppe i norr satte min tupp igång 01.30 på "morgonen" i somras. Midnatsssolen...

En tupp galer på morgonen, inte så mycket att göra åt. Min dvärgkochin är dock inte så högljudd. En annan stor korsning som vi hade ett tag lät fruktansvärt högt, så det kanske har med ras och storlek att göra.
//Lina

Spookigirl

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 01 okt-11 kl 11:01 »
Joooo de här en en stor ras av "Perssons blandning"   :-\ Oooooo de börjar kännas hopplöst.
Vill ju inte komma i konflikt med grannar och mina egna barn när de inte får sova. Jag kanske får avvakta och se om det är övergående. Han kanske har fått tuppjuck  :D

Tacksam för alla tankar och förslag.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #5 skrivet: 01 okt-11 kl 11:18 »
Mina tuppar har inte någon sån ful ovana  ;) min börjar si så där vi 10-11 snåret om det behövs..  vet inte vad jag gjort med dom, för jag har haft 2 olika tuppar och ingen av dom varit så morgon pigga.. däremot har jag höns som kan skrika och ha sig dock inte så tidigt på morgonen, men det är för att grannkatten strycker förbi eller andra hot( och när dom bråkar om ruvredet).. så kolla runt lite kanske tuppen varnar för nåt, eller kanske han är nyinflyttad och måste hävda sig mot andra .  när mina skriker brukar jag gå ut och snacka med dom så lungar dom sig..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Spookigirl

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 01 okt-11 kl 12:56 »
Vilken tur du har,,,,, vi kan byta tuppar du och jag  o:)

Tupp skrället ser inte ut eftersom har bor i "sommar torpet" än och där finns de inte fönster som är öppna under natten/tidig morgon. Har fönster luckor som är stängda just för galandets skull mm. När tuppen sätter fart så går jag ut och öppnar luckan i hopp om att han ska sluta gala men NEJ då. Han gal, har uppehåll ca 30 sekunder sen gal han igen och så fortsätter han i ca 2 timmar. Kan hända att han har uppehåll i ca 15 min men sen börjar han igen. Han andas väl mellan akterna då  :)

Spelar ingen roll om jag pratar med dom eller inte. Han Hooo hoooar hej vilt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 01 okt-11 kl 13:46 »
Haha, kom och tänka på en tupp jag sålde nu när du skrev om detta med uppehåll i 30 sekunder. ;D Hade en dv kochin/silkeskorsning som var ca 10 månader gammal och hade aldrig golt hemma hos mig. Så kom ett par och köpte honom. Fick sedan denna film utav dem. ;D

Här har ni en som upptäckt att han kan gala och verkar ta igen för alla månader han missat hos mig. ;D Han har väll bott där i ca 2 år nu, träffade ägarna senast i somras och de verkar tycka om sin lilla tupp! ;D
Den skäggige galer.MOV

*räknar* ... Ca 7 sekunders uppehåll mellan kuckelikuandet. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Spookigirl

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 01 okt-11 kl 14:06 »
 :D Jaaaaa typ så håller min på oxå fast kl 6.05 på morgonen fram till kl 8.00

Jag blir knäpp på honom. OK att han kan gala de gör absolut inget men inte så tidigt. Önskade att han hade en timer som jag kunde ställa om. Får se hur länge grannarna och vi står ut. Den där lilla låter inte lika mycke som min stora men inget man kan göra. Hoppas på att det är en "fas" han går igenom.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 01 okt-11 kl 14:27 »
Efter kl 06 är faktiskt inte tidigt. Det är inom gränserna för vad man får stå ut med, tycker jag. Börjar de innan 04, då är det ett problem. Ni får anpassa er till dygnsrytmen på landet, kl 06 ska man vara vaken och igång  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #10 skrivet: 01 okt-11 kl 17:23 »
blink blink  ;)  har 2 ungtuppar till salu.. nä jag vet du bor för långt bort..
men du ska ju inte vara orolig för grannarna för på landet ska man ha tupp och dom ska gala.. som sakt var nöjd att det är tuppen som låter, höns när dom e på g låter MYCKE värre..  har även en höna som gal när hon vill .
Han är säker bara ny kommer lugna sig.. ska du se..
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

hustran

« Svar #11 skrivet: 01 okt-11 kl 17:50 »
Kan det vara så att det finns en galande tupp på ngn. granngård? Även om det är kilometrar emellan så hör de varann. Hade själv samma "problem" förut men gillade det  faktiskt för det var bara att kliva ur bingen och se glad ut. :-))

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 01 okt-11 kl 18:02 »
Så fort jag går ut med hundarna på morgonen 4.30- 5.00 så gal mina tuppar när de hör att jag är ute.
Trodde att mörker skulle hindra.
Nu gör det inget för vi bor på landet.
Sålde en dv Wyandotte tupp som gol så mycket att alla höll på att bli tokiga.
Han tonade dock ner då tiden gick fanns ingen tupp i närheten.
Står man /grannarna inte ut får man byta tupp .
de galer olika fast de kan vara av samma ras.
« Senast ändrad: 02 okt-11 kl 07:40 av Lycka »
Hedemorahöns

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #13 skrivet: 01 okt-11 kl 18:38 »
Tänk vad tolerans är olika..  8) Mina tuppar börjar gala med ljuset ( sommar vid 2-3 ) och grannen hör ute som bor 1km bort men störs inte det ingår liksom på landet. (Korpungarna som är ny utflugna stör värre ,,det är ett jävla liv) Det är ingen risk vi rider vilse det är enbart att följa ljudet
                                                                    MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 01 okt-11 kl 21:21 »
hoho..0230 börjar mina..alla 8..
Sen brukar dom sjunga i kvartet,solo eller duetter fram tills skymmning.
Men det blir inte så mycket galande mest skrikande..

/Majsan
You want some..Come get some

Spookigirl

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 01 okt-11 kl 21:28 »
Har en granne som bor ca 800m härifrån som har 2st tuppar. Jag hör dom ytterst sällan. Kan va så att min tupp hör dom kanske?! Mina är en ungtupp ca 4månader gammal. Det är en massa gess som mellanlandar här på åkrarna nu så dom kanske stör lite oxå men han borde ju vänja sig tycker jag men men...

Tupp juck får jag snart  :-\

Han är ju hel härlig annars. Han sköter sina hönor och är trevlig när man kommer men jag får intala mig och grannarna att det är övergående  o:)

Tusen tack för alla svar, de ger mig orken och peppning att hålla ut ett tag till!!!

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #16 skrivet: 01 okt-11 kl 21:34 »
jamen då är det ju för grannens tuppar den gal + att den är ung..  ;) och då kan ju inte grannen klaga om han själv har tupp...
proppa vadd i öronen .. härda ut han ger sig med tiden.. 

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #17 skrivet: 01 okt-11 kl 21:47 »
Min ena ungtupp var galen i att gala  ;D Under den tiden hade en av mina hönor i en egen bur med sina kycklingar. Men så blev kycklingarna stora och jag släppte ihop dem. Hon verkade inte vara så förtjust i han eviga galande för hon spöade skiter ur honom så fort kan lät (och annars också för den delen). Fjädrarna flög vida omkring och så fort han såg henne närma sig så slank han snabbt iväg. Nu är allt lugnare, han gal mer måttligt och hon är snällare mot honom  :) . Vi har en till ungtupp som är lika gammal men som inte gal lika mycket och den var hon inte alls lika hård på. Så en äldre dominant höna kanske kan hjälpa. Vet inte om någon annan har liknade erfarenheter eller om det bara är hon som inte gillar skrikiga tuppar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 01 okt-11 kl 22:02 »
I min familj gnäller karln o äldsta sonen om tupparnas galande så jag har bara sparat så tysta tuppar som möjligt.
Gör dej av med den vrålande tuppen då o ha kvar den andra.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Spookigirl

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 01 okt-11 kl 22:24 »
I min familj gnäller karln o äldsta sonen om tupparnas galande så jag har bara sparat så tysta tuppar som möjligt.
Gör dej av med den vrålande tuppen då o ha kvar den andra.

Jag hade väl lite av det i reservplan, i nöd liksom men ville kolla om andra hade några erfarenheter rikare :) Får bita ihop ett tag till och köpa öronproppar till mig och grannen som bor närmre i hoppet på att GOLIAT som han numera heter lugnar sig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser