Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp det kryper!  (läst 1829 gånger)

hönipöni

• Skåne
Hjälp det kryper!
« skrivet: 02 okt-11 kl 20:27 »
 :o  Har en liten flock med höns och tuppar...
Såg idag när jag pysslade om en av hönorna att det fanns små gul bruna kryp som sprang och gömde sig när jag tittade på dem.
Kanske hönsloppor? Så nu på kvällen har jag tagit in alla en och en och kollat dem lie nogrannare sprayat med Exner för det hade jag hemma insåg desstutom att flera av dem började få lite fjälliga ben kan det vara kalkben?

Mitt höns hus är nybyggt i sommar och jag byter strö varje vecka och det är redan tvättat 1 gång!
Vad gör jag nu?  ???  Läste att det var någon som sprayat kill it och andra användt front line tar det båda sakerna?

Och varför har detta kommit till mina höns? Jag bytte ut deras sandbad idag och har nu hälften kalk. Men de verkar föredra hästarnas gödselstack när de är ute kan detta komma där ifrån? :'(

Neiklot

• Gäst
SV: Hjälp det kryper!
« Svar #1 skrivet: 02 okt-11 kl 20:58 »
Nu vet jag inte vad det är förnågot, men allehanda småkryp brukar springa runt i våra fjäderbeklädda vänners skrud...

Behöver ju inte vara något farligt menar jag. :)

/Neiklot

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 02 okt-11 kl 21:10 »
Låter som löss och kalkben .
Ingen panik , smörj in benen med nåt riktigt fett som tex tjärsalva vasselin mm mm
Ge en droppe frontline i nacken på varje höna så dör lössen . Fortsätt att smörja tills benen ser fina ut igen .

Det finns massa sätt att få bort kalkben men detta har jag använt , så även frontline.
Nej dom bara får sånt i bland , ingen aning vartifrån det kommer faktiskt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 02 okt-11 kl 21:25 »
Höns har väl alltid lite löss som dom själva desarmerar vid sandbad(håller ner antalet). Är Hönsen friska och dom inte är trångbodda ska det inte vara så stort problem.  8)

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 02 okt-11 kl 21:29 »
Sant. Finns alltid en risk, framförallt när hönsen är frigåeende, de smittas av vilda fåglar.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

hönipöni

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 okt-11 kl 22:17 »
Tack för svaren :D
Alltså ska jag smörja ben och frontlinea i veckan och ja mina hönor går lösa när jag kan passa dem annars kommer räven när jag inte ser >:(.  Men vad kan jag göra för att förebygga?

flax

• Halland
« Svar #6 skrivet: 02 okt-11 kl 22:33 »
Tycker du verkar göra vad du kan. Rent hönshus och sandbad till hönsen som förebyggande, sen måste man ju hjälpa dom när /om de får ohyra/kalkben.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 02 okt-11 kl 22:42 »
Aska i bad-sanden har jag hört funkar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser