Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur egen får man egentligen vara i landet sverige?  (läst 6189 gånger)

Deke80

• Alternativare wannabe
    • Blekinge
hur egen får man egentligen vara i landet sverige?
« skrivet: 05 okt-11 kl 07:58 »
Hej, har funderat en ganska lång tid nu på hur pass självständigt/självförsörjande kan man egentligen leva i landet sverige?

Haft drömmen om att bo nära skogen och långt ifrån grannar men jag undrar om det ens är möjligt?

Jag anar att det finns en liknande tråd någonstans. Samt jag är lite osäker på om jag ställer frågorna på rätt plats i forumet.

Tord_Lj

• Gäst
SV: hur egen får man egentligen vara i landet sverige?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-11 kl 08:10 »
Inte alls...

Kostnadsdrivande regelverk som gör att du måste ha in pengar sätter stopp.
Själv måste jag skicka 75 av 100 kr till det gemensamma.
Tjänar jag för lite blir jag skönstaxerad, så var det med det...

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 okt-11 kl 09:26 »
Jaha.. Men jag har inte fått in NÅGRA pengar på tre år (är hemmafru/sjukskriven utan bidrag). Jag har inte behövt betala nåt... ???
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 okt-11 kl 09:38 »

Jaha.. Men jag har inte fått in NÅGRA pengar på tre år (är hemmafru/sjukskriven utan bidrag). Jag har inte behövt betala nåt... ???
???Hur kan du va sjukskriven utan att  få någon ersättning det går liksom inte i hop och om du är henna fru så har du ju någon som försörjer dig mögligt att ja har miss upp fatta dig men det låter onekligen lite konstigt .

Jakobsson

« Svar #4 skrivet: 05 okt-11 kl 09:58 »
Visst kan man vara sjukskriven utan att få in några pengar.
Det är även jag & har så varit i nästan 2 år. Vad min dr anser att jag
inte kan klara av, det håller inte fkassan med om & betalar därmed inte ut ersättning.  >:D

Ang att bo för sig själv utan grannar, hör med woodman här på forumet. För det gör han
nämligen. Jag har träffat honom personligen & han berättade om det + att jag sett finfina bilder från projektet
VILL-DU-GIFTA-DEJ-MED-MEJ därifrån. Det finns en tråd om det i kontakter.

//
Jakobssons fru

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 okt-11 kl 10:04 »
Precis. Jag har inte orkat käbbla med f-kassor och arbetsförmedlingar så vi bestämde att vi skulle
klara oss på min mans lön - så visst har jag nån som försörjer mig.

Men jag själv har inte fått in någon på över tre år och ingen har sköntaxerat mig...
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 05 okt-11 kl 10:11 »
Jag har också haft planer på att flytta ut i ett tält i skogen och leva så snålt och enkelt det bara går. Mest för att det vore intressant att se hur pass man klarar av att sänka sin standard utan att vantrivas alldeles. Fast i mitt fall tänkte jag ju kombinera det med en turismverksamhet. Då krävs det förstås att man är bokningsbar på internet, vilket kräver el osv... För att inte tala om att matlagning och hygien för både gäster och personal kräver sitt...

Det skulle ändå inte gå i nuläget, jag har en tonåring som bor hemma och sannerligen har krav på verkligheten. Dessutom drar man ju på sig åtaganden som blir svåra att kombinera. Jag är gift, och min gubbe skulle ALDRIG göra nåt sånt. Han är högteknologisk (dataingenjör) och elkunnig (son till elektriker - drar all el när någon i grannskapet ska bygga om!) och pratar hellre om "guldkant" än om att "skala ner". Dessutom har jag ju precis börjat med genbankskaniner, plus att jag har två hundar som är hyfsat dyra i drift (hundmat kostar!).

Jag grunnar ständigt på hur jag ska pussla ihop det där, jag får nog överge idén om tält i skogen och istället sikta in mig på riktiga hus, helst timrade. Om jag kör lite lobbyverksamhet kanske min gubbe kan tänka sig att fixa ett diesel-elverk som jag kan driva med rapsolja (funkar inte i vinterkyla - jag vet, men jag kan ha elverket i en byggnad som är uppvärmd med ved, och bara avgasen ut ;-) Då stör inte ljudet lika mycket i omgivningen heller). Solceller på taket för sommarel, samt även solvärmt varmvatten sommartid. Men då krävs det istället massor av investeringar... Ja, som sagt, något att grunna på. Och bearbeta gubben :-D.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 okt-11 kl 10:18 »
Är egenföretagare och är det ingen annan i hushållet som försörjer så ifrågasätter skatteverket vad du lever på... och upptaxerar eftersom de förutsätter att du tjänar svart.

Senaste ärendet ville de upptaxera 126 tusen om jag minns rätt.

Tur att jag även bokför mitt privata leverne och kan tjöta på bra.

Liten kalkyl vid 40% pålägg;
7000 intäkt från kund.
-
5000 kostnader
  750 moms
  600 prel skatt 30%
  630 arb / egen avg 31,42%
=  20  ???

Så av 2000 tar det gemensamma 1980 spänn... hoppsan.

Dessutom tar myndigheterna avsevärda avgifter för tillsyn och andra saker som du inte kan välja bort så i praktiken måste du ligga på vinstmarginaler på 100% pålägg.
Frågan är då om dina kunder tycker att det är värt pengarna att köpa...  så vips har du inga kunder men en teoretisk möjlighet att överleva, skatteverket blir nöjda men svält hotar...
« Senast ändrad: 05 okt-11 kl 10:26 av Ullaredsgården »

pogikai

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 05 okt-11 kl 10:23 »
Varför inte ¨hyra ¨ ett hus i skogen. Byteshandel, du bor där och som tack hjälper du ägaren med lite sysslor. Inga pengar byter ägare. Ingen inkomst alltså. Det borde gå.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 okt-11 kl 10:51 »
Är egenföretagare och är det ingen annan i hushållet som försörjer så ifrågasätter skatteverket vad du lever på... och upptaxerar eftersom de förutsätter att du tjänar svart.

Senaste ärendet ville de upptaxera 126 tusen om jag minns rätt.

Tur att jag även bokför mitt privata leverne och kan tjöta på bra.

7000 intäkt från kund.
-
5000 kostnader
  750 moms
  600 prel skatt 30%
=  20  ???

Så av 2000 tar det gemensamma 1980 spänn... hoppsan.

Dessutom tar myndigheterna avsevärda avgifter för tillsyn och andra saker som du inte kan välja bort så i praktiken måste du ligga på vinstmarginaler på 100% pålägg.
Frågan är då om dina kunder tycker att det är värt pengarna att köpa...  så vips har du inga kunder men en teoretisk möjlighet att överleva, skatteverket blir nöjda men svält hotar...

Pfffft...  :(   Du måste väl ändå kunna visa vad du lever av, och om de ser hur du lever kan de väl inte kräva pengar av dig? Kommer bara nån ut till dig ser de ju det. Är man egen företagare kan man ju få gratis hembesök av en skatteverksmänniska för att få hjälp med skattefrågor. Ta dit en sån ovh se om inte han/hon kan hjälpa på något vis. Det hade jag gjort.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 okt-11 kl 10:58 »
Om man nu bor uti skogen  och odlar sin egen mat  och kanske gör ett å annat svart jobb för att få lite kontanter vad har det för betydelse att skatt masen skönstaxerar en det finns ju ändå inget att ta för dom ?

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 okt-11 kl 11:36 »
Inga problem för mig eftersom jag bokför både firman och mina privata kostnader, fast det ena är får jag göra gratis för att skydda mig.

Frågan var ju hur egen man får vara i Sverige och då ville jag visa att det är mycket svårt.
Vill man leva med låga kostnader blir man misstänkt av... skattemyndigheten.

Hande jag inte skyddat mig med så hade KFM tagit huset i slutändan.

jenses

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 okt-11 kl 15:37 »
7000 intäkt från kund.
-
5000 kostnader
  750 moms
  600 prel skatt 30%
=  20  ???

Men nu glömmer du (som så många andra) att göra schablonavdrag för beräknade egenavgifter (för närvarande 25% på överskottet).
Då blir kalkylen nämligen så här:

Citera
7000 intäkt från kund.
- 5000 kostnader
-  500 moms (??? 25% på 2000 är val 500 ??)
-  450 prel skatt ( 30% på 1500 överskott)
-  469 arb / egen avg ( 31,42% på 1500 överskott)
+ 375 schablonavdrag ( 25% på 1500 överskott)
956

Det blir alltså + 936 SEK skillnad, när man räknar rätt.  ;)

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 okt-11 kl 16:58 »
Ja du, kalkylera skatt är inte lätt och det finns väl en poäng i bara det.
Jag vill vara expert på det jag gör inte att bopkförea och administrera min lilla firma som jag har för att få in nödvändiga pengar.

7000 intäkt från kund.
-
5000 kostnader exkl moms så pålägget är inte 40% jämna %... jag vet...
  750 moms 10,71% på 7000, mina kunder skiter i hur mycket som är moms av priset.
  600 prel skatt 30%
=  20  ???

Nej jag använder inte schablonavdraget utan betalar in och nästa år drar av samt betalar in osv...
I slutändan när jag dör så blir det väl arv?

Men nu handlar väl inte tråden om såna detaljer, det jag ville visa är att skattetrycket är så stort att man måste lägga på mycket för att få ihop till kronorna till el, lite drivmedel, medicin, fastighetsavg etc. Det går inte att hålla på i liten skala utan det skall vara sto stort och fantastiskt och hög vinst att man måste satsa hela sin tid och själ så man inte hinner med att leva.

Det går inte lätt att vara lite egen i Svedala.

Deke80

• Alternativare wannabe
    • Blekinge
« Svar #14 skrivet: 05 okt-11 kl 20:18 »
OP här, intressanta svar och tack alla som skrivit :)

många bra tankar, det som skär igenom är att man inte riktigt är fri. tex att hyra mark för natura, visst om man har tur kanske det finns men då ekonomin känns av bland allt fler tror jag det skulle vara svårt. och något eget företag är jag inte intresserad av just nu men kanske ändå.

ska definitivt ta kontakt med woodman och se vart det leder =)

min tanke med tråden var att får reda på hur pass "hard core" nära naturen och bort glömt man kan leva utan problem från den så kallade staten.

ok troligen kan man inte riktigt leva helt utanför... men ett mellanting verkar det finnas utrymme för. dvs att man köper mark och bor "utanför" men jobbar
men hur funkar det egentligen? om man tex skulle äga lite blandat skog och åker vilka kostnader skatter etc kan det handla om då? samt om man bygger en stuga finns det något som storebror kan kräva där?

kanske lite konstiga frågor men jag vet inget om ämnet men kände att i dag var det banne mig dags att börja ställa frågorna och då bland folk med erfarenhet som här. tack på förhand!

jenses

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 okt-11 kl 21:04 »
Men nu handlar väl inte tråden om såna detaljer, det jag ville visa är att skattetrycket är så stort...
Men om du försöker att räkna rätt (eller anlita någon som kan) så kan du lättar på trycket en hel del  ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 okt-11 kl 21:15 »
Det finns ju en del utgifter som är svåra att undkomma. Fastighetsavgiften till exempel, sophämtning, sotning, vägförening.

Birgit

« Svar #17 skrivet: 07 okt-11 kl 10:54 »
Citera
sophämtning,
Ja, oavsett om man levererar sopor eller inte. Man får inte gå ur systemet.

Kira

• Småland
« Svar #18 skrivet: 07 okt-11 kl 11:19 »
Ja, oavsett om man levererar sopor eller inte. Man får inte gå ur systemet.
Jodå, i vissa kommuner kan du slippa. Tanten som bodde här på gården tidigare var befriad från sophämtning. Vi rensar fortfarande stenmurar, betesmark och skog från hennes skräp trots vi bott här i många år. Trasiga glasburkar, plastförpackningar, konservburkar och diverse annat metallskräp som delar från jordbruksredkap, stängsel, färgburkar mm. På fastigheten hade en åkerholme används som soptipp där låg bla en gammal elspis och en massa annan bråte :(

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 okt-11 kl 12:21 »
Har samma erfarenhet som Kira.

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser