Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Springer runt små kryp på mig sen jag var i hönshuset igår  (läst 1675 gånger)

Hönz

• Skåne
Kan det vara löss? Jag flyttade ett par kycklingar igår kväll. Efter det har jag irriterande små kryp som springer runt på mig. Jag låg i soffan igår när jag upptäckte det och sprang direkt och duschade. De försvann då men nu efter jag legat i soffan så är de på mig igen. De är verkligen mikroskopiskt små och springer, lite dom en lyckospindel..
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Springer runt små kryp på mig sen jag var i hönshuset igår
« Svar #1 skrivet: 06 okt-11 kl 13:43 »
...du har nog lyckats få in nån ohyra i höns gården då... det blir till att sanera:-( *tipps* högtrycks tvätta med såpa,måla om speciellt pinnar och reden....sen finns det ju olika sätt att få ren hönsen... men ett tipps kan ju vara att låta dom *bada* i aska.. det ska va bra har jag läst någonstans....mej veterligt finns inget lagligt sätt att bli av med ohyra.. inget gift man FÅR använda.
Ett annat tipps  jag läst någonstans är att lägga in libbsticka i redena för då ska inte ohyran trivas... men vet inte om det fungerar...
Hoppas du snabbt får bort eländet!!
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 06 okt-11 kl 15:57 »
Löss som går på höns är ca 1 mm stora. Det du beskriver låter mer som röda hönskvalster....
Här kan du läsa om olika parasiter:
http://sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Parasiter-hos-fjaderfa1/

Om du kollar i tråden "sjukdomar och skador" kan du hitta massor om ohyra...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 06 okt-11 kl 16:57 »
Tror också att det är röda hönskvalster men det kan ju vara något annat.
Oavsett, de ohyror vi haft brukar fly (hoppa av) inom en halvtimma, såvida man inte är en höna alltså.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser