Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många hönor?  (läst 1635 gånger)

Herr Fröberg

• Skåne
Hur många hönor?
« skrivet: 07 okt-11 kl 03:46 »
Nu har jag gått och varit sugen på att skaffa höns en tid, men jag är osäker på hur många jag ska skaffa. Men jag vill nog inte ha allt för många, hade jag fått ut 10 ägg i veckan hade det räckt. Hur många hönor pratar vi om då?  Och finns det något "minimum antal"? För jag vill minnas att jag någon gång hört att hönor värper dåligt (slutar?) om de är i för små grupper. Kan någon bekräfta eller dementera?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur många hönor?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-11 kl 07:43 »
Höns är flockdjur och därför ska man alltid ha minst två helst tre om man vill ha en lite grupp. Om du vill ha ca 10 ägg i veckan så är en grupp på tre tillräckligt i de allra flesta fall. Även om det finns raser som värper väldigt mycket och hybrider som i princip värper ett ägg/dag så värper de flesta raser i intervallet 3-5 ägg i veckan som unga och  något sämre när dom börjar få några år på nacken.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Herr Fröberg

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 okt-11 kl 08:08 »
Det var precis vad jag ville höra.
Tack så mycket :)

mig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 okt-11 kl 08:57 »
Och på ca 15 hönor borde man då kunna få 50 ägg i veckan? Fast sen är ju min erfarenhet att någon/några hönor alltid har något annat för sig än att värpa... ruva, rugga, ha kycklingar etc etc Men jag kanske bara haft otur eller varit oskicklig?

Dajen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 09 okt-11 kl 21:22 »
Jag har fem värphybrider, en isbar, tre isbar/sussex, en kopparmaran och en svarthöna. De är alla unga, de äldsta är ett år och de yngsta, hybriderna, är 8 månader.  I stort sett varje dag hela våren och sommaren har jag fått tio eller elva ägg. Förutom hybriderna är det min isbarhöna som värper bäst. Minst sjuttio ägg i veckan på elva hönor, alltså. Antar att det blir sämre redan nästa år, men hittills är jag väldigt imponerad. Senaste veckorna har jag märkt att de går ner i produktion, men jag får ändå mellan sex och åtta ägg per dag. Förbrukar en hel del ägg själv, men framförallt är intresset stort bland grannar, vänner och kollegor - vi säljer ägg för tre kronor styck och efterfrågan är större än tillgången... :)
Började min hönsbana i våras och hade då tänkt mig fyra hönor, vilket jag hade tänkt skulle täcka familjens behov av ägg, men gubben jag köpte mina Lohmann av sa att jag skulle ha minst tio just för att folk omkring mig skulle vilja ha ägg. Så jag gick halva vägen och köpte sju - men de han knappt flytta in förrän jag blev sugen på fler och började utöka beståndet  ::) (Två Lohmann har räven tagit, därför har jag bara fem nu...) Att skaffa höns är det bästa jag har gjort på länge!  :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 09 okt-11 kl 21:53 »
Bäst är om man skaffar höns i lite olika åldrar , några som precis börjat värpa och några ungdjur som kommer att kicka in o värpa när ljuset återvänder .
Sen får man ju se till att ha en unghöna var höst som precis börjar värpa , då har man ägg året om .
Typ 3 värpande o två unghöns hade nog jag tyckt varit bra för ditt behov.
O ska du ha höns för äggens skull så sattsa på en ras som värper många per år .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 okt-11 kl 21:58 »
Har fyra hönor och en tupp ...
Får fyra ägg om dagen ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser