Jag har fem värphybrider, en isbar, tre isbar/sussex, en kopparmaran och en svarthöna. De är alla unga, de äldsta är ett år och de yngsta, hybriderna, är 8 månader. I stort sett varje dag hela våren och sommaren har jag fått tio eller elva ägg. Förutom hybriderna är det min isbarhöna som värper bäst. Minst sjuttio ägg i veckan på elva hönor, alltså. Antar att det blir sämre redan nästa år, men hittills är jag väldigt imponerad. Senaste veckorna har jag märkt att de går ner i produktion, men jag får ändå mellan sex och åtta ägg per dag. Förbrukar en hel del ägg själv, men framförallt är intresset stort bland grannar, vänner och kollegor - vi säljer ägg för tre kronor styck och efterfrågan är större än tillgången...

Började min hönsbana i våras och hade då tänkt mig fyra hönor, vilket jag hade tänkt skulle täcka familjens behov av ägg, men gubben jag köpte mina Lohmann av sa att jag skulle ha minst tio just för att folk omkring mig skulle vilja ha ägg. Så jag gick halva vägen och köpte sju - men de han knappt flytta in förrän jag blev sugen på fler och började utöka beståndet

(Två Lohmann har räven tagit, därför har jag bara fem nu...) Att skaffa höns är det bästa jag har gjort på länge!