Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjärtak  (läst 3703 gånger)

melongurka

• Västergötland
Tjärtak
« skrivet: 08 okt-11 kl 09:35 »
Har papp/ tjärtak på några byggnader och tänkte tjära dem inför vintern. Jag vet att man ska blanda tjäran med linolja men hur mycket av varje och finns det något man bör tänka på?

Broberg

• Gäst
SV: Tjärtak
« Svar #1 skrivet: 08 okt-11 kl 11:16 »
Om det är tjärat med trätjära innan eller asfaltstjära kan ju vara bra att veta. Det lär inte gå att byta.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 08 okt-11 kl 11:45 »
Ett tjärat tak är förmodligen tjärat med lika delar tjära/rå linolja.

I ett tjärpapptak tror jag (utan att veta) innehåller pappen asfaltsliknande tjära.

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 08 okt-11 kl 15:21 »
Är det verkligen ett papptak med trätjära direkt på tjock lumppapp? Sådant tak har knappast lagts på 150 år vad jag vet.

Troligtvis är det ett bitumenfilttak i behov av ny ytbehandling. Det gör man med koltjära och om man vill kan man efteråt strö sand i koltjäran.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #4 skrivet: 08 okt-11 kl 15:54 »
Mitt standardsvar:

Använd allas våra skattepengar till gratis rådgivning av kunniga på byggnadsvårdområdet:

http://www.slojdochbyggnadsvard.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=4174

Chico jobbar deltid på Bvn och rekomenderas:
Chico Hovedskov - Byggnadsingenjör
Har hand om vår produktmässa och Produktregistret på hemsidan. Arbetar även med rådgivning och är kursledare.
Jag arbetar tisdag - torsdag.
Telefon: 0302-520 533
E-post: chico.hovedskov@vgregion.se

F.ö. tror jag på trätjära på trä typ stickespån, faltak och båtar. Till papptak är det nog garanterat stenkolstjära el liknande.

48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser