Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  misskötta får på 4H gård i norrbotten..  (läst 4080 gånger)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
misskötta får på 4H gård i norrbotten..
« skrivet: 11 okt-11 kl 11:22 »
vet inte om jag sätter in på rätt plats ! detta är ju ingen annons men ändå söker ju fåren nytt hem..
http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=6443383

en gammal artikel.. men enligt info jag fått så söker polisen efter någon som vill ta hand om djuren..  dom har inte fått mat och fått stå ute i regnet..
Ni som tänkt skaffa får eller vill ha fler, ring polisen i norrbotten så kan ni ju hjälpa dom stackars djuren som ingen sköter om just nu..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

djurskydd

• Ångermanland
SV: misskötta får på 4H gård i norrbotten..
« Svar #1 skrivet: 11 okt-11 kl 11:30 »
Eller så kanske Häljegård kan ta lite ansvar och helt enkelt hämta tillbaka fåren om de inte får den skötsel de behöver!!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 11 okt-11 kl 11:42 »
Jag har mailat Häljegård, de kanske inte ens vet om detta...
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 okt-11 kl 11:57 »
Läser man den här artikeln om samma ställe verkar det som om verksamheten upphört eller åtminstone är högst sporadisk, men djuren är kvar:

http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?articleid=6450496

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #4 skrivet: 11 okt-11 kl 12:38 »
Hälje Gård kommer att kontakta 4H's länskonsulent i norrbotten. Jag jobbar på en 4H-gård i västerbotten. Hade inte en susning att det hade startat en gård i boden. Bedrövligt att dom sköter den så illa. Vad lär de då barnen!!!! Byt folk i styrelsen eller lägg ned!!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Birgit

« Svar #5 skrivet: 11 okt-11 kl 20:26 »
Fast jag undrar hur färgat detta är? Får kanske inte gillar regn, men tål det bra om de inte är sjuka. Här har det regnat halva sommaren och inte tar man in fåren för det? Dessutom av bilderna ser de inte direkt svältfödda ut, trots blöt ull, så vem har anmält och varför?

Får är ju normalt ett djurslag som tål utevistelse året runt. I september finns inga krav på vindskydd/ligghall normalt. Troligen också fortfarande gräs? Att stalla in djur för man tycker synd om dem är inte något skäl. Djur mår bäst utomhus.
Om det regnar är det väl inte konstigt att maten är blöt?

Birgit

« Svar #6 skrivet: 11 okt-11 kl 21:02 »
Maten! var ensilage = är liksom blött från början + att det var plast över? Påpekande om att en var för tunn (fått för lite kraftfoder) Hej och hå! Nu är man där igen. Får ska inte käka kraftfoder. Det stör deras idissling och syra balansen i deras matsmältningsorgan. Sedan undrar man, är inte djuren någon lantras? Där kan ju ungdjuren verka lite tunna över ryggen innan de växt färdigt.

Då är det väl värre med kaninerna som inte fick skötsel.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 12 okt-11 kl 00:22 »
Birgit has a point. Jag tänkte samma sak.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #8 skrivet: 12 okt-11 kl 08:07 »
Hälje Gård kommer att kontakta 4H's länskonsulent i norrbotten.

Dessvärre kommer det nog inte ge något, länskonsulenten tar inte ansvar för hur klubbar sköter sig.. och eftersom han inte anser att länets egen gård behöver anställd personal för några djur: 10 får, tre getter tre ankor, en tupp och fem höns plus tre kycklingar, 4 vaktlar, 2 marsvin, 5 vuxna kaniner och 11 kaninungar, en egen ponny + tre privathästar och katterna Sune och Wilse som varit vana ha människor på gården om dagarna och tyckte om vila på kontoret och hjälpa till med att besvara mail o annat.

Betet är slut och fåren måste stödutfodras. Det bete som fanns på ängarna mot vägen blev slaget för ett par veckor sedan och bortkört. Eftersom gården får betesstöd för älvängarna så fick vi inte hägna in vägängarna med bete...........
I hästhagarna finns lite kvar och sly mot vägen så de klarar sig förhoppningsvis med att utfodras på morgon och till natten.

Vi som jobbat sover inte så bra på nätterna, ordföranden vet inte hur det ska gå för hon orkar inte  mycket längre med heltidsjobb och en hälsa som inte är 100%. Styrelsen är minimerad till tre personer varav en i sth och den andra inte så ivrig ställa upp på gården. Men länskonsulenten tycker det är precis så här det ska vara, inga anställda och enbart frivilliga som sköter en verksamhet som nu inte fungerar
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #9 skrivet: 12 okt-11 kl 08:56 »
Dessvärre kommer det nog inte ge något, länskonsulenten tar inte ansvar för hur klubbar sköter sig.. och eftersom han inte anser att länets egen gård behöver anställd personal för några djur: 10 får, tre getter tre ankor, en tupp och fem höns plus tre kycklingar, 4 vaktlar, 2 marsvin, 5 vuxna kaniner och 11 kaninungar, en egen ponny + tre privathästar och katterna Sune och Wilse som varit vana ha människor på gården om dagarna och tyckte om vila på kontoret och hjälpa till med att besvara mail o annat.

Betet är slut och fåren måste stödutfodras. Det bete som fanns på ängarna mot vägen blev slaget för ett par veckor sedan och bortkört. Eftersom gården får betesstöd för älvängarna så fick vi inte hägna in vägängarna med bete...........
I hästhagarna finns lite kvar och sly mot vägen så de klarar sig förhoppningsvis med att utfodras på morgon och till natten.

Vi som jobbat sover inte så bra på nätterna, ordföranden vet inte hur det ska gå för hon orkar inte  mycket längre med heltidsjobb och en hälsa som inte är 100%. Styrelsen är minimerad till tre personer varav en i sth och den andra inte så ivrig ställa upp på gården. Men länskonsulenten tycker det är precis så här det ska vara, inga anställda och enbart frivilliga som sköter en verksamhet som nu inte fungerar

Du kanske ska förtydliga att du inte jobbar på4H i Boden eller missförstod jag ditt inlägg? Verkar som många sådana organisationer har tungt med ekonomi och bemanning. Här i Boden så har jag uppfattat att föreningen håller djuren någonannanstans vintertid och tar in dem till hembygdsområdet under sommaren. Det finns alldeles för lite yta för någon större djurhållning på området.
Kommunen lär avslå större bidrag/driftsstöd i dessa ekonomiska tider så jag hoppas alla djur hittar nya hem och att den som startat Bodens 4H tänker om. Han är nog ganska körd vad gäller föreningsstöd i den här kommunen iallafall. Det är förresten 3 olika anmälningar det handlar om, redan i fjol var getter och får på rymmen för att hitta mat. De går i upptrampade hagar som blir som dom på zoo dvs trampade och jordiga.  :-\

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #10 skrivet: 12 okt-11 kl 10:00 »
"Du kanske ska förtydliga att du inte jobbar på4H i Boden"

Nej, jag jobbade på en 4H-gård i Kalix vars ordförande försökt få länskonsulenten ta över våra anställningar eftersom det inte går driva en verksamhet utan personal som det ser ut just nu.
Som det lät ut på honom, länskonsulenten, när han sa upp oss går det mycket bra i Boden...
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #11 skrivet: 12 okt-11 kl 20:15 »
Det går ej att driva en 4H-gård utan en anställd. Vi verkar ha tur med konsulenten i vårt län hör jag. Han engagerar sig i alla fall. På våran gård är vi 2 anställda.
Inte tycker jag att det verkar gå så himla bra på den 4H-gården om det senast var 5 medlemmar. Man måste ha minimum 50 medlemmar för att få det hela att funka.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 12 okt-11 kl 21:39 »
Jag har fått svar från Häljegård som är i kontakt med Länsstyrelsen i Norrbotten och försöker lösa situationen på bästa sätt, för att fåren ska få den tillsyn de behöver.

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser