Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hösilage  (läst 7619 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Hösilage
« Svar #20 skrivet: 08 sep-13 kl 19:50 »
Har du bara två kaniner får du nogsatsa på riktigt hö. Kaninerna hinner inte äta upp balarna innan de börjar "brinna".
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Akville

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 16 sep-13 kl 09:21 »
Hej, var får man tag på riktig hö? jag bor i Stockholm i en villa område, :) har inte någon lada så att säga :)... läste lite annonser på blocket men alla där säljer hösilage inte hö... vad är det för stor skillnad egentligen?

Mvh Akville

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #22 skrivet: 16 sep-13 kl 16:10 »
Hö är torrt, och tål lagring i torra lokaler.

Ensilage och hösilage är fuktigare, och tål inte att lagras öppnat mer än någon vecka. Kaniner är mycket känsliga för mögel i fodret.

Akville

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 16 sep-13 kl 20:29 »
oj då!
Vad gör man då?

tessg

• -
« Svar #24 skrivet: 19 sep-13 kl 09:57 »
Fråga till Gösta: Har du någon uppfattning om hur länge den negativa effekten på köttet hänger i? Jag tänkte prova att ge hösilage i vinter, eftersom vi ändå har det till hästarna. Kan man byta mot torrhö tex. veckorna innan slakt, och komma runt problemet?
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #25 skrivet: 19 sep-13 kl 10:18 »
Hej, var får man tag på riktig hö? jag bor i Stockholm i en villa område, :) har inte någon lada så att säga :)... läste lite annonser på blocket men alla där säljer hösilage inte hö... vad är det för stor skillnad egentligen?

Mvh Akville

Om du inte kan hitta småbalar med hö så sätt in en annons.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #26 skrivet: 19 sep-13 kl 15:57 »
Fråga till Gösta: Har du någon uppfattning om hur länge den negativa effekten på köttet hänger i? Jag tänkte prova att ge hösilage i vinter, eftersom vi ändå har det till hästarna. Kan man byta mot torrhö tex. veckorna innan slakt, och komma runt problemet?

Raps, barrväxter etc bör inte ges 3-4 veckor före slakt. Måhända samma här.

tessg

• -
« Svar #27 skrivet: 19 sep-13 kl 16:45 »
Raps, barrväxter etc bör inte ges 3-4 veckor före slakt. Måhända samma här.
3-4veckor känns ju överkommligt!
Jag har inte provat att fodra med barrväxter fram till slakt, men trodde det skulle ge viltsmak på köttet, stämmer det?
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #28 skrivet: 19 sep-13 kl 21:05 »
3-4veckor känns ju överkommligt!
Jag har inte provat att fodra med barrväxter fram till slakt, men trodde det skulle ge viltsmak på köttet, stämmer det?

Det sägs att enris ger en dragning åt vilt. Jag har själv hittills inte prövat.

Enbondetjej

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 21 sep-13 kl 07:48 »
Jag har gett hösilage. Jättegott! Ensilage skulle jag inte ge, då detta för det första är hackat och inte har någon bra struktur, så kaninen slipar inte ner tänder och inte heller får bra struktur för magen. Sedan är det väldigt väldigt vanligt att man tillsätter myrsyra i ENsilaget (inte HÖsilaget) detta är för att få igång konserveringen och undvika eventuella feljäsningar i fodret. Myrsyra ger vi våra kalvar i mjölken, eftersom de stärker bakteriefloran men tror att det bör undvikas till våra söta kaniner. Fick det över foten en gång och all överhud frätes bort... har även andats in det och det känns som om man ska dö.

Så ensilage skulle jag inte ge, inte de ensilage som vi tillverkar och ger till korna. Men hösilage skulle jag absolut ge, är det torrt och luktar syrligt och gott absolut. Vita prickar i hösilage går att utfodra i, dessa är bara jästsvampar och är inte mögel, mögel är grönt och gör fodret lite svartlikande och ni känner hur det luktar :)

Jag föredrar dock hö, eftersom detta kan lagras gååång tid och kan lagras enkelt.

:)
"I schack står bönderna närmast kungen"

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #30 skrivet: 21 sep-13 kl 11:13 »
Apropå nedslipning av tänder, så tror jag det är mer genetik än foderstat som avgör om kaninerna får överväxta tänder.
Studier har gjorts där kaniner fått fodret i mjölform, och man inte kunnat påvisa tandproblem.

Enbondetjej

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 22 sep-13 kl 20:37 »
Så kan det absolut vara! Kan ju dock vara vänt åt andra hållet också, att vissa får lättare problem.
Tanken var inte att påvisa att man ska ha hö för att kaninerna får långa tänder annars. Absolut inte, men jag gissar mig till att gnagning på grövre struktur inte förvärrar det iallafall  :)
"I schack står bönderna närmast kungen"

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser