Jag har gett hösilage. Jättegott! Ensilage skulle jag inte ge, då detta för det första är hackat och inte har någon bra struktur, så kaninen slipar inte ner tänder och inte heller får bra struktur för magen. Sedan är det väldigt väldigt vanligt att man tillsätter myrsyra i ENsilaget (inte HÖsilaget) detta är för att få igång konserveringen och undvika eventuella feljäsningar i fodret. Myrsyra ger vi våra kalvar i mjölken, eftersom de stärker bakteriefloran men tror att det bör undvikas till våra söta kaniner. Fick det över foten en gång och all överhud frätes bort... har även andats in det och det känns som om man ska dö.
Så ensilage skulle jag inte ge, inte de ensilage som vi tillverkar och ger till korna. Men hösilage skulle jag absolut ge, är det torrt och luktar syrligt och gott absolut. Vita prickar i hösilage går att utfodra i, dessa är bara jästsvampar och är inte mögel, mögel är grönt och gör fodret lite svartlikande och ni känner hur det luktar

Jag föredrar dock hö, eftersom detta kan lagras gååång tid och kan lagras enkelt.