Ifall jag hade råd att köpa tomt och konstiga byggnadsregler inte existerade skulle jag skaffa en enkel urinseparerande toa. (separett, tex.) Lagra kisset och gödsla gräsmattan med. (och gräset skulle bli gröngödsel sen) Skiten skulle komma i en sån komposterbar plastpåse som jag skulle bära ut till latrinkompost när den blev full. Jobbigt att behöva tömma, multrum är kanske bekvämare, men ju enklare lösning desto billigare och desto mindre grunkor som kan krångla.
Gråvattnet skulle jag låta rinna till odlingsbäddar i växthus. Gräva kanaler och sätta plankor eller nåt längs kanterna så inte jorden faller tillbaka. Lägga sten/kakelplattor som lock över så inte möss och råttor kan komma och kalasa på härligheterna innan de har förmultnat. Av samma orsak viktigt med nät framför alla öppningar.
Det finns en bok som heter Create an oasis with greywater. Den är anpassad varmare klimat än det nordiska, men ändå mycket intressant.
Det finns också biologiska reningssystem, så kallade konstgjorda våtmarker, som i princip förvandlar gråvatten till dricksvatten och fixar grönsaker och fisk på köpet, men de är komplicerade, inget man bygger själv, och jag tror de behöver ganska stort genomflöde för att funka. Passar bäst för större hushåll eller som gemensamt system för flera hushåll. DN hade en artikel om sånt, men kommer inte ihåg länken

googla annars "living machine", "constructed wetlands", "folkewall", etc.
Ack, så mycket man kunde göra om det var lagligt!