Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kreativa BDT-lösningar?  (läst 3544 gånger)

YlvaA

• Uppland
    • ylvaandersson.se
Kreativa BDT-lösningar?
« skrivet: 13 okt-11 kl 16:31 »
Finns det någon här som har koll på vad det finns för olika alternativa lösningar för bdt-vatten dvs. alternativ till markbädd, infiltration, minireningsverk. Jag skulle vilja samla lite erfarenheter och eventuellt skriva någon artikel om det här.

Tack på förhand!
Ylva
ylvaandersson.se

mig

• Gäst
SV: Kreativa BDT-lösningar?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-11 kl 16:45 »
Det här fick jag nys om då jag sökte info om olika torrtoaletter. De som gör mirakeltoaletten skickade info: http://www.odlingshus.se/

YlvaA

• Uppland
    • ylvaandersson.se
« Svar #2 skrivet: 18 okt-11 kl 12:14 »
Tack för tipset! Vet du någon som har den här lösningen. Jag hittar inte några kontaktuppgifter på sidan.
ylvaandersson.se

mig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 okt-11 kl 12:22 »
Carl Lindström och Per-Arne Svensson fick jag länken av. Det verkar vara de som gör mirakeltoaletten: http://www.compostera.se/. info@compostera.se och pa.inpot@gmail.com

Skriv gärna om hur du tycker det verkar om du forskar vidare... själv är jag lite skeptisk om det klarar kylan, men det ska den enligt dem...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 18 okt-11 kl 13:05 »
Jag har ett vertikalfilter.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Midvinter

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 20 nov-11 kl 18:34 »
Ifall jag hade råd att köpa tomt och konstiga byggnadsregler inte existerade skulle jag skaffa en enkel urinseparerande toa. (separett, tex.) Lagra kisset och gödsla gräsmattan med. (och gräset skulle bli gröngödsel sen) Skiten skulle komma i en sån komposterbar plastpåse som jag skulle bära ut till latrinkompost när den blev full. Jobbigt att behöva tömma, multrum är kanske bekvämare, men ju enklare lösning desto billigare och desto mindre grunkor som kan krångla.
Gråvattnet skulle jag låta rinna till odlingsbäddar i växthus. Gräva kanaler och sätta plankor eller nåt längs kanterna så inte jorden faller tillbaka. Lägga sten/kakelplattor som lock över så inte möss och råttor kan komma och kalasa på härligheterna innan de har förmultnat. Av samma orsak viktigt med nät framför alla öppningar.

Det finns en bok som heter Create an oasis with greywater. Den är anpassad varmare klimat än det nordiska, men ändå mycket intressant.

Det finns också biologiska reningssystem, så kallade konstgjorda våtmarker, som i princip förvandlar gråvatten till dricksvatten och fixar grönsaker och fisk på köpet, men de är komplicerade, inget man bygger själv, och jag tror de behöver ganska stort genomflöde för att funka. Passar bäst för större hushåll eller som gemensamt system för flera hushåll. DN hade en artikel om sånt, men kommer inte ihåg länken :(
googla annars "living machine", "constructed wetlands", "folkewall", etc.

Ack, så mycket man kunde göra om  det var lagligt!
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

minnaroselli

• Gäst

Midvinter

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 20 nov-11 kl 19:05 »
Hitta inte DN-artikeln, men hitta dem som byggde vattensystemet: http://www.alnarpcleanwater.se/
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Skogsola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 nov-11 kl 19:44 »
 Vid mitt alternativtorp så har jag en stig bort till skogsbrynet där man kan sätta sig på huk och filosofera. Under en stubbe så har jag samlat torrt gräs som ska räcka hela vintern.
 Frågan gällde visst "gråvatten" och blir det inte mer än man bär in så kan det diskret få rinna ut.
« Senast ändrad: 20 nov-11 kl 19:49 av Skogsola »

Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser