Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på hästboxuthyrning?  (läst 6145 gånger)

_m_

Pris på hästboxuthyrning?
« skrivet: 14 okt-11 kl 12:08 »
Tittar på en gård nu med 5st boxar,naturbete samt traditionella hagar, sadelkammare och tvätt. Vad kan man tänkas tjäna på detta om man hyr ut?

Tänkte mig två alternativ:
700:-/månad och häst - ingen service från min sida.
1500:-/månad - Fri ensilage och utsläpp på morgon.

Är priserna realistiska? För låga?

Ingen storstadsregion men ej heller glesbygd, 10min till stad.

flax

• Halland
SV: Pris på hästboxuthyrning?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-11 kl 12:16 »
Tycker priserna verkar realistiska, men det är ju som alltid marknaden som styr. Vad kostar det att hyra in sig hos liknande stall i din omgivning?
Finns det fina rid- körvägar? Manege i närheten? Paddock?

Annonsera på hästnet, bukefalos och i lokaltidningen så märker du nog snart efterfrågan!

(Jag tar 1950:-, fritt hö, paddock utanför stalldörren, skrittavstånd till flera maneger (ingår dock ej i hyran.) morgon & kvällsfodringar samt utsläpp.
Och så kräver jag att man tar in mina hästar på eftermiddagen!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 okt-11 kl 13:51 »
Jag tycker nog att du kan lägga till lite till på in- och utsläpp och hö. Det kändes snorbilligt.

Det är inte gratis att TA HEM hö heller, du har väl inte bara räknat på kg-pris? Att köpa sin egen kraftfoder är ju inte så besvärligt, att bara ta ett par säckar i baksätet, jämfört med att man ska ha bil och släp och jaga hö i små partier stup i ett...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 okt-11 kl 14:27 »
Vi tog 1500 för boxplats, in och utsläpp samt fodringar 7dgr/vecka. Täckesservice. Vid behov hjälp att få hem foder och spån, men kostnaden fick hyresgästen stå för. Skrittavstånd till paddock och manege, men det ingick inte i hyran.

Som Frances är inne på så är min erfarenhet att kostnaderna som hyresvärd större än man tror.

Lycka till.

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

_m_

« Svar #4 skrivet: 14 okt-11 kl 14:58 »
Tycker tvärt om att det verkar väldigt lönsamt. Säg att jag tar det billigare alternativet utan service. 700:-*5 hästar= 3500:-/månad = 42000:-/år.
För att inte göra mycket alls..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 14 okt-11 kl 15:06 »
Kallhyra för en box ( bara tomma boxen inget annat) brukar ligga på 500kr .
Det täcker ditt slitage på byggnad el ..vatten ,försäkringar o sånt
Sen tillkommer kostnader för gödselhantering , strö , grovfoder, transporter av dessa och din tid.

Jag hyrde ut en lösdrifts plats förut för 1500kr i månaden då ingick salt, vatten, grovfoder o platts i lösdriften som var halmad .Inget annat .

Grovfoder är dyrt tex min kompis varmblod käkade ca 20kilo hösilage per dygn i vintras *1,50kilot = 30kr/dygn*30 dagar=900kr / månad i bara hösilage o då hade jag fått tag på ett som var billigare än det vi har nu.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 okt-11 kl 16:24 »
Citera

Nähe..?

Som att finnas till hands som jourhavande människa och medlare när tjejerna/tanterna i stallet är osams om något löjligt.
För att alltid finnas till hands och täcka upp när någon får plötsligt förhinder att komma och sköta sin häst.
För att vara den som står där på julafton och tinar upp en frysen vattenledning och samtidigt bär vatten till sjuttioelva hästar.
För att få låna ut allt från hästtransporter till kaffekokare till sina hyresgäster.

osv. osv.

Även om man trivs med sina hyresgäster och har god stämning och relation i stallet, så BLIR det alltid situationer...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #7 skrivet: 14 okt-11 kl 16:49 »
 Det var min första tanke    ;D    ;D

Ett uthyrningsstall sköter sig inte själv.. Ni lär bli sysselsatta..

Lycka till Önskar Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

_m_

« Svar #8 skrivet: 14 okt-11 kl 17:00 »
Okej, säg 500:- då. Tycker ändå det låter helt ok för 2500:-/ månad +att man får markerna betade...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 14 okt-11 kl 17:41 »
Skulle aldrig i livet ta på mig jobbet med att ha 5 uppstallade hästar för 2500kr/månad. Även om inget ingår så måste du underhålla stall och stängsla hagar samt se till att stängsel är hela... Samt sköra om hästarnas ägare....

Vill du ha betat så är det förmodligen smidigare att hitta någon med får eller nöt som behöver mer bete. Dom kan ju sköta stängsel mot att dom får bete till sina djur.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 14 okt-11 kl 17:52 »
Tycker tvärt om att det verkar väldigt lönsamt. Säg att jag tar det billigare alternativet utan service. 700:-*5 hästar= 3500:-/månad = 42000:-/år.

nu förutsätter du att det är svart och att hästarna inte förstör något, jag hade en häst inackorderad en gång som gnagde av stolpar, det var ett högt stolpkontot jag hade och ägaren vägrade att betala för stolparna....och då ville jag inte ha betalt för tråd och arbete *SUCK* aldrig mer inackorderingar

Jag hade faktiskt samma problem med en häst som var krubbitare och hon tog tag så hårt i stolparna så att hon knäckte stolparna, det löste jag med en minihage och ett högt nix-bit konto, men inte en vilja från ägaren att hjälpa till   >:(
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

flax

• Halland
« Svar #11 skrivet: 14 okt-11 kl 18:07 »
700:- kallhyra och 1500:- med hösilage och utsläpp / vissa fodringar..som du sa från början. Var inte det helt okej? Men först och främst måste man ju hitta någon att hyra ut till.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 okt-11 kl 20:58 »
Citera

OJ vad det här citatet väcker en massa i mig :-X och egentligen finns det inte så mycket mer att säga än det som andra redan sagt. Vi fick inte in några direkta pengar på vår verksamhet iallafall.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

_m_

« Svar #13 skrivet: 15 okt-11 kl 14:02 »
Förvisso allmänt känt att hästägare är speciellt folk...
Men jag kan verkligen fortfarande inte förstå att det inte skulle vara ekonomi i det  ???

Så mkt som 3500:-/mån kan inte en häst förstöra för, och om dom biter i boxen, klä de delar de biter i med plåt!
Trasiga stolpar? Ha ström i trådarna!?

Sen kan jag tänka mig att hästar rymmer men det ser jag som ägarens problem/ansvar.

Känns mer som att det ni beskriver är ledarskapsproblem från uthyrarens sida?

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 15 okt-11 kl 14:25 »
 ledarskapsproblem  ;D ;D ;D

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #15 skrivet: 15 okt-11 kl 14:33 »
Så mkt som 3500:-/mån kan inte en häst förstöra för, och om dom biter i boxen, klä de delar de biter i med plåt!

Inte en häst kanske, men du skulle ha dem hos dig för 700kr i månaden och det kan en häst mycket väl förstöra för, plus deras ägare.
Om man ska klä där hästen biter i plåt, då får du klä hela boxen.
Och att ha ström i trådarna hjälper inte stolparna, det är inte så att hästen håller sig två meter ifrån tråden bara för att det är ström i.

Över huvud taget tycker jag att du förbiser mycket av det arbetet som det faktiskt innebär att sköta ett stall. Det är också du som ska göra dig av med allt gödsel. Lättare sagt än gjort. Räkna på det hela, klart att det går att få det att gå runt! Men glöm inte dina egna arbetstimmar!

Ledarskap.. tro det eller ej, men det är nog denna egenskap som är den viktigaste hos en stallägare. För intriger kommer det att bli men 5 olika hästägare. Och vill man ha kvar sina hyresgäster så får man så lov att finnas till hands som medlare.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #16 skrivet: 15 okt-11 kl 14:49 »
Förvisso allmänt känt att hästägare är speciellt folk...
Men jag kan verkligen fortfarande inte förstå att det inte skulle vara ekonomi i det  ???

Sen kan jag tänka mig att hästar rymmer men det ser jag som ägarens problem/ansvar.

Känns mer som att det ni beskriver är ledarskapsproblem från uthyrarens sida?

nu var det väll 700 kr och häst eller ska en häst gnaga stolpar och dom andra betala?

Nadde som gnagde han åt längst ner som en bäver, en stolpe om dagen ca det blir 20*30 = 600kr, där kan man inte sätta tråd. Alltså han förstörde för 600 kr + jobbet att sätta upp stolparna, nu bytte jag trä stolparna där det funkade mot fjäderstål, men det varar synd på alldeles ny hagar och inte gratis.

Dolly hon knäckte inte så många stolpar och hon tog spjärn mot stolpens topp och så sa det knak, trots en tråd uppe på toppen av stolpen.

Detta var alltså bara vad två hästar gjort som regelbundet bus, på det förstör och sliter och lånar, även ägare och andra hästar har annat bus för sig.

3500 är den fantastiska inkomsten av 115 kr om dagen, eller 23 kr/hästen, det förstörs lätt för den summan av några inackorderade hästar och inkomsten blir ett minus framför allt om man själv ska bekosta alla hästars små egenheter.

Om hästen rymmer, ska man ringa ägaren då och sen lugnt sitta och titta på hästen medan den traskar bort mot stora vägen  ??? det är väll ca 2 minuter man får betalt per häst och dag  ;D

Nu har jag bara egna hästar och hästägaren (jag) betalar  ;D sen har jag får i stället för fårskalliga hästägare  8)
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 14:51 av Lorita »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

_m_

« Svar #17 skrivet: 15 okt-11 kl 16:45 »
Det verkar enstämmigt vara så att det inte alls finns ekonomi i stalluthyrning trotts att man har hela anläggningen "färdig" när man läser detta.
Och jag får väll tro på er då jag i princip helt saknar erfarenhet av hästar.

Har ni då några andra råd ang vad man kan använda stallet till? 7 boxplatser, några fölboxar, sadelkammare, tvätt m.m.

Tycker det mesta låter olönsamt när man läser på alternativ.  ;D

taccotad

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 15 okt-11 kl 16:58 »
Jag får nog tyvärr hålla med alla andra här.

Jag har haft inhyrningar och då har hyrorna legat på ca 800 kr per häst per månad. Men gud vad jobb det var trots att egentligen inget ingick. Men staket som behövde fixas och hållas efter, hästar som HOPPADE över trots staketet var ca 160 högt med eltrådar, vatten som slutade funka i stallet, hästägare som helt plötsligt kunde ringa på kvällen och säga att den verkligen inte hann komma ut och mocka och jag hade inte hjärta att låta hästen stå ute ensam men inte heller ta in den i en skitig box. Eller kom dom på att hästen behövde nytt täcke sent på kvällen, att den hästen kunde inte gå med den och vi skulle ordna och greja med att dela av hagarna.
Sen kan det säkerligen vara jag som inte var nån bra stall"chef" men jobbigt var det iaf. Efter några år med olika inhyrningar så har vi nu valt att bara ha våra egna hästar och istället skaffat får för att få nerbetat. Även grannarnas kor har gått här men då har dom själva fått underhålla staket och se till att dom haft vatten mm.

Det finns EN person som får hyra in häst här om den vill men det är för att jag vet att vi funkar ihop och den är väldigt "enkel" som hyresgäst. Jag vet flera kompisar som säger som jag, att dom väljer att INTE ha inhyrningar.

Frances

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 15 okt-11 kl 17:11 »
Det finns visst lite fördelar också med uthyrning, om man trivs med folk och rörelse kring sig  :)

Då ska man hyra ut av DEN anledningen och inte för lönsamhetens skull!

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser