Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vsttenburen och oljefärg  (läst 3310 gånger)

Sågaren

• Medelpad
Vsttenburen och oljefärg
« skrivet: 14 okt-11 kl 13:35 »
Jag tycker att oljefärg flyter ut och fyller upp ojämnheter bättre än vattenburen färg finns det vattenburen färg som flyter ut på samma sätt som en oljeburen färg?
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

kurt

SV: Vsttenburen och oljefärg
« Svar #1 skrivet: 14 okt-11 kl 14:14 »
Vad är det du målar? Det är ju mycket stor skillnad på färg för snickerier jämfört med t ex en matt tak eller väggfärg.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #2 skrivet: 16 okt-11 kl 21:36 »
Det finns modern färg för utomhus bruk som är en emulsion mellan vatten och olja. Lösningsmedlet är vatten. I min öron är det dock en plastfärg ;D
De flesta alkyd-oljefärger(petrolium) har lösningsmedel av lacknafta(petrolium).
De flesta linoljefärger(lin) skall spädas med balsamterpentin(tall).

För min del målar jag inomhus med limfärg, stödd med linolja. Inget aromatiskt lösningsmedel, billigt, starkt. Har aldrig prövat ägg-olje tempera men samma sak där.
Utomhus med falurödfärg(sågat) eller outspädd linoljefärg(hyvlat)

Den enda gång jag använder lösningsmedel är balsamterpentin när jag tjärar.

Plast är plast! (:)

Byggnadsvård fundamentalist  ;) och tror mig därför vara gabska miljövänlig(i det avseendet iallafall) ;)
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 19 okt-11 kl 16:17 »
Jag är också väldigt skeptisk mot alla vattenburna utomhusfärger utom gammaldags ren slamfärg.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

malarmaster

• Småland
« Svar #4 skrivet: 19 okt-11 kl 19:14 »
det finns fabrikat som idag tillverkar alkydoljefärg utan lösningsmedel(uppfyller därmed eu:s gränsvärde),finns främst för utebruk,innefärger finns idag vattenburna alkydoljefärger som funkar bra.
frågeställningen i tråden förstår jag inte riktigt.menar du inne eller utemålning?
oljefärger fyller mer då de i allmänhet har större torrhalt,acryl/akrylat färger har oftast en torrhalt på endast 30-35 % (resten dunstar) så de upplevs inte täcka utan behöver oftast en strykning merän oljefärg.
men generellt används inte färg att fylla upp ojämnheter med,där används spackel om det är inomhus. Ulf

malarmaster

• Småland
« Svar #5 skrivet: 19 okt-11 kl 19:20 »
Det finns modern färg för utomhus bruk som är en emulsion mellan vatten och olja. Lösningsmedlet är vatten. I min öron är det dock en plastfärg ;D
De flesta alkyd-oljefärger(petrolium) har lösningsmedel av lacknafta(petrolium).
De flesta linoljefärger(lin) skall spädas med balsamterpentin(tall).

För min del målar jag inomhus med limfärg, stödd med linolja. Inget aromatiskt lösningsmedel, billigt, starkt. Har aldrig prövat ägg-olje tempera men samma sak där.
Utomhus med falurödfärg(sågat) eller outspädd linoljefärg(hyvlat)

Den enda gång jag använder lösningsmedel är balsamterpentin när jag tjärar.

Plast är plast! (:)

Byggnadsvård fundamentalist  ;) och tror mig därför vara gabska miljövänlig(i det avseendet iallafall) ;)
en rättelse: alkydolja är inte en petroleumprodukt utan en produkt framställd av tallolja o en alkohol,togs fram som en ersättning för linolja som var en bristvara under kriget,dock är linoljan bättre i de flesta avseenden. Ulf

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #6 skrivet: 19 okt-11 kl 19:30 »
en rättelse: alkydolja är inte en petroleumprodukt utan en produkt framställd av tallolja o en alkohol

Om man skall nörda till det extra mycket har jag fattat alkyd eg. är en egenskap som oxå kan fås om man "kokar" linolja jättehårt och länge, ev. med tungmetaller. Den får då en egenskap som den färgtyp du beskriver samt dagens alkydoljefärger(petrolium) har i sig själv. D.v.s. hård yta, sämre inträngning gnm. stora molekyler.  :)
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

malarmaster

• Småland
« Svar #7 skrivet: 19 okt-11 kl 22:00 »
Om man skall nörda till det extra mycket har jag fattat alkyd eg. är en egenskap som oxå kan fås om man "kokar" linolja jättehårt och länge, ev. med tungmetaller. Den får då en egenskap som den färgtyp du beskriver samt dagens alkydoljefärger(petrolium) har i sig själv. D.v.s. hård yta, sämre inträngning gnm. stora molekyler.  :)
Citera
så här hänger det ihop,nu blir det nördigt.alkyd är samma som polyesterharts,den tillverkas genom att reagera en alkohol med en syra o man får då polyesterharts. den kokas ihop med en växtolja vanligast är tall eller raps men det finns fler att välja på(hänger på priset). man får då ett bindemedel som är elastiskt o målningsbart,kallas populärt alkyd.däri blandas sedan pigment o litet annat godis för att få de egenskaper man önskar av färgen.
den har större molekyler än linolja och är i de flesta avseenden sämre,men billigare att tillverka än linolja.torktider o lättstrukenhet m.m gör att den tog över linoljans roll i måleriet. det ingår alltså ingen råolja i alkydfärg(förutom ev. lacknafta)
Ulf

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 23 okt-11 kl 11:11 »
Intressanta fakta. Tack.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser