Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  död höna i morse, frusit ihjäl?  (läst 1576 gånger)

Wildvittra

• -
död höna i morse, frusit ihjäl?
« skrivet: 14 okt-11 kl 14:10 »
Hittade en av våra brahmahönor ca 1 ½ år gammal död i morse i hönshuset. Det är lite konstigt med henne för hon tappade alla sina fjädrar för ca en vecka sedan, alltså inte normal ruggning utan alla fjädrar var borta i stort sett från en dag till en annan. Sen hade de börjat växa ut igen, vingpennorna började bli ganska långa så hon såg ut som ett litet piggsvin.
Igår var hon pigg som vanligt så jag förstår inte... Kan hon ha frusit ihjäl under natten?  Det var ca -4 grader och utan fjädrarna så blir det nog kallt...  :-\
Är det vanligt att de ruggar genom att tappa hela fjäderdräkten på en gång? ingen annan av våra har gjort så, de har ruggat några i taget, verkar lite vettigare, speciellt nu när det är kallt. Denna höna har legat och låtsatsruvat ganska många veckor, fast hon inte haft något ägg att ligga på. Det var efter denna "ruvning", när hon klivit ner frivilligt, som fjädrarna började ramla av...
Jag tänkte i förrgår på om jag skulle satt inne henne i förrådet där det är varmare, med tanke på att hon var så naken, men hon verkade ju må så bra och just då var det inte lika kallt ute så jag lät henne vara kvar i hönshuset. Dumt kanske, men hade jag vetat att det skulle blivit så förbövelen kallt inatt så hade jag satt in henne.
Vad tror ni har hänt? Såg inga skador på henne eller nåt annat...
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: död höna i morse, frusit ihjäl?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-11 kl 11:28 »
Vad sorgligt. Kan tyvärr inte ge dig något svar men eftersom ingen annan har skrivit kan jag i alla fall berätta att jag har en likadan höna just nu, hon var alldeles naken först på ryggen och sen på bröst, mage, lår, halva halsen osv. Blev orolig, har aldrig sett någon höna rugga så kraftigt, men fick svar här att det förekommer och inte är någon fara. Fjädrarna på ryggen är nu så pass långa att de börjar värma igen. Jag måste erkänna att jag har tagit in henne, stod inte ut med att se henne stå och darra. Hon bor i badrummet och verkar tycka det är skönt att komma in, lugn och avslappnad och fullständigt orädd. Sover mest, måste vara jobbigt att rugga så. På kvällarna bär jag ut henne och sätter henne på pinnen mellan de två varmaste hönsen, så nära det går. Fast nu har det varit så många minusgrader så hon fick sova inne med en kompishöna några nätter. Igår eftermiddag fick hon komma ut i solen och sandbada en stund. Hon ska ju inte tappa kontakten till de andra helt. Jag kan bara hoppas att det är det rätta, svårt att veta hur man ska göra. Försöker undvika snabba temperaturväxlingar och ger henne så mycket solrosfrön hon orkar äta vid sängdags så hon kan hålla värmen någorlunda. Hon har inte magrat.
Men en brahma borde ju inte dö så snabbt av kölden, var hon mager? Jag tycker hon skulle ha förbrukat all sin energi till att hålla sig varm och svultit ihjäl i så fall, om det hade varit en kungsfågel hade det varit så men en stor höna har ju reserver tycker man och långsammare ämnesomsättning.
Undrar om det kan vara hjärtat eller nåt sånt som lägger av pga påfrestningen att försöka hålla sig varm, jag bara spekulerar nu.

Fuglemakeren!

• Norge
SV: död höna i morse, frusit ihjäl?
« Svar #2 skrivet: 16 okt-11 kl 11:52 »
Jag tror inte att hon frös ihjäl. En kall natt bör även en naken (frisk) höna klara, och hon var ju inte ensam så hon kunde krypa nära sina kompisar. Plötslig död kan inträffa av många orsaker. Du kan ju alltid obducera henne om du är osäker, jag hittade en gång ett spräckt blodkärl vid hjärtat på en unghöna som dog oväntat.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser