Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur man bygger halmhus? Ekohus?  (läst 5939 gånger)

RosieBooBosie

• Uppland
Hur man bygger halmhus? Ekohus?
« skrivet: 15 okt-11 kl 21:54 »
Hej!
Jag och min familj ska bygga om vårt sommarhus på Gotland till ett permanent boende och vill då bygga ett så ekologiskt hus som möjligt. Och ett av målen är tillslut att vara självförsörjande med egen el genom tex solceller.

Har kollat runt lite och har fastnat för halmhus! Halm är ett billigt material som isolerar bra!

Men vi har ingen stor koll på hur man gör och känner ingen som har byggt ett halmhus förut så därför tänkte jag slänga ut en tråd här för att se om någon har någon erfarenhet av det eller några bra tips!

Tacksam för alla tips och råd!  :D

Mvh Rosanna m. familj

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Hur man bygger halmhus? Ekohus?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-11 kl 22:01 »
Är du på norr så finns ett halmhus på Ire gård.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

RosieBooBosie

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 15 okt-11 kl 22:27 »
Aha!
Vi har hus ca en mil söder om visby, på den västra sidan. Men dit kan man ju absolut åka och titta och fråga, det är ju inte jätte långt  ;D
Tack så mycket för tipset!  :D

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #3 skrivet: 19 okt-11 kl 16:58 »
Kolla in www.halmhuset.se sen finns det hundratals videos på youtube om just detta. Sök på Strawbale house :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

RosieBooBosie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 okt-11 kl 22:49 »
Tack! Det var bra tips!  :D

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #5 skrivet: 27 okt-11 kl 23:07 »
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Norramon

• -
« Svar #6 skrivet: 03 dec-11 kl 18:58 »
Kolla på www.strawbale.com där kan man köpa dvd-kurs i halmhusbygge. Skall själv bygga verkstad. Men det blir först 2013 för halmen skall vara torkad i en säsong. Jag har nyss köpt 2 av dvd skivorna ... Fast jag laddade ner, det var snabbare och billigare.
När det gäller el .... Titta på ett 24 volt system. Det driver allt utom spis .... Som kan vara ved och gasol. I ett 24 volts system får man dra elen själv!

8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser