Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vinglig kyckling  (läst 4398 gånger)

prince

vinglig kyckling
« skrivet: 16 okt-11 kl 19:23 »
Vad är detta?

Köpte jersey jätte ägg och de växte upp fint..  vid ca 6 veckor började en av dem gå vingligt.. Kollade, ingen ohyra etc..  gav extra vitaminer i vattnet.. Kycklingarna ar adopterade av hönsmamma när d ekom så dehar haft mamma att vär sig av och ty sig till..

Men, det blev inte bättre..    Den brjade få svårt att få benen med sig och ena benet la sig uåt..  Shit tänkte jag, MAREK...  och tog bort den stackarn...

Nu, 1 månad senare börjar en annan kyckling te sig likadant..  vinglar, har vuxit dåligt och är liten..  En annan ras som jag själv kläckt, dock från postat och köpt ägg... 

Är detta MAREK??

Veterinär här fattar inget om höns..

Även den andra, jersey jätten, växte dåligt...

Någon, hjälp!!

sonja på slätten

• Halland
SV: vinglig kyckling
« Svar #1 skrivet: 16 okt-11 kl 21:32 »
Köpte du kanske äggen från någon som brukar vaccinera mot marek? I så fall finns risken.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Rubus

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 16 okt-11 kl 22:35 »
Varför är risken större att kycklingarna får Marek om hönan är vaccinerad?
Rubus
Rubus

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 16 okt-11 kl 22:49 »
Låter som om det skulle kunna vara Marek men för att vara helt säker behöver du skicka in för obduktion.

Läs mer om Marek här:
http://sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Virussjukdomar/?lid=24835

Risken med att köpa avelsägg från vaccinerade djur är att du kan få kycklingar utan medfödd resistens.

Om man vaccinerar sina avelsdjur mot Marek kommer även de djur som är känsliga att överleva och få kycklingar. På sikt kan man få fram linjer som inte tål Marek alls men så länge man vaccinerar märker man det inte. Därför är det högre risk att få sjuka kycklingar efter vaccinerade avelsdjur.

Prsonligen tycker jag att resistensavel är bästa vägen att gå. När man undersökte förekomsten i Sverige för ett antal år sedan hade djur i ca 90% av alla hobbyflockar antikroppar, så smittan finns i princip överallt.

Jag har många höns och många olika raser. I år har jag haft ett par Marekfall men det har bara varit två raser som drabbats. Detta beror på att de övriga raserna har en bättre resistens och därför inte blir sjuka även om smittan finns här.  Inte för att det är kul när djur blir sjuka och dör men att få något enstaka fall tycker jag nästan är bra. För mig berättar det nämligen att smittan finns här och resistensnivån hos de flesta av mina raser  är mycket god  ;D De raser som har drabbats har en helt OK motståndskraft även om den inte är riktigt bra ännu. Den kommer förmodligen att bli det på ett par generationer.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

kaninohöns

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 okt-11 kl 23:03 »
Hej. Azoo-Lina . Vilken eller vilka  raser av dina hönsraser är eller var mer känsliga av Marek sjukan???
Bor på Österlen,Skåne med fru o mina 3 killar, Har Stor kochin.Aurucana

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 17 okt-11 kl 08:48 »
Nu spelar det kanske egentligen inta någon större roll om man inte har köpt ägg eller kycklingar av mig  då  dessa raser generellt sett inte är problemraser.

Men då det inte är någon hemlis så ska jag berätta  ;)

Jag har haft 2 marekfall på ca15 kycklingar av Jersey Jätte. På  Chabo har jag haft 3 marekfall på ca 30 kycklingar. Dessa ca 45 kycklingar har jag sparat för egen del eller  tills dom varit ca 4-6 månader innan dom sålts eller slaktats. Marek kan ju komma senare men det är absolut vanligast mellan 9 och 24 veckor. Så även om det blir enstaka djur så har långt ifrån alla dött. Både Chabo och JJ har delvis rötter i Tyskland och där är vaccination mot Marek vanligt. Förmodligen därför dessa raser är lite känsligare.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

prince

« Svar #6 skrivet: 17 okt-11 kl 12:20 »
Har köpt äggen från danmark..  Bannar mig så...  Försökte få tag på ägg här i sverige men det verkade svårt och det var inte alla som svarade på mail heller...

Tror ingen av dem vaccinerar men deras egna djur kan ju ändå ha varit vaccinerade...

Åh, vad typiskt..  men tack för svar!!

prince

« Svar #7 skrivet: 17 okt-11 kl 12:25 »
ser nu att det inte smittar via ägg..  Då måste det vara från kycklingar då..  har köpt från2 ställe varav det ena kan jag direkt skriva av som smittbärarnde ställe..  Då åste det komma från ett annat..  Där jag köpte några marankycklingar!  Attans!!
Så har de kycklingarna haft viruset ( en av dem blev också dålig nu när jag tänker tillbaka) så kanske därför de jag kläckt från utländska ägg sen inte klarar sig edan mina svenska är helt opåverkade..
Hrmm..

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 17 okt-11 kl 12:43 »
ser nu att det inte smittar via ägg..  Då måste det vara från kycklingar då..  har köpt från2 ställe varav det ena kan jag direkt skriva av som smittbärarnde ställe..  Då åste det komma från ett annat..  Där jag köpte några marankycklingar!  Attans!!
Så har de kycklingarna haft viruset ( en av dem blev också dålig nu när jag tänker tillbaka) så kanske därför de jag kläckt från utländska ägg sen inte klarar sig edan mina svenska är helt opåverkade..
Hrmm..
Hur kan du avskriva ett ställe från att ha smitta  ??? De flesta kycklingar smittas under sina första levnadsdagar och över 90% av hobbyflockarna har smittan utan att djur blir sjuka.

De flesta danska hönsuppfödare vaccinerar inte mot Marek men väldigt många köper djur från Tyskland (mycket vanligt att dom marek vaccinerar) och Holland (mer vaccinering än i Sverige men inte lika utbrett som i Tyskland). Det gör ju att riskerna ökar.

prince

« Svar #9 skrivet: 18 okt-11 kl 14:39 »
För att det var efter att jag köpte in från det ena stället som problemen kom..
Innan har jag aldrig någonsin haft några problem..  Men efter att de kycklingarna kom så började alla problemen.. 
Dock så trodde jag att då att jag fått in smitta via ägg jag köpt men då jag läst att ägg inte kan föra den smittan så är det bara det ena stället kvar..
Då har de kycklingarna jag köpt in från de äggen klarat sig sämre då de inte har den motståndskraften som de flesta svenska höns då tydligen har...

Tak för infon om vaccineringen i danmark   ( eller ja, då tyskland och holland  )    :-)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 18 okt-11 kl 16:37 »
För att det var efter att jag köpte in från det ena stället som problemen kom..
Innan har jag aldrig någonsin haft några problem..  Men efter att de kycklingarna kom så började alla problemen.. 
Dock så trodde jag att då att jag fått in smitta via ägg jag köpt men då jag läst att ägg inte kan föra den smittan så är det bara det ena stället kvar..
Då har de kycklingarna jag köpt in från de äggen klarat sig sämre då de inte har den motståndskraften som de flesta svenska höns då tydligen har...

Tak för infon om vaccineringen i danmark   ( eller ja, då tyskland och holland  )    :-)

Men bara för att problemen uppstod efter att du köpt på ena stället behöver inte smittan komma därifrån! Har du resistenta höns kan du ha smittan i din flock i flera år utan att märka av att den finns där. Glöm inte bort att de allra flesta hobbyhöns är smittade av marek men också resistenta så att dom inte blir sjuka.  Dessutom kan inkubationstiden vara lång. Trots att djur ofta smittas under de första levnadsdagarna händer de att dom inte insjuknar förrän efter ett år eller mer... Vanligast är dock 9-24 veckor  men även där är ju inkubationstiden 2-5 månader

prince

« Svar #11 skrivet: 19 okt-11 kl 00:06 »
tack för svar!!
ja, det har du rätt i förstås..
Har aldrig haft något problem någon gång och klart att det kan hända alla nån gång..

men, håll med om att det verkar konstigt att aldrig någonsin haft problem, sen köper man in levade kycklingar och sen pang så blir det sjuka höns till höger och vänster..

Får jag fråga, Gör marek även att kycklingar kan utvecklas felaktigt?  Alltså , inte bara att de växer långsamt etc utan att det blir typ missbildningar?  Eller är det pga kläckning eller så?
jag såg föräldradjuren och de var korrekta och fina..

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 19 okt-11 kl 08:16 »
Marek smittar inte genom ägg. Om man desinficerar äggen och kläckaren innan man påbörjar ruvning så kläcks kycklingar smittfria. Missbildningar på kycklingarna beror inte på Marek utan är genetiska, beroende på kläckare, foderrelaterade (avelsgruppen), smutsiga avelsägg eller annan infektion för att nämna några av många orsaker.

prince

« Svar #13 skrivet: 19 okt-11 kl 08:37 »
tack.. det var det vi trodde också.. jag och gubben..  Är nog kläckaren som inte är helt hundra kanske eller nåt eller så är det generna.. 
Har en vän som köpte kycklingar , 1-dags.  men, de efter hand de växte så märkte han att någon kyckling hade korsnäbb ( vet inte vad det heter men överdelen av näbben var helt sned och gick utanför undernäbben) en annan kyckling hade mkt kortare övernäbb än undernäbb och en tredje hade samma näbbfel men inte så grovt...
jag sa att jag trodde det var genetiskt men att det kanske även berodde på kläckningen? 

Han undrade mest nu efter min tråd om det kunde vara någon sjukdom som gjorde så och lovade att fråga er här som kan så mycket  :-)I

tack för er hjälp  :-)

Förresten, OM man vill vaccinera mot MAREK, är det alla veterinärer som kan hjälpa till med det?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 19 okt-11 kl 08:55 »
De flesta veterinärer kan väldigt lite om höns... Man får ringa och fråga. Annars kan man prata med SVA.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 19 okt-11 kl 09:24 »
Har en vän som köpte kycklingar , 1-dags.  men, de efter hand de växte så märkte han att någon kyckling hade korsnäbb ( vet inte vad det heter men överdelen av näbben var helt sned och gick utanför undernäbben) en annan kyckling hade mkt kortare övernäbb än undernäbb och en tredje hade samma näbbfel men inte så grovt...
jag sa att jag trodde det var genetiskt men att det kanske även berodde på kläckningen? 
Han undrade mest nu efter min tråd om det kunde vara någon sjukdom som gjorde så

Du har helt rätt korsnäbb orsakas av genetiska orsaker, inte av sjukdom eller kläckning.
Så därför ska man helst inte använda avelsdjur som fått avkomma med korsnäbb.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

prince

« Svar #16 skrivet: 19 okt-11 kl 23:24 »
tackar!!

han ska mest ha dem för äggfärgens skull :-) Hoppas att där då blir hönor :-O

Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser