Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tenutex....hur göra??  (läst 4316 gånger)

Vildrosens

• -
Tenutex....hur göra??
« skrivet: 16 okt-11 kl 22:22 »
Har köpt Tenutex mot hönsens benkvalster, har läst här att det kan funka (tar gärna emot tips om annat bra sätt). Jag undrar dock hur jag ska bära mig åt. På människor ska man tvätta bort efter ett dygn enligt FASS, hur har ni gjort med hönsabenen?? Jag brukar vanligtvis bara pensla på matolja, men nu är de som ruvat tyvärr ganska fula om benen för jag har inte kommit åt så bra på dem (de har ruvat på luft eller träägg, envisa rackare) så nu skulle jag behöva ta till hårdhandskarna. Kan man blanda i Tenutex i oljan tro??

Tips mottages tacksamt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Tenutex....hur göra??
« Svar #1 skrivet: 16 okt-11 kl 22:29 »
Jag brukar blanda Tenutex med salicylsyra vaselin. tror den är på 2 eller 3 % finns recceptfritt på apoteket. SSV löser upp förhårdnaden. Jag smörjer regelbundet (varje dag i början) men tvättar inte bort något förrän förhårdnaderna börjar släppa. Då använder jag en gammal tandborste och borstar benen med.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 okt-11 kl 23:13 »
Jag blanda Tenutex, vaseli och idominsalva i lika mängder. Smörjde 2-3 gånger med ett par dagars mellanrum. Sedan vaselin/idomin blandning.

Vildrosens

• -
« Svar #3 skrivet: 17 okt-11 kl 20:26 »
Ok, tack för hjälpen, ska testa. Den mest utsatta har 5 veckors kycklingar nu, tror ni det gör nåt?? Har hört att Skillingarydssalvan kan funka med.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 17 okt-11 kl 20:41 »
Jag tycker inte Tenutex behöver blandas med något annat, jag brukar göra såhär:
Skrubba benen rena med ljummet såpvatten och en gammal tandborste, torka benen ordentligt på en trasa, och smörja med Tenutex och gno in redigt där det syns kvalsterangrepp. Gör behandlingen på kvällen så det får verka i lugn och ro över natten, upprepar efter 2-3 veckor om det behövs.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vildrosens

• -
« Svar #5 skrivet: 19 okt-11 kl 20:27 »
ok, jag ha försökt med vatten, såpa och tandborste men det är rackarns svårt då de har så mycket fjädrar på benen, ska prova igen.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 20 okt-11 kl 13:37 »
 ;D Kan du be någon hjälpa dig att hålla hönorna under behandlingen? Annars kan det bli lite väl möe hönsrodeo...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser