Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt projekt-Vaktlar, från dröm till verklighet!  (läst 3072 gånger)

Gallina

• Uppland
Mitt projekt-Vaktlar, från dröm till verklighet!
« skrivet: 17 okt-11 kl 14:41 »
För er som inte har tid eller intresse, varning! Detta blir ett lååångt inlägg :P (eftersom jag har svårt att lägga in bilder delar jag upp inläggen istället)

Det började för ca 3 år sedan med sporadisk kontakt med Linkoso, vi köpte vaktelägg till mat och blev mer och mer intresserade samt ställde ett par (typ hundra) frågor ang. vaktelskötsel. Planen var att våren efter ha byggt hönshus och voljär, men livet ville annorlunda och av olika omständigheter (bl.a. en tvåbent mänsklig nykomling i familjen  :P ) blev det inget...då.

Så var vi till fjärilshuset i somras och självklart blev vi "nykära" i de söta små kineserna som sprang runt där med sina små kycklingar! Så nu jäklar var det dags!!
Det började med att vi köpte två par kineser (vi fick även en extra tupp på köpet som fick gå med det ena paret), dessa fick bo parvis i två kaninburar. Tyvärr missade vi det där med nattlampa så en morgon hittade jag min silvertupp död, så då fick den extra tuppen (viltfärgad) flytta ner till silverhönan, vilket nu i efterhand var tur eftersom den andra tuppen skalperat honom rejält :-( Tyvärr e den elakingen min favvo kines (bluefaced) då han är stor, snygg och cool (inte totalt livrädd) men han e ganska snäll mot sin höna iaf!. Så slutet gott!

Knappt hade en vecka gått innan vi köpte loss en begagnad äggkläckare och lagt i 5 jumboägg samt 5 kinesägg. Detta resulterade i 2 jumbos och 2 kineser, tyvärr fick vi avliva jumbosarna då de aldrig fick ordning på sina ben, jag fick tips och svar på mina frågar här på alternativ och kunde tillslut konstatera att kläckaren höll för låg temperatur :-(
Men kineskycklingarna överlevde och är idag 4 veckor. Tyvärr har det visat sig vara två tuppar! Just nu bor de i en kaninbur (sista bilden)

« Senast ändrad: 17 okt-11 kl 19:21 av Linda0731 »
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Gallina

• Uppland
SV: Mitt projekt-Vaktlar, från dröm till verklighet!
« Svar #1 skrivet: 17 okt-11 kl 15:11 »
Så nu kom idén att bygga två lite bättre kinesburar (och dessutom var vi lite lätt irriterade på att väckas kl 6 VARJE morgon av detta "galande"  ;D), dessutom ville vi ju även ha jumbosar! Så jag insåg att min mans verkstad (f.d. vedbod) skulle bli ett perfekt hönshus! Yes sagt och gjort, övertalningsstunden var inne och strax därefter hade vi börjat dela av förrådet ute till hälften förråd hälften ny verkstad till maken! Yes hönshus skulle det bli! ;D
Det var inte lite saker till att börja med kan jag säga! (bild 1-2)
Men efter en del slit var det iaf tomt  :) och basen till kinesburarna var på plats (bild 3)
Varken snyggt eller fräscht (bild 4) men med lite färg så ska det nog blir bra!
« Senast ändrad: 17 okt-11 kl 19:21 av Linda0731 »
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Gallina

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 17 okt-11 kl 15:23 »
Så var det dags för målning, allt kändes med ens lite sjusstare(bild 1-2)
Och nu när vi faktiskt var på god väg började jakten på ägg!! Tack vare Linkoso, Lantis och en ännu en tjej (som jag inte vet om hon finns här), hamnade 50 ägg i kläckaren! 7 dagar senare lös jag äggen och hittade 24 befruktade....spännande!!!!
Så på dag 18 ( i fredags) kikade 14 små bebbar ut! Yaaay!!! Lycka!! (bild 3-4)

Gallina

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-11 kl 18:56 »
Så var det åter dags för fortsättning av kinesburarna! Nej jag är ingen snickare och mina ideér är verkligen jätte bra och snygga...i huvudet  :P. MEN jag har snickrat dem själv och jag tror inte hönorna bryr sig så mkt om att det är snett och vint ::) Jag började med att sätta upp skivor som skiljeväggar, burarna blev ca 120/130 gånger 65 och ca 70 höga. (bild 1 )
Den första buren fick två dörrar med ett stag emellan som sitter fast med magnetlås så att man kan ta bort staget och enkelt göra rent. (staget syns på bild 2)(buren på bild 3)
Den andra buren fick en hel lucka som öppnas i "botten" och sitter fast upptill med gångjärn, den luckan kan jag fästa i taket med en hasp för att enkelt kunna göra rent. (bild 4)

Gallina

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 17 okt-11 kl 19:03 »
Så idag blev det dags för inredning och flytt, det blev sand i botten, under sanden har jag lagt en gräslig plastmatta (som jag fått gratis) för att enkelt kunna göra rent vid behov, sedan blev det bark, deras små hus (av Ikea plastlådor) och granris, ja och så mat,vatten och snäckskalen. När jag skulle flytta vilthönan och bluefaced tuppen hittade jag fyra ägg! :-) Hon som inte värpt på en månad! Hoppas hon trivs och fortsätter i sin nya bur!
Inredning i första buren (bild 1 och 2)(där bor en vilttupp och en silverhöna)
Inredning i andra buren (bild 3)(där bor en bluefacedtupp och en vilthöna)
Min fina fina tupp och hans höna  :) (bild4)

Gallina

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 17 okt-11 kl 19:19 »
Så var kinesburarna klara  :D (bild 1) och de har fått flytta in! Eftersom jag "råkat" förälska mig i några duvor hos grannen kommer det att flytta in ett par hos mig, så fort hönshuset är klart så jag passade även på att sätta upp några sittpinnar åt dem idag, de ska få bo med jumbosarna. (bild 2 och 3)
Så detta blir sista inlägget för idag för det är så långt jag kommit. Eftersom kycklingarna är tre dagar har jag ca 5 veckor på mig att göra klart. Nästa projekt blir att lägga in gips på golvet och sedan plastmatta, detta täcks med lättströ, jord och lite torv. Samma blandning hamnar uppe på "duvhyllan". Duvorna ska även få hängkrukor, och så massa små kryp in och diverse inredning till jumbosarna såklark  :D Sedan ska det upp nät på regelverket som delar av boden så det blir en dörr/vägg. Det blir ett litet litet utrymme över lagom till "sluss" och förvaring av mat, tillbehör m.m. När detta är klart blir det vintervila för oss och så fort tjälen släppt nästa år ska vi börja bygga voljären ute  ;D ;D

LåntaFjädrar

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 okt-11 kl 13:30 »
Det blev ju riktigt bra :)

Jennim

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 18 okt-11 kl 19:55 »
Väldigt inspirerande bilder  :)
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 19 okt-11 kl 08:22 »
 ;D Fint  ;D Ungefär så som jag bygger till mina också. OM det blir färdigt någon gång... Jag började vid den här tiden förra året och sedan har saker kommit emellan hela tiden :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Gallina

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 24 okt-11 kl 21:00 »
I helgen fixade karln min gips på golvet  :-* och idag tog jag saken i egna händer och la in en plastmatta, ujuj inte lätt, dessutom var den lite kort så det blev till att skarva, men inte 17 kommer vaktlarna bry sig om det  ::)
Gick med svart silikon/tätning längs alla kanter och hörn och skarvar samt satte sedan upp vattenfast plyfa mot regelverket som ska bli "nätvägg", så det blev en ca 40cm hög "kant" för att minska ner sprätt och bajs ute i förvaringsutrymmet. Så nu ska det upp nät och en dörr ska dit sedan är det dags att fylla med strö och diverse inredning ;D Det roligaste!!!

Vaktelbebisarna är nu en och en halv vecka och är fortfarande 14 st *tummen hållen*, igår fick de flytta från liten hamsterbur till stor kaninbur och de stackrarna var helt disorienterade, en av de pratigaste sträckte sig upp mot mig och tjöt för full hals, men lugnade sig när jag klappade lite på den, dom e så söta!! ;D ;D

näshulta

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 23 mar-12 kl 09:13 »
Jättefint!!

verkligen inspirerande!

Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser