Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inrökt med Jötul! ( problem med kamin )  (läst 19821 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Inrökt med Jötul! ( problem med kamin )
« Svar #20 skrivet: 23 okt-11 kl 10:14 »
Har inget att göra med kontrollbesiktningen, men vill man undvika att elda upp/sönder botten i insatsen/kaminen mm
så lämnar man ett lager med aska där det är som hetast.

Detta är även ett inskrivet "skötselråd" hos div tillverkare.

Lindell

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 okt-11 kl 10:18 »
Jag låter människor tänka själv! Det behövs inte så mycket brains att förstå vad som är rätt eller fel eller bara nonsens.

Det är inte askan som skyddar material i kaminen, det är insatsen med eldfast tegel och material bakom.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 23 okt-11 kl 10:33 »
När man köper ett hus skall man se efter om bygganmälan är gjord på sin kamin. I så fall sedan se om den är kontrollbesiktigad av sotarfirma. Är detta klart är kaminen helt ok installerad och skorsten godkänd. Bara att försiktigt köra på.

Bara för att en sotarfirma har kontrollbesiktat är man inte säker för fem öre. De fuskar så otroligt mycket. Min bror byggde nytt hus för 3-4 år sedan och det ingick även en kamin. Sotarn var och godkände hela rasket utan anmärkning. Ett år senare brann ett hus ner till grunden i grannskapet pga av felaktig installation av kaminröret, den var även den godkänd av sotaren. Så min bror kollade upp hur hans skorsten var dragen genom bjälkalget. Skorstenen var dikt ann mot brännbart material. Min bror hade eldat mycket flitigt och snickaren som var där och fixade genomföringen i bjälkalget sa att det var bara rena turen att det inte hade tagit eld...

Varannat år gör sotaren en brandskyddskontroll av rökkanal med kamera hos mig, denna tar de nästan 1000:- för, men arbetet tar högst 5min. De kan aldrig hinna hitta några brister på den korta tiden. Första året de skulle göra den hos mig så hade jag öppnat upp för att de skulle kunna kolla skorstenen under yttertak, han ville inte ens gå upp och kolla. Och vad jag förstår skall de kolla skortstenen i hela dess längd. Och detta gäller inte bara en rutten brandmästare, utan det har varit olika personer varje gång hos mig, och dessutom olika firmor minst 2ggr. och alla fuskar lika mycket med denna kontroll. Denna bransch är enligt mig genomrutten med tanke på att de håller på med något så viktigt som brandsäkerhet. Och sedan blir man inte mindre arg när man är tvingad att göra dessa brandskyddskontroller och betala hutlösa pengar för dom.
Den vanliga sotningen har jag inget att invända mot den kostar c:a 300:- och tar nästan 30min...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 23 okt-11 kl 13:33 »
Vad talar vi om för godstjocklek på de moderna rostfrirören som du omnämner ToA?
Måtte vara rena "dyngan" i legeringen om en SF skorsten inte håller "kaminen ut" - minst!

Jag har ett industrirör i 2343/150x3 mm på min Jötul, och skickat minst en 80-100 m3tbp genom skorstenen.
Den är fortfarande i nyskick.

3-4 mm gods+ 2x30mm isolering+ 50mm luft till ej brännbart schakt är rätt, då vill det till att elda upp annat än möjligen kaminen. ;D

Det är den här sorten som blir så farliga om man börjar mer än myselda. Tror godstjockleken är max. 1,4 mm. i mina ögon "ugnsfolie":
Citera
Många kaminer och skorstenar är klassade och godkända för eldning men ofta sk "myseldning" med ca 3-4 kg ved per timme

Konkurrensen gör att man söker och tyvärr får typgodkännande på vad skit som helst. Går att installera men endast användbart enligt det finstilta, som ingen läser. Samma sak med billiga tryckluftstankar! Sotarmäster eller i förekommande fall Inspekta har inget annat att göra än godkänna installationen. Att den sen är förbrukad efter 5 år är en annan sak..........
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #24 skrivet: 23 okt-11 kl 13:54 »
Jag vet inte hur den "ordinarie" ventilationen fungerar, när du inte eldar, men gissar att det är en eller två fläktar som tar ut luft i köket/toa och som sedan ersätts med friskluftsintag i ytterväggar i andra rum. Kanske kombinerat med självdrag.

Det innebär att det är undertryck i huset, det skall det vara, men det kan därför vara svårt att få fart på elden. Som redan skrivits: Öppna ett fönster på glänt i samma rum som där du har kaminen, när du tänder upp. Men se även till att ha friskluftsventilerna öppna då du eldar.

En kamin förbrukar mycket luft, och den måste ersättas på något sätt. Annars blir det för stort undertryck i huset och det ryker in. Det kan därför vara bra att ta upp ett extra friskluftsintag i samma rum som där kaminen står. Gärna så att det blåser rakt på/mot kaminen. Då kan du öppna/stänga det i samband med att du eldar. I annat fall är det risk för att du upplever att det blir kallare i andra rum i huset i samband med att du eldar. Eller att kall luft dras in av undertrycket genom golvet som då upplevs väldigt kallt.

Lainde

• -
« Svar #25 skrivet: 23 okt-11 kl 14:40 »
Börjar vara mycket svammel nu!?.

Jag har väl aldrig påstått att givet skötelsråd gäller eldstäder klädda med eldfasttegel.

Jag åsyftar givetvis "vanliga" spisar, braskaminer, kassetter/insatser tillv enbart i stålplåt, corten eller gjutjärn med planbottendel i större eller mindre omfattning, inkl div tillverkares skötselråd för dessa.
Man behöver dessutom inte ha mycket "brain" för insikten att ett kvalämnat/skyddande lager med aska mot den heta glödbädden är bättre än att elda direkt mot godset.
« Senast ändrad: 23 okt-11 kl 14:45 av Lainde »

Lainde

• -
« Svar #26 skrivet: 23 okt-11 kl 14:56 »
3-4 mm gods+ 2x30mm isolering+ 50mm luft till ej brännbart schakt är rätt, då vill det till att elda upp annat än möjligen kaminen. ;D

Det är den här sorten som blir så farliga om man börjar mer än myselda. Tror godstjockleken är max. 1,4 mm. i mina ögon "ugnsfolie":
Konkurrensen gör att man söker och tyvärr får typgodkännande på vad skit som helst. Går att installera men endast användbart enligt det finstilta, som ingen läser. Samma sak med billiga tryckluftstankar! Sotarmäster eller i förekommande fall Inspekta har inget annat att göra än godkänna installationen. Att den sen är förbrukad efter 5 år är en annan sak..........

1.4 verkar skrämmande lite, men som du säger,,,har man bara ett typgodkännande så får man tydligen sälja vad skit som helst.
För den som ska tillv sin egen skorsten av rostfri ståltub i 2343, så vill jag minnas att den fick vara min 2 mm enl sotar/brandmästaren här på orten, och tom detta verkar lite "klent".
Man gör dock en avvägning mot effekten på eldstaden, så svaret kanske ligger däri - delvis?.

Engen

• Heavy Metal
    • Uppland
« Svar #27 skrivet: 23 okt-11 kl 16:52 »
Hej allesammans,,!  Jag inbillar mig att problemet med kamin komm efter att sotarn varit här,!! alltså ca 1 månad sedan!, Ska nog ta och ringa han igen och be dom kolla in grejorna och göra en provtryckning samt brandskydds koll utav den,,  Har inte velat prov elda något i kamin då vi har haft födelse kalas o grejor, ville inte riskera ännu en inrökning ( om det nu är stopp eller vad det är ) innan dessa kalas är över, Hur som hellst , gjorde jag en invändig ockulär besiktning av rökkanalen och kunde verken hitta bu eller bä? ska upp på taket en sväng och kika ner för att verkligen ha gjort det samt kika om jag hittar några fåglar eller dylikt...!!  kan sotarn ha sabbat något , typ övre spjället eller nått ?  Tackar för alla svar! MVH Engen

Har tidigare aldrig haft några som hellst tendenser till inrökning eller ens problem att tända en eld..  Har fläkt på taket som drar ur luft i badrummen samt själv drag i resten av kåken med ventiler i rummen,! Samt att huset generellt är ganska otätt,.!   Rökkanalen går emellan takstolarna och rakt upp och ut så rökkanalen har gott om platts och inget finns direkt i närheten utav den vid genomgång i taket!!
« Senast ändrad: 23 okt-11 kl 17:00 av Engen »
Undertaksmontör och Musiker

Tännlappen

• -
« Svar #28 skrivet: 23 okt-11 kl 20:00 »
Bara för att en sotarfirma har kontrollbesiktat är man inte säker för fem öre. De fuskar så otroligt mycket. Min bror byggde nytt hus för 3-4 år sedan och det ingick även en kamin. Sotarn var och godkände hela rasket utan anmärkning. Ett år senare brann ett hus ner till grunden i grannskapet pga av felaktig installation av kaminröret, den var även den godkänd av sotaren. Så min bror kollade upp hur hans skorsten var dragen genom bjälkalget. Skorstenen var dikt ann mot brännbart material. Min bror hade eldat mycket flitigt och snickaren som var där och fixade genomföringen i bjälkalget sa att det var bara rena turen att det inte hade tagit eld...

Varannat år gör sotaren en brandskyddskontroll av rökkanal med kamera hos mig, denna tar de nästan 1000:- för, men arbetet tar högst 5min. De kan aldrig hinna hitta några brister på den korta tiden. Första året de skulle göra den hos mig så hade jag öppnat upp för att de skulle kunna kolla skorstenen under yttertak, han ville inte ens gå upp och kolla. Och vad jag förstår skall de kolla skortstenen i hela dess längd. Och detta gäller inte bara en rutten brandmästare, utan det har varit olika personer varje gång hos mig, och dessutom olika firmor minst 2ggr. och alla fuskar lika mycket med denna kontroll. Denna bransch är enligt mig genomrutten med tanke på att de håller på med något så viktigt som brandsäkerhet. Och sedan blir man inte mindre arg när man är tvingad att göra dessa brandskyddskontroller och betala hutlösa pengar för dom.
Den vanliga sotningen har jag inget att invända mot den kostar c:a 300:- och tar nästan 30min...
Visst är det dyrt med brandkontrollen som tar 5 minuter,hutlöst. För mig det kläckts i Bryssel,nog lobbats bra av sotarna. Fick själv anmärkning på någon källardörr som det var en glipa i,sedan ett par reglar som ligger mot skorstenen på vinden,säkerligen ett gammalt stöd när dom murade,kan ju knappast stötta skorstenen,sedan saknades det typ steghållare. Eftersom kontrollen är så dyr har man inte åtgärdat något alls  ;D .

Tännlappen

• -
« Svar #29 skrivet: 23 okt-11 kl 20:02 »
Hej allesammans,,!  Jag inbillar mig att problemet med kamin komm efter att sotarn varit här,!! alltså ca 1 månad sedan!, Ska nog ta och ringa han igen och be dom kolla in grejorna och göra en provtryckning samt brandskydds koll utav den,,  Har inte velat prov elda något i kamin då vi har haft födelse kalas o grejor, ville inte riskera ännu en inrökning ( om det nu är stopp eller vad det är ) innan dessa kalas är över, Hur som hellst , gjorde jag en invändig ockulär besiktning av rökkanalen och kunde verken hitta bu eller bä? ska upp på taket en sväng och kika ner för att verkligen ha gjort det samt kika om jag hittar några fåglar eller dylikt...!!  kan sotarn ha sabbat något , typ övre spjället eller nått ?  Tackar för alla svar! MVH Engen

Har tidigare aldrig haft några som hellst tendenser till inrökning eller ens problem att tända en eld..  Har fläkt på taket som drar ur luft i badrummen samt själv drag i resten av kåken med ventiler i rummen,! Samt att huset generellt är ganska otätt,.!   Rökkanalen går emellan takstolarna och rakt upp och ut så rökkanalen har gott om platts och inget finns direkt i närheten utav den vid genomgång i taket!!
Kan ju släppa ner en vikt fäst i ett rep....kan vara ett sätt...

Engen

• Heavy Metal
    • Uppland
« Svar #30 skrivet: 09 jan-12 kl 20:46 »
Hej alle sammans,, Det va ett tag sedan,, Men nu eldar jag i kaminen igen,,  Har kikat och funderat samt gjort rent och har egentligen inte hittat ett skit rent ut sagt som kan va nått, så jag prov eldade i liten skala och ökade på lite efter han, och det gick bra...!  Hur som hellst, känner jag en förändrad karaktär på kaminen,, Kinkigare och tända samt att den inte brinner lika bra som förr, eller det tar lång tid innan det börjar brinna bra,,
 så jag vill ändå påstå att nått har ändå hänt, om det är kaminen eller huset ( alla ventiler är öppna i kåken ) vet jag inte, ska prova med annan ved och se om det förändrar saken ! , och eldar man så känner man nästan hur kaminen suger luft i huset om det brinner mycket.... har inte gjort några generella förändringar i huset förutom att jag målat om hela huset,, Men det gick ju bra och elda trotts det innan sotarn kom och sotade och borde inte ha dugg med saken o göra..! Men men, Pratade även med sotarn om tänkbara problem och underhåll och han gav mig några tipps men va inte det minsta sugen på att komma ut o kika om dom gjort något fel, dock va det inget jag krävde vid tillfället men jag fråga ändå om möjligheten fanns,, men men..!! MVH / engen
Undertaksmontör och Musiker

ca

« Svar #31 skrivet: 10 jan-12 kl 07:28 »
Det är ju annars inte ovanligt att det blir sämre med draget sen sotarn varit här men man vet ju vart sotet har hamnat, så 1 minut med grovisen så fungerar det igen.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 10 jan-12 kl 07:59 »
Och var inte så säker på att sotarna har dragit alla kanaler, vet inte hur komplicerad en kamin är men min vedpanna måste jag alltid sota efter att sotaren har varit här. För det slarvas så rejält med sotningen och hon drar oftast inte alla kanaler ordentligt...Så oftast har sotet bara täppt igen ännu mera...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 10 jan-12 kl 10:58 »
Och var inte så säker på att sotarna har dragit alla kanaler, vet inte hur komplicerad en kamin är men min vedpanna måste jag alltid sota efter att sotaren har varit här. För det slarvas så rejält med sotningen och hon drar oftast inte alla kanaler ordentligt...Så oftast har sotet bara täppt igen ännu mera...

Sotningen är ju en service man betalar för och får man ingen fullständig och korrekt sotning så betalar man inte. Vi hade en sotare här som satt i bilen å........."sotade". Han fick inte heller betalt.

Sotarmurren är ingen auktoritet, han är hantverkare. Inte fan betalar man om glasmästarn satt i en sprucken ruta eller om hovslagaren satt en sko bak-å-fram? Fattar inte varför så många har en överdriven respekt för sotare, banker och krämare av alla de slag.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #34 skrivet: 10 jan-12 kl 11:11 »
Så sant.
Jag eldar så sällan så ofta upptäcker jag det långt efteråt. Och sotaren tar jag hit bara för att få anläggningen godkänd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

172 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser