Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unkna kläder  (läst 7304 gånger)

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
SV: Unkna kläder
« Svar #20 skrivet: 27 okt-11 kl 22:28 »
Klorin kan sabba färgerna på plaggen om inte annat, men ättika funkar hyfsat.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #21 skrivet: 27 okt-11 kl 22:39 »
Klorins bakteriedödande effekt är så stark att om någon i Karlstad (typ 70 000 personers stad) spolar ut én flaska klorin i toaletten så slås hela stadens reningsanläggning ut och får stå still ett par dygn tills klorinet är tillräckligt borta för att de kan tillsätta nya levande bakterier. 

En ölanläggnings-spolning på en krog med 10 tappkranar gör av med mer hypokloriet än din fjuttiga flaska, det är inte ett problem, inte ens på fjällanläggningar med egen avloppshantering.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pyromanen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 28 okt-11 kl 21:44 »
En ölanläggnings-spolning på en krog med 10 tappkranar gör av med mer hypokloriet än din fjuttiga flaska, det är inte ett problem, inte ens på fjällanläggningar med egen avloppshantering.
Mitt påstående kommer direkt från en kollega som är miljökemist och arbetat med reningsverket i Karlstad.

pyromanen

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 28 okt-11 kl 21:46 »
Men dendär ölkransspolningsgrejen kanske är just en sån bov som får reningsverket att stänga av... ?  Kanske är ett bra tips till min kollega...

Anders G.

• -
« Svar #24 skrivet: 28 okt-11 kl 22:06 »
Mitt påstående kommer direkt från en kollega som är miljökemist och arbetat med reningsverket i Karlstad.
Men du har inte räknat på det? Bedömt rimligheten?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #25 skrivet: 28 okt-11 kl 23:13 »
Men dendär ölkransspolningsgrejen kanske är just en sån bov som får reningsverket att stänga av... ?  Kanske är ett bra tips till min kollega...

Jag mailade reningsverket i linköping och erbjöd mig att samla in det utspädda spolmedlet, de var inte intresserade utan tyckte att vi gott kunde spola ner det. Visa delar dunstar tydligen bort tidigt och vissa delar fälls ut.

Nej, det finns inga miljövänligare alternativ till hypokloriten i just detta fall.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pyromanen

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 29 okt-11 kl 18:18 »
Men du har inte räknat på det? Bedömt rimligheten?
Sant. Eftersom min kollega kan mycket mer om kemi och reningsanläggningar än mig så har jag varken ifrågesatt eller "räknat".
Jag vill ta kontakt med reningsverket och ta reda på fakta. 

äppelmos på min nos

« Svar #27 skrivet: 31 okt-11 kl 19:29 »
Jag kör alltid i 40 grader, eftersom jag är lite försiktig med min värme.

Jag har också alltid varit så där försiktig och inte tvättat i mer än 40 grader för miljöns skull och så men jag har fått gett mig lite på den punkten. En del grejer behöver faktiskt mer värme för att bli fräscht har jag kommit fram till. Hade en t-shirt som alltid började lukta unket bara en liten stund efter att jag tagit den ren, det gick över när jag till slut körde den i 60 grader. Strumpor som inte är i ren bomull (hopplöst att få tag på 100% bomullsstrumpor numera) tycker jag också blir äckliga om man inte kör dom i 60 grader ibland, luktar illa direkt.

Brukar köra ättika i sköljmedelsfacket om det är riktigt sunkiga kläder, tror det hjälper i alla fall. Körde tvättnötter också ett tag och gillar doften som blir efter, dvs ingenting, luktar bara ren tvätt!

Sen kan det ju vara tvättmaskinen också.... Våran gamla lät och bar sig åt som vanligt men nåt var paj så ingenting blev fräscht, tog ett tag innan vi fattade och skaffade ny tvättmaskin. Man är inte alltid så kvicktänkt...
Världen behöver fler rumpnissar!

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #28 skrivet: 31 okt-11 kl 20:57 »
Det blir lätt mögel i tvättmedelsfacket på maskinen och oftast på ställen man inte ser utan att ta den luckan. Kan även vara ide att kolla silen och borsta ur med flaskborste i gluggen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser