Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av vattenfilter  (läst 4063 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Val av vattenfilter
« skrivet: 20 okt-11 kl 18:46 »
vi har för mkt järn i vårt vatten, det syns, känns på lukten och man kan smaka det så det är ju inget snack om saken där. har varit och pratat med en vattenfiltergubbe idag, han ska komma på tisdag och göra en liten analys av vårt vatten. hans filter som troligen täcker våra behov kostar dock 20 papp. nån som vet av andra företag som säljer filter som inte kostar lika mkt men som ändå är bra? vi har egen brunn, borrad om jag inte minns fel.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

anette i bugared

• -
SV: Val av vattenfilter
« Svar #1 skrivet: 20 okt-11 kl 18:59 »
Satsa på ett "lite dyrare" redan från början. Vi borrade brunn förra året och insåg ganska snabbt att vi var tvugna att skaffa filter pga järn ( rost) och mangan (svart). Nu efter drygt ett år är vi tvingade att byta då vi valde ett med manuell backspolning, skulle göras var 10;e dag men trots att vi skött det så fungerar inte filtret längre. Nu har vi precis köpt ett kombinationsfilter från bravatten.se med automatisk backspolning och luftning.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 20 okt-11 kl 19:06 »
20 låter lite mycket, bortåt 15 tror jag min ättelägg fick ge inkl. installation. Egen nyborrad brunn med dålig smak, järn, humus, m.m. De har nu så gott vatten att t o m jag dricker det!

Googla o kolla på nätet, antagligen behöver ni ett kombinationsfilter av något slag. Vad vet man inte förrän efter analys. Analysen ska va gjord av godkänt laboratorium, tror bara det finns 2-3 stycken.

Finns många som säljer filter och olika prisbilder. Kolla med flera och gå inte bara efter priset! Vattenfilter kan jag skicka för någon tusenlapp men det lär inte bli till belåtenhet.

Ja kolla med bravatten.se! Kanske de har en lokal installatör.
« Senast ändrad: 20 okt-11 kl 19:11 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 20 okt-11 kl 19:23 »
jag pratade med jms vattenfilter och de har automatisk backspolning på sina filter och installera filtren åt en. en stor vattenanalys tänkte jag egentligen bara göra om den lilla, som är gratis, visar att det är nåt mer på tok som den lilla inte visar.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Moraggarn

• -
« Svar #4 skrivet: 20 okt-11 kl 22:45 »
Har nyligen gjort en analys av mitt vatten. Denna analys gjordes av Eurofins som är helt opartiska. Mätte väldigt mkt och kostade 880kr men det var det värt även om vi inte fick reda på "ngt nytt" så att säga,men nu vet man ju att det inte är något annat än det vi vetat om. Järnet var högt(2,1) så det blir ett järnfilter som gäller för min del.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 21 okt-11 kl 19:27 »
jo, det är ju bara 900 spänn för en stor analys, så det är ju egentligen inget att bråka om. vi får se vad han säger på tisdag. pratade med en granne idag och hon hade också vattenfilter, men hon visste inte vad det var för fel på vattnet. man är helt enkelt bortskämd då man haft kommunalt i alla år  ::)

Moraggarn

• -
« Svar #6 skrivet: 22 okt-11 kl 09:14 »
När jag gjorde analysen hade dom "rea". Jag betalade bara 440kr. Dom kanske har det erbjudandet kvar? Kan ju vara värt att kolla upp

Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser