Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad säger lagen om grisar?  (läst 11722 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: vad säger lagen om grisar?
« Svar #20 skrivet: 03 nov-11 kl 14:08 »
Ursäkta en kanske dum fråga från en som aldrig haft grisar, men kan man inte ha vattenbaljor till dem, bökar de omkull dem eller badar i dem eller vadå?
Jovisst kan du ha vattenbaljor om de är rejäla så de inte kan vältas. Men min inspektör sa att jag inte kan garantera att de dricker slut ur baljan! Då sa jag att jag såklart kollar vattnet och fyller på om det är slut, minst 3 gånger / dag. "Men då har de ju inte fri tillgång på vatten, de måste kunna dricka precis när de vill och det får aldrig vara slut" var hans kommentar då. Snacka om trögskalle, vad fan säger man då egentligen!

Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #21 skrivet: 03 nov-11 kl 15:33 »
Därom råder delade meningar :) Kan ju säga att vår 2,5 åring känns aningen mer intelligent än våra grisar...

Man har gjort tester där grisar respektive barn får lösa problem.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Kira

• Småland
« Svar #22 skrivet: 03 nov-11 kl 17:21 »
Jovisst kan du ha vattenbaljor om de är rejäla så de inte kan vältas. Men min inspektör sa att jag inte kan garantera att de dricker slut ur baljan! Då sa jag att jag såklart kollar vattnet och fyller på om det är slut, minst 3 gånger / dag. "Men då har de ju inte fri tillgång på vatten, de måste kunna dricka precis när de vill och det får aldrig vara slut" var hans kommentar då. Snacka om trögskalle, vad fan säger man då egentligen!
Gäller det speciellt grisar, fri tillgång på vatten menar jag? Alla mina djur har vattenhoar, hästarna välter sina ibland ::) Alla bönder som har baljor till sina djur ute på betena osv, man tittar ju till sina djur två gånger om dagen och lär sig hur mycket de dricker. Du skulle sagt till honom att grisarna sms:ar dig då vattnet är slut ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 03 nov-11 kl 17:34 »
Citera
Du skulle sagt till honom att grisarna sms:ar dig då vattnet är slut

;D
Fast min första tanke var i vilket kar man stoppar inspektörer som inte vet att tillämpa lagar. Inget fel på lagen som sådan.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser