Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bondbönor  (läst 4445 gånger)

rosita51

• Skåne
Bondbönor
« skrivet: 24 okt-11 kl 09:10 »
Jag undrar just om höns äter kokta bondbönor och om det är bra som foder till dem. Vad tror ni?
MVH Rosita zon 1

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Bondbönor
« Svar #1 skrivet: 24 okt-11 kl 10:15 »
Vissa baljväxter är inte helt lämpliga som hönsmat andra är OK. Hur det är med Bondbönor vet jag inte.

Förmodligen är det inget problem om det bara är en liten del av foderstaten (mindre än 5%) men jag kan som sagt för lite om bondbönor matvärde (mer än för egen del. Jag äter dem gärna och det är gott  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 24 okt-11 kl 11:26 »
Efter vad jag läst på annan plats här, så är bondbönor egentligen ärtor.  Och det tror jag på, för de smakar mycket mer som ärtor än som bönor. De kan därför konsumeras okokta, vilket inte bönor bör. Och jag tror att bondbönor är ungefär samma sak som foderbönor, plantorna ser i alla fall likadana ut.
Hur de fördras av höns vet jag dock inte, och jag är alldeles för snål med mina för att ge dem till hönsen. Däremot äter mina höns torra ärtor med förtjusning, och tål dem bra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 okt-11 kl 15:22 »
Efter vad jag läst på annan plats här, så är bondbönor egentligen ärtor.  Och det tror jag på, för de smakar mycket mer som ärtor än som bönor. De kan därför konsumeras okokta, vilket inte bönor bör. Och jag tror att bondbönor är ungefär samma sak som foderbönor, plantorna ser i alla fall likadana ut.
Hur de fördras av höns vet jag dock inte, och jag är alldeles för snål med mina för att ge dem till hönsen. Däremot äter mina höns torra ärtor med förtjusning, och tål dem bra.

Okej, då provar jag att ge dem i kväll, eftersom jag har över sedan i går.

Ger du gula eller gröna ärtor? För de kan väl äta bägge?
MVH Rosita zon 1

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 24 okt-11 kl 17:48 »
Det brukar vara mest gula i säckarna, men en del gröna också. Och lite rapsfrö och annat smått och gott. Det är avsett för vildsvin tror jag, så det är väl inte så noga rensat.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dajen

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 25 okt-11 kl 19:53 »
Var får du tag på ärtor på säck? Finns det på Granngården, tro?  ???

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 26 okt-11 kl 12:41 »
Tja, jag köper  det på Vallberga Lantmän,  men det hjälper ju inte dig  precis. Men det är väl bara att be dem ta hem.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #7 skrivet: 29 okt-11 kl 22:24 »
jag har fått tag i utsdes säckar fårn en släkting, dessa innehåller gula ärtor och helkorn (för att så och ta in grönfoder till kossorna).
Men då några säckar gått sönder så fick ja ta reda på det åt hönsen :)
kornet går ju åt, men ärtorna vet ja inte... ska man blöta upp dem först, eller se om någon kan krossa dem i nån maskin?
även en blind höna hittar ett korn...

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #8 skrivet: 29 okt-11 kl 22:49 »
Krossa helst allt foder, om inte annat så slipper du oönskad gröda om du använder gödseln.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #9 skrivet: 29 okt-11 kl 22:54 »
ingen fara skedd över vad som ev gror ute :) spillde ut hönsmat i sommar å nu i höst var det grönfoder av alla de slag, och djuren älskade att få det nu när de bor inne för vintern :)
har ju såklart även sand åt dem att äta för att kunna ta vara på fodret de får :)
även en blind höna hittar ett korn...

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #10 skrivet: 29 okt-11 kl 23:28 »
Jag tror nog att ärter är lite för stora. Så dom bör nog malas eller åtminstone krossas.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser