Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Geotextil i väggen? (Isolera med ekofiber)  (läst 7701 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Geotextil i väggen? (Isolera med ekofiber)
« skrivet: 26 okt-11 kl 13:43 »
Jag funderar på att spruta Ekofiber i väggarna i ett uthus och vill då ha en duk som jag kan skära små hål i för slangen så jag kommer åt att spruta i de olika facken. Jag funderar på en geotextil som denna; http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-21032.aspx

Jag vill ha det hela diffusionsöppet så min fråga är om geotextil kan fungera som det. Förut har jag använt mig av vindpapp men jag vill ha nåt som inte kan rivas sönder lika lätt om man någon gång i framtiden vill öppna väggen pga någon ombyggnad.

Jag är inte intresserad av att diskutera huruvida diffusionsöppna eller diffusionsstängda väggar är bättre eller sämre sinsemellan, det finns det redan många trådar om.

Gärna tips på andra dukar eller sätt att få samma funktion med annat material om ni inte tycker att geotextil skulle vara ett bra val. Geotextil ska alltså fästas invändigt på reglarna innan väggmaterialet kommer på plats, på så sätt blir det lättarbetat. På utsidan blir det masonit och sen luftspalt och sist panel.
Tack på förhand
« Senast ändrad: 26 okt-11 kl 16:58 av Snickarn »
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Geotextil i väggen? (Isolera med ekofiber)
« Svar #1 skrivet: 26 okt-11 kl 22:37 »
Tror det fungerar bra.
Gå gärna till byggmax varuhuset och provdra lite i materialet.
Man sprutar in ekofiber med ganska högt "tryck" så det viktigaste är att det inte kan gå hål på innerskiktet.
Det underlättar förstås om man sätter glespanel först innan man sprutar i isoleringen...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Snickarn

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 26 okt-11 kl 22:54 »
Ja jag tänker sätta glespanel innan sprutning som jag kan skruva skivor i eller nåt. Det är upp till gårdsägaren vilket material hon vill ha som väggbeklädnad men skivor är ju smidigt på glespanel. Då har man ju möjlighet att dra elen i väggen också om man vill. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 27 okt-11 kl 00:21 »
Idag är man skyldig att följa LBK´s rekommendationer, vilka säger att man inte får ha dolda elledningar i lantbruksbyggnader utan dom ska vara lägst EKLK och förläggas så att inga möss eller råttor kan komma åt dem och om det finns horisontella ytor mindre 1/2 meter under elledningen så ska den skyddas med stålrör eller så ska man istället använda EKPK-kabel.

I ett garage eller vedbod som inte är ihopbyggt med en lantbruksbyggnad så kan du ju däremot dra elledningar i väggen även om det är synnerligen olämpligt.

Annars tror jag nog att geotextil blir utmärkt för det tänkta ändmålet.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 27 okt-11 kl 08:25 »
Idag är man skyldig att följa LBK´s rekommendationer, vilka säger att man inte får ha dolda elledningar i lantbruksbyggnader utan dom ska vara lägst EKLK och förläggas så att inga möss eller råttor kan komma åt dem och om det finns horisontella ytor mindre 1/2 meter under elledningen så ska den skyddas med stålrör eller så ska man istället använda EKPK-kabel.

I ett garage eller vedbod som inte är ihopbyggt med en lantbruksbyggnad så kan du ju däremot dra elledningar i väggen även om det är synnerligen olämpligt.

Annars tror jag nog att geotextil blir utmärkt för det tänkta ändmålet.

Intressant det där med elen! Men om det är tänkt som bostad när renoveringen är klar gäller väl andra regler om det? Det finns el i stugan nu som är gjord mer konventionellt. Om man drar elen synligt då, utanpåliggandes. Inte är den skyddad från råttor då?
Man lär sig nåt nytt varje dag :D
//Snickarn

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 27 okt-11 kl 08:44 »
Självklart är synlig eldragning ingen garanti mot råttor. Men man ser ev skador enklare, och råttor gillar inte att vara i öppna utrymmen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Brasa

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 27 okt-11 kl 09:34 »
Är det en stort hus som sk isoleras?
Är det så stort så man kan satsa på ftx så ska man ha täta väggar men är det ett litet hus är det nog lämpligare med öppna väggar.
Det är bara min personliga uppfattning
Ja vad ska vi börja?

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 27 okt-11 kl 23:36 »
Är det en bostad (som inte är ihopbyggd med annat utrymme....) så kan du ha riktigt osäkra elledningar  ;D

Utanpå liggande el går att göra "råttsäker" genom var man lägger kabeln, tex väljer man ju inte att lägga kabeln ovanpå en gammal takbjälke utan då lägger man den ju på undersidan istället. Som sagt var så ska det ju då inte vara några horisontella ytor som råttorna kan använda som plattform närmare 1/2 meter under kabeln. Vid genomgångar i mellangolv/tak så lägger man ju då stålrör som kabeln går inuti och stålröret får då fortsätta till mer än !/2 meter ovanför golvet på nästa våning.

Det är ganska stora ändringar jmf med vanlig el i bostad, tex är ju inte Hagers vanliga elcentraler godkända i en lagård utan de ska göras i fi-box eller metall och kapslas till lägst IP 54... medan en eldosa i ett kök kan vara så dåligt kapslad som IP 20 vilket vi som kunder borde ställa till ett rejält liv om - i ett kök ska väl för tusan en eldosa tåla lite vatten  :o Man skulle ju kunna begära åtminstone IP 33 i en vanlig bostad tycker jag... och i köket minst IP 44.

Personligen skulle jag vid ombyggnad av en lada sätta bättre el än vad som är minimikravet i en bostad ifall man vill ändra användningsområdet i framtiden, så jag hade kört på lägst IP 54, EKLK som sätts "råttsäkert" och elcentraler, koppligsdosor etc som är godkännda för stall - då är det inga bekymmer om man i framtiden får för sig att använda utrymmet som snickarverkstad eller för kyklinguppfödning. Man kan ju enkelt byta ut tex armaturer för belysning om bara kablar etc är rätt om man vill har lite "mysigare" belysning än lysrörsarmaturer IP 54 D när det används som bostad  ;D. En utanpåliggande strömbrytare däremot skiljer ju inte så mycket utseendemässigt om den är IP 54 eller IP 20.

Och här hemma har jag ju som minimikrav minst ett 3x16 A uttag i alla hus för då är det enkelt när man behöver ett trefasuttag till en maskin eller byggcentral...

bua

« Svar #8 skrivet: 28 okt-11 kl 07:21 »
Fiberduken är gjord av polypropen.
Från wikipedia:
"Polypropen (PP) är en av de vanligaste termoplasterna. Plasten är uppbyggd av propen och kallas ibland (föråldrat) för polypropylen. Dess glasomvandlingstemperatur är mellan -10 och -20 grader Celsius vilket gör att den i Sveriges kalla vinterväder blir spröd och lätt går sönder."

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 29 okt-11 kl 00:19 »
Men det är ju innan man tillsätter mjukgörare och gör "tyg" av den.

Ska man titta på några data så är det ju produktblad för just geotextilen och inget annat man ska titta på.

Annars blir det ju som att jämföra läskflaskor av glas med gullfiber ungefär... eller en fleecetröja och PET-flaskor där det skiljer en hel del i materialegenskaper  ;D

Ibbe

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 30 okt-11 kl 13:02 »
En duk jag tycker verkar intressant är den här "Tyvek"-duken (se länken nedan). Men den är inte såpass diff.öppen som fiberduken fr Byggmax, antar jag ...
allt gott

http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/743/vindskyddsduk-tyvek

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 28 nov-11 kl 18:26 »
Geotextil är mer resurskrävande att tillverka än man först tror. Hamnade som tredje material vid livcykelanalys av ett vägbygge efter stål (armering) och asfalt. I mark kan den många gånger ersättas av jord med lämpliga egenskaper. I en väggkonstruktion kanske det är lämpligare. Tänk på att det kanske inte är så lätt att göra hål i geotextilen när den är inklämd mellan andra material, inga problem att skär men vad händer om an tex kör in i den med en hålsåg eller tigersåg, jag tror att det funkar går bra med geotextil. Fundera och testa eventuellt, det rä åtminståne jobbigt att gräva igenom med handverktyg. Jag har erfarenhet av att såga igenom genomtrampningsskydd för bjälklag som fuktspärr i en vägg, det resulterad i inköp av ny sticksåg.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 28 nov-11 kl 21:17 »
Intressant att den är så energikrävande, det visste jag inte. Det var ju inget bra. Frågan är vad som är alternativet. Det verkar nämligen vara det material som ekofiber leverantörerna använder sig av nu när jag kolla upp en lokal leverantör...
//Snickarn

Brasa

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 28 nov-11 kl 22:22 »
Isolering som är återvunnen är det ok?
Ev så har jag en bekant som skulle få in kontainer vis med nå db plattor han frågade om jag ville köpa för att tilläggs isolera mitt garage
Ja vad ska vi börja?

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #14 skrivet: 28 nov-11 kl 22:33 »
Återvinning är alltid ok.
Det är det mest energieffektivaste som finns.

Sen tror jag att du kommer få ett elände att få till det med sådana där plattor men skam den som ger sig  ;)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Brasa

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 28 nov-11 kl 22:46 »
Återvinning är alltid ok.
Det är det mest energieffektivaste som finns.

Sen tror jag att du kommer få ett elände att få till det med sådana där plattor men skam den som ger sig  ;)

Plattorna är vad jag förstått guldfiber med nån vit yta på lite hårdare pressad bara borde det vara problem?
Jag tänkte lägga på 35cm  på garage vinden som redan har 20cm isolering sen förut då garaget är 100kwm varmgarage borde jag spara en del energi på det?
Sen om det fungerar för snickarn tänkte jag att jag kanske kan ordna mer till han med :)

Finns det nån specfik anledning till dålig funktion?
Ja vad ska vi börja?

ekobonde

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 28 nov-11 kl 23:04 »

Är det inte bättre att satsa på en vindduk. Geotextilen är ju inte vindtät och byggmax geoduk är jäkligt dyr. N3 duk modell bygga seriös väg ger man 5-6 kr m2 hos en grossist N1 högst 3 kr +m

personligen kombinerade jag Mataki WS 10 och ekofiber, finns en takduksvariant och en sk. ångbroms också.  Jag ville ha maximal vindtäthet och max genomsläpplighet för fukt.
En rätt dyr duk, hornbach har haft den. Annars funkar nog vilken enklare duk som helst typ T emballage, isover paroc samma funktion.
Ingens herre ingens slav

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 28 nov-11 kl 23:50 »
Kommnetera mitt eget inlägg ovan med siffror:

Tillverkning av 1 m2 geotextil skall enligt uppgifter från nätet kräva 1,19 MJ elenergi och 0,43 MJ

Som jämförelse 1m2 mineralull med 10 cm (3 kg) tjocklek  5,4 MJ elenergi och 25,5 MJ fossilenergi
Och motsvarande kvadratmeter med 10 cm cellulosa fiber (5 kg den är tyngre än mineralullen) ca 10 MJ elenergi (tillverkning) och egen bedömning 7,5 MJ fossil energi (transporter)

I vägsammanhang har geotextieln ofta  används slentrianmässigt visat sig vara en "energibov" som skall användas tendast där den behövs, där med är det inte sagt att den är fel i en vägg, men man bör tänka till så som för alla material.

« Senast ändrad: 28 nov-11 kl 23:53 av Tickelitack »

Snickarn

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 29 nov-11 kl 08:13 »
Jag är inte intresserad av gullfiber men tack ändå för att du tänkte på mig :)

Intressant tickelitack för dina siffror om ekoull stämmer inte alls med siffrorna jag fått från leverantörer, vilket inte betyder att du har fel. Hursomhelst allt sammanvägt är ekofiber det bästa alternativet tycker jag :)

Apropå vindpapp. Jag har funderat på det men pappen ska hålla för att man sprutar in ull med tryck, det är ganska bra drag i en sån där apparat. 35kg blås till 65kg om jag inte missminner mig hur man nu räknar på sånt och vilken enhet man använder så jag tror inte vindpapp duger. Tanken är ju som sagt att pappen ska hålla ullen på plats så jag kan få på skivor i lugn och ro :)
//Snickarn

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 29 nov-11 kl 19:15 »
Jag följer debatten och slänger in lite brasklappar ibland för att utveckla min egen uppfattning...isolering är svårt. Var själv övetygad om att isolera snickarverkstan med linull, men ändra de mig då jag fick med en bit lindrev när jag tände braskaminen med "fickluddet" "woff", det blev minerlull. Ekofibern accepteras inte inom den verksamhet jag jobbar i pga borsyran, som är på god väg att bli tillståndsplktig pga att den betraktas som fosterskadande av de europeiska kemikaliemyndigheterna.

Siffrorna är hämtade från först bästa Google träff på LCA där geotextil fanns med (det är en klass 2 så du kan nog halvera för Byggmax som är tunnare), jag ville illustrera att duken har en relativt stor energiförbrukning jämfört med andra material trots sin ringa vikt/tjocklek. Jag har ingen aning om hur sifforna stämmer, de avser installerad produkt inklusive transporter.  Brukar vara lite olika meningar om hur returpapper skall värderas ur energisynpunkt (ingen åtgång, motsvarande nytillverkning av pappret, förbränningsvärdet), jag har ingen åsikt om vad som är rätt.

En fundering om ytskiktet skall var någon typ av skivor i dubbla lager (gips på gips, gips på osb etc) så borde det funka att sätta första lagret före isoleringen, perforera med dosfräs och sen sätta nästa lager. Mjölkpapp kan vara ett alternativ (hur mycket energi det går åt för att tillverka och transportera den vet jag inte)

Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser