Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rensa täckvax?  (läst 2923 gånger)

Svahn

• Västergötland
rensa täckvax?
« skrivet: 26 okt-11 kl 20:03 »
Hej
Jag undrar om någon har tips på ett bra sätt att rensa täckvaxet? Så här efter min första skörd har jag en kasse orensat vax kvar som jag tänkte att kunde göra något bättre av än att slänga.

/Rickard

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: rensa täckvax?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-11 kl 01:28 »
Slunga , pressa , värma försiktig och långsam , skölja och mata tillbaka till bierna för att ta reda på honungen.

Vaxen värmer man till flytande med vatten häll i gamla juiceförpackningar låt svalna och sikta vatten med skräp nertill och ren vax upptill.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Svahn

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 okt-11 kl 10:37 »
Tack för hjälpen Edward.
Så här en regnig söndag känns det som ett ypperligt projekt  :)

/Rickard

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 30 okt-11 kl 11:19 »
det är kladdigt och skitigt göra , använd inte de nyaste och finaste kastruller + blir lätt stänk , svår att rengöra , gör sig bäst utomhus eller i garage.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Svahn

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 30 okt-11 kl 20:11 »
Jag anade det och var förutseende nog att köpa en billig gryta på Myrorna i veckan.
Och kladdigt var det. Däremot tror jag att jag värmde för mycket. Visserligen blev det renare men fortfarande med en massa "bös" i vaxet. Jag ska prova att dra det ett varv till och se om det hjälper.

/Rickard

Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 okt-11 kl 20:22 »
Du kan spara vaxet tills du får så pass att mängden känns bra att processa.
Hur du än värmer vaxet kan du sila det varma vaxet genom en lagom bit damstrumpa/säckväv eller vad du får tag på. Låt det rinna ner i en foderhink i plast med ca 2 cm vatten i botten.

Har man mycket vax så skiktar sig vaxet och man kan tapp ganska rent vax. Men då handlar det om +100 kg.

När du värmer och silar din vax så blir det ett vaxskikt överst och vatten + honung under när allt är klart. Avtäckningsvax innehåller en övveraskande del honung.

Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser