Jag trodde att det var tupparna som skulle vara aggressiva ock kaxiga. Jag har två tuppar tre hönor och 1 ungtupp och två unghöns. Min svarta höna Olga är "mamma" till unghönsen men de kom till henne som ägg eftersom tupparna inte var könsmogna på den tiden. Olga och Agda är äldst de två tupparna och en höna var kycklingar i våras men är ju könsmogna och ser stora ut nu.
Olga har alltid varit en fantastiskt snäll höna. Hon lägger snällt ägg och ruvar villigt. När hon ruvar är det alltid ok att lyfta henne och kolla på äggen och det var inte heller några problem att pilla på hennes kycklingar, MEN.
Efter att hon ruvat fram kycklingar första gången så började hon spöa upp tupparna, i synnerhet sen som hela tiden ville gala. Hon försökte försvara kycklingar mot min stora svarta howavart men den jagade henne dock eftsrom hon inte rådde på den.
Nu har hon legat och ruvat igen men det har inte blivit några kycklingar (2 ägg) så nu har hon lämnat redet och rör sig med flocken igen. Nu spöar hon skiten ur hunden som inte vågar gå i närheten av henne. Vi har skaffat en kattunge som har roat sig med att jaga hönsen men den har hon också jagat runt tomten så nu vågar inte den heller gå i närheten av hönsen om hon är med. Igår skulle jag ge dem lite gomat och då flög hon upp på min arm för att ha närmaste vägen till maten. Och satt där lugnt och åt så ena unghönan Lisa flög upp på andra armen.
Hon är jättesnäll mot människor men håller övriga djur kort. Jag trodde att tupparna skulle vara såhär

Är det normalt med såhär tuffa hönor. Hon är bestämt mot de andra hönsen men mobbar ingen, det är bara det att hon bestämmer