Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Newcastle igen 2011  (läst 11106 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Newcastle igen 2011
« Svar #20 skrivet: 01 nov-11 kl 09:08 »
Vi har valt vägen att försöka hålla igen på vacciner så mycket som möjligt. Risken är annars bara att virusen ändrar sig lite och blir resistenta. Annars finns det ju en mängd sjukdomar man kunde vaccinera bort inom djurhållningen.

Det blir ju att vi angriper källan, och inte accepterar sjukdomar i onödan.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 01 nov-11 kl 09:24 »
NEJ!!!!! ARRRRG >:(. Fy!!! Mina stackars hönor!!!! Usch, få skynda mig att bygga kaninernas hägn så de kan gå där med tak över sig för hönsgården är alldeles för lite... :( Fy, kan de inte göra något bättre åt det än tvinga in våra stackars små hobbygrupper... i synnerhet när det inte finns några andra höns och inga duvor heller i närheten...
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 01 nov-11 kl 09:56 »
i synnerhet när det inte finns några andra höns och inga duvor heller i närheten...
Hallå! Det är alltså INTE bara Duvor som sprider Newcastle.
En lång rad vilda fågelarter liksom vi själva (via redskap,skor etc) sprider viruset.
Och restriktionerna är ju till för att vi inte ska få sjuka djur eller hur,
inte för att trakassera några "stackars" hobbyhöns.
« Senast ändrad: 02 nov-11 kl 13:13 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

La Ladin

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 01 nov-11 kl 10:48 »
En lång rad vilda fågelarter liksom vi själva (via redskap,skor etc) sprider viruset.

Men likväl blir det synd om hönsen. Inte roligt att ha djur när de måste ha det så eländigt och inte får gå ut.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #24 skrivet: 01 nov-11 kl 11:53 »
Som sagt, en del av att ha en sorts produktionsdjur. Något som många entusiastiska nybörjade inte är medvetna om.
Det gäller att ha djurantalet anpassat till det inne-utrymme man har, man kan inte resonera så att de behöver inte så stort hus/rum för de är ute hela dagarna.
Säger en som har fågelinfluensan i färskt minne, det var många år sedan men väldigt traumatiskt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Existens?

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 01 nov-11 kl 12:25 »
Men likväl blir det synd om hönsen. Inte roligt att ha djur när de måste ha det så eländigt och inte får gå ut.

Då får du väl se till att fixa ett vettigt hönshus, där hönsen inte har det eländigt.

Dajen

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 01 nov-11 kl 12:56 »
NEJ!!!!! ARRRRG >:(. Fy!!! Mina stackars hönor!!!! Usch, få skynda mig att bygga kaninernas hägn så de kan gå där med tak över sig för hönsgården är alldeles för lite... :( Fy, kan de inte göra något bättre åt det än tvinga in våra stackars små hobbygrupper... i synnerhet när det inte finns några andra höns och inga duvor heller i närheten...

Men får de vara ute om man har tak över inhägnaden? I våras, när jag var på gång att köpa höns, hade vi Newcastle i Enköping och jag väntade då med att köpa hönsen tills restriktionerna hävts, eftersom jag fattade det som att de inte fick vara ute ALLS.  ???

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #27 skrivet: 01 nov-11 kl 13:36 »
Till dem som vill veta varför vi inte vaccinerar  ;D

Hej!
Tack för din fråga.
Finland och Sverige är dom länder i EU som har ett förbud mot vaccinering mot Newcastle-virus på tamfjäderfä. Brevduvor och andra hobbyduvor har dock ett vaccineringsprogram via sina branschorganisationer.
Orsaken till att Finland och Sverige ansökte om att få genomföra detta förbud är för att kunna använda de snabbaste och mest effektiva metoder för att ställa diagnos, nämligen antikropps-bestämning. På detta sätt kan vi, vid ett utbrott, snabbt få diagnosen bekräftad på de drabbade fåglarna, och sålunda lika snabbt skydda övriga fjäderfän genom att snabbt sätta in åtgärder, dels hos de drabbade fåglarna och dels att få ut restriktioner. Om vi vaccinerade, skulle alla fåglar ha anti-kroppar, och vi skulle vara tvungna att använda en metod som heter virus-isolering, som tar mycket, mycket längre tid. Vaccinet är, liksom de flesta vacciner inte 100-procentigt. Förbudet gör också att vi kan övervaka importen av fjäderfä på ett effektivare sätt. Eftersom vi kan kräva att fåglar som tas in i Sverige inte är vaccinerade, ska detta intygas av en veterinär i avsändarlandet, och då har vi kontroll över anläggningarna fåglarna kommer ifrån, deras hälsoläge, och att fåglarna vi får in i Sverige är såna fåglar som uppfyller våra krav både gällande djurskydd och smittskydd.
Hoppas detta besvarade din fråga. Om det är något mer du undrar över är du välkommen att kontakta oss igen.
Med vänlig hälsning,
Johanna

Johanna Geust
Jordbruksverket
Enheten för häst, fjäderfä och vilt
Tel 036 – 15 51 96

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 01 nov-11 kl 15:56 »

Jag menade inte "NEJ!!!! ARRRRG!" mot förbudet utan mot sjukdomen och att det kommit nytt fall nu igen. Ja, visst finns det andra smittvägar, men det är ju främst duvor och hönsfåglar, vad jag har läst i alla fall. Restriktioner är jättebra, så att det inte sprids mera, men jag tycker fortfarande synd om mina och andras hönor. Jag väntade också med att skaffa mina första tills det hävts och så kommer det igen nu, så nu måste jag ju stänga in dem i alla fall, när de är vana att springa runt precis som de vill nästan hela dagarna.. Känns surt :(. Hönshuset och hönsgården är inte för liten enligt några krav och så, då är det riktigt rymligt, men jämfört med att få gå helt fritt vilket jag vill att mina skall få göra - då lever de ju som mest naturligt och det syns hur glada de är och hur bra de mår - så är det alldeles för litet och därför vill jag ge dem mer utrymme.

Tror det är många som inte stänger in sina höns trots påbudet, helt enkelt för att de inte vet om det. Tänk alla som har en liten hönsflock , som jag typ, men som inte är aktiv på något forum och inte kollar med jordbruksverket varenda vecka etc.. Visst har man en skyldighet att ta reda på sådant med det finns nog många sådana småställen som har sina små hönor och så är det bra med det liksom. Klart man skall följa påbuden, men det känns lite halft meningslöst på något sätt.. För att det skall göra ordentlig nytta är ju förutsättningen att ALLA stänger in sina höns.
« Senast ändrad: 01 nov-11 kl 16:10 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 01 nov-11 kl 17:14 »
Då får du väl se till att fixa ett vettigt hönshus, där hönsen inte har det eländigt.

Det finns inga hönshus som kan väga upp det faktum att man inte får gå ut. Att hålla djur inomhus dygnet runt är eländigt, det kommer man inte i från. Jag har inte mina höns i en lekstuga om du tror det.

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 01 nov-11 kl 17:23 »
Till dem som vill veta varför vi inte vaccinerar  ;D

Hej!
Tack för din fråga.
Finland och Sverige är dom länder i EU som har ett förbud mot vaccinering mot Newcastle-virus på tamfjäderfä. Brevduvor och andra hobbyduvor har dock ett vaccineringsprogram via sina branschorganisationer.
Orsaken till att Finland och Sverige ansökte om att få genomföra detta förbud är för att kunna använda de snabbaste och mest effektiva metoder för att ställa diagnos, nämligen antikropps-bestämning. På detta sätt kan vi, vid ett utbrott, snabbt få diagnosen bekräftad på de drabbade fåglarna, och sålunda lika snabbt skydda övriga fjäderfän genom att snabbt sätta in åtgärder, dels hos de drabbade fåglarna och dels att få ut restriktioner. Om vi vaccinerade, skulle alla fåglar ha anti-kroppar, och vi skulle vara tvungna att använda en metod som heter virus-isolering, som tar mycket, mycket längre tid. Vaccinet är, liksom de flesta vacciner inte 100-procentigt. Förbudet gör också att vi kan övervaka importen av fjäderfä på ett effektivare sätt. Eftersom vi kan kräva att fåglar som tas in i Sverige inte är vaccinerade, ska detta intygas av en veterinär i avsändarlandet, och då har vi kontroll över anläggningarna fåglarna kommer ifrån, deras hälsoläge, och att fåglarna vi får in i Sverige är såna fåglar som uppfyller våra krav både gällande djurskydd och smittskydd.
Hoppas detta besvarade din fråga. Om det är något mer du undrar över är du välkommen att kontakta oss igen.
Med vänlig hälsning,
Johanna

Johanna Geust
Jordbruksverket
Enheten för häst, fjäderfä och vilt
Tel 036 – 15 51 96
Det där tror inte ja på utan det nog mer om ekonomi skulle ja tro det finns nog så stora krafter i från stora  fjäder fä uppfödare  som har lobba för det men det tör site jordbruksverket gå ut med så vi andra får lid för deras egoism då vaccinet kostar en del och det skulle bli för dyrt för stor uppfödare utan häller låter av liva hela besättningen för det blir billigare    .
« Senast ändrad: 01 nov-11 kl 18:52 av pålle »

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #31 skrivet: 01 nov-11 kl 18:42 »

Det finns inga hönshus som kan väga upp det faktum att man inte får gå ut. Att hålla djur inomhus dygnet runt är eländigt, det kommer man inte i från. Jag har inte mina höns i en lekstuga om du tror det.

Hade du inga höns förra vintern? Jag bor i Småland och hade över 1 meter snö i flera månader. Det är väl inga höns som går ut då eller är det bara mina som inte gjorde det?   :-X

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #32 skrivet: 01 nov-11 kl 18:52 »
Det där tror inte ja på utan det nog mer om ekonomi skulle ja tro det finns nog så stora krafter i från stora  fjäder fä uppfödare  som har lobba för det men det tör site jordbruksverket gå ut med så vi andra får lid för deras egoism .

Förlåt för min okunskap i ämnet men vad vinner stora fjäderfäuppfödare på detta  ??? Deras höns går väl ändå inte ute  ::) Förklara gärna för mig mindre vetande  ;D

pålle

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 01 nov-11 kl 18:55 »
Förlåt för min okunskap i ämnet men vad vinner stora fjäderfäuppfödare på detta  ??? Deras höns går väl ändå inte ute  ::) Förklara gärna för mig mindre vetande  ;D
Vet nog knappast allt men ja har bara fått den känslan  Finns väll eko som ska gå ute?.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #34 skrivet: 01 nov-11 kl 19:05 »
Vet nog knappast allt men ja har bara fått den känslan  Finns väll eko som ska gå ute?.

Jo eko hönsen ska gå ute och blir ju instängda men det finns nog fler som är "vanliga" höns som går inne. Utifrån det  jag vet så låter resonemanget rimligt. Ur smittskyddssynpunkt är det bättre ju snabbare man kan konstatera sjukdom och är man vaccinerad, ja då har man antikroppar liksom om man har blivit sjuk. Och då tar det längre tid eftersom man måste skilja på dessa. Så resonemanget är logiskt och använt i andra sammanhang bla på djurparksdjur (handlar då om tuberkulos om jag minns rätt. Men jag vet inte om annat styr i den här frågan så jag har ingen aning om du har rätt eller ej pålle. Personligen tror jag däremot på jordbruksverkets resonemang men du får gärna komma med uppgifter som styrker det du tror  :)

pålle

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 01 nov-11 kl 19:08 »
Jo eko hönsen ska gå ute och blir ju instängda men det finns nog fler som är "vanliga" höns som går inne. Utifrån det  jag vet så låter resonemanget rimligt. Ur smittskyddssynpunkt är det bättre ju snabbare man kan konstatera sjukdom och är man vaccinerad, ja då har man antikroppar liksom om man har blivit sjuk. Och då tar det längre tid eftersom man måste skilja på dessa. Så resonemanget är logiskt och använt i andra sammanhang bla på djurparksdjur (handlar då om tuberkulos om jag minns rätt. Men jag vet inte om annat styr i den här frågan så jag har ingen aning om du har rätt eller ej pålle. Personligen tror jag däremot på jordbruksverkets resonemang men du får gärna komma med uppgifter som styrker det du tror  :)
Det har ja inga bar misstänksamheten på vad myndigheter hittar på dom har gjort dum heter förr.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #36 skrivet: 01 nov-11 kl 19:16 »
Det har ja inga bar misstänksamheten på vad myndigheter hittar på dom har gjort dum heter förr.

Så sant så sant  :) Men efter vad jag vet så är det här resonemanget logiskt men jag förstår allas bekymmer. Det är inte roligt att behöva stänga in så frisjälade djur som höns  :-\  Men å andra sidan så är det inte så roligt att ha sjuka djur heller.
Fast det som skulle kunna vara orsaken kan ju vara den att skydda hönsindustrins djur. Om man inte vet exakt vart sjuka djur befinner snabbt så ökar risken för att hönserierna blir smittade med enorma ekonomiska förluster. Det är dyrt för de redan hårt pressade hönserierna att vaccinera och inget vaccin ger med 100% säkerhet skydd åt alla djur så det är väl möjligt att detta som styr................ ::)
« Senast ändrad: 01 nov-11 kl 19:20 av Galopp »

pålle

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 01 nov-11 kl 19:20 »
Så sant så sant  :) Men efter vad jag vet så är det här resonemanget logiskt men jag förstår allas bekymmer. Det är inte roligt att behöva stänga in så frisjälade djur som höns  :-\  Men å andra sidan så är det inte så roligt att ha sjuka djur heller.
Fast det som skulle kunna vara orsaken kan ju vara den att skydda hönsindustrins djur. Om man inte vet exakt vart sjuka djur befinner snabbt så ökar risken för att hönserierna blir smittade med enorma ekonomiska förluster. Blir en hobby hönsägares besättning smittad så är ju den ekonomiska förlusten betydligt mindre. Fast man blir ju ändå ledsen om ens höns dör även om man har råd med det  :'(
Då kanske det kunde vara på sin plats att vi fick vaccinera dom  av två skäl dels för hönseriernas kull  och för våra frigående  höns skull .

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #38 skrivet: 01 nov-11 kl 19:22 »
Då kanske det kunde vara på sin plats att vi fick vaccinera dom  av två skäl dels för hönseriernas kull  och för våra frigående  höns skull .

Såg att jag skrev konstigt. Det var inte sådär jag tänkte skriva så jag ändrade det. Det handlar nog mer om att hönserierna inte har råd i sådana fall.

pålle

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 01 nov-11 kl 19:25 »
[quote auDthor=Galopp link=topic=121969.msg1112003#msg1112003 date=1320171771]
Såg att jag skrev konstigt. Det var inte sådär jag tänkte skriva så jag ändrade det. Det handlar nog mer om att hönserierna inte har råd i sådana fall.
[/quote] Det var ju det ja skrev tidigare  dom låter hellre hela besättningen dö  så du bara bekräftar mina tankar .

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser