Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trimma gammal kaffekvarn  (läst 2663 gånger)

Kabo

Trimma gammal kaffekvarn
« skrivet: 28 okt-11 kl 19:08 »
Har köpt en vägghängd handvevad kaffekvarn.
Tyvärr har en tidigare ägare målat fast skruven där man ställer in grovlek.
Jag skulle alltså vilja ta isär den så mycket som möjligt för att göra ren den.
Nu undrar jag: brukar det gå att ta loss veven från "gängstången" eller sitter den fast. Jag törs ju inte ta i ifall den är fastsvetsad.

Hoppas det finns någon med kaffekvarnserfarenhet här :)
http://www.matildasbod.se/index.php?id=20 Femte raden till höger finns bilder.Ingen av dom här är exakt som min men i samma stil.

torbjorn

• Medelpad
SV: Trimma gammal kaffekvarn
« Svar #1 skrivet: 28 okt-11 kl 20:39 »
Det kan nog variera mellan olika tillverkare. Ibland är veven pågängad och låst med en kontramutter, och i andra fall kan axeln vara avfasad och veven sitter med stoppskruv eller mutter utanför. Man skulle också kunna tänka sig att den sitter fast med ett tvärgående stift genom både vev och axel.
Det bästa är nog att göra rent noga, pilla bort all gammal färg osv, och se om man kan upptäcka hur fastsättningen är gjord.

Björn

SV: Trimma gammal kaffekvarn
« Svar #2 skrivet: 30 okt-11 kl 23:18 »
Om det är så att veven inte går att rubba på grund av att den är målad så finns ingenting så bra som linoljesåpa! Gysinges är bäst! Såpan löser upp all gammal färg, ja även gamla stela bortglömda penslar kan blir som nya om man smörjer in dom rikligt med linoljesåpa. Pröva!

Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser