Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plats för anka?  (läst 5205 gånger)

David97

• Gäst
Plats för anka?
« skrivet: 28 okt-11 kl 21:09 »
Hej! Jag är en kille på 14 år som skulle vilja (ska :-[) skaffa ankor.. Jag vet ej inte riktigt vilken ras, så undrar vilken som skulle passa som nybörjar-ras, och hur mycket plats skulle 5-10 honor o en drake behöva? Vi har en damm som ska grävas ur, sen är det vindskydd, behöver dom något stort eller kan det vara några väggar med spån där inne, o ska man klippa vingar m.m..

Tacksam för svar
Mvh David. ;D

Nina K

• Skåne
SV: Plats för anka?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-11 kl 11:27 »
Myskanka är en bra nybörjar anka. Tystare än andra ankor dock behöver man klippa vingfjädrarna något för att de inte flyger iväg. Ett isolerat och rovdursäkert hus att ha dem i över natten.

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 okt-11 kl 11:50 »
Usch! jag som tycker dom är så fula i ansiktet :/ Men hur stort utrymme tror du det behövs? jag ska sätta nät runt och över dammen, dom ska ha tillgång till vatten bad o gräs yta.. det är väl en 10 kvadratmeter tror jag.. Hur stort hus? hade tänkt mej 2 meter högt, 2 meter brett o 3-4 meter långt? Bra storlek? för litet?

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 okt-11 kl 16:32 »
Om de ska vara inne o ute så är det 4ankor/kvadrat meter golvyta hus. Någon anka du funderat på som du tänkt skaffa?

David97

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 okt-11 kl 16:34 »
Då borde det funka? kan väl tom vara mindre?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 29 okt-11 kl 16:51 »
Vi har mysk , sachen , peking , löp, blå , gul-ankor + knölgäss.
Har köpt dom vid olika tillfällen o bara släppt dom .
Ingen har någonsin flugit i väg .
Har 20 myskankor här på gården .
Ta den ankras du tycker är vacker . En anka är en anka med ungefär samma behov .Mysk behöver inte bada lika mkt som dom andra , det räcker med en balja åt dom o så väsnas dom inte lika mkt .
Dom behöver ett hus att gå in o som du kan stänga så inte räven tar dom på natten .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nina K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 okt-11 kl 18:43 »
Då borde det funka? kan väl tom vara mindre?

Om det nu är så att den är 2x3m stor så är stor nog för 10 ankor. Att ha lite mer plats än minimum kravet är att föredra ifall det skulle bli så att de behöver vara instängda en tid. Förra vinten så blev vi tvungna att ändra om i stallet för att ankorna inte kunde vara ute pga skadade trampdynor efter att frusit fast. Sedan blåst o snöfall. Beror lite på hur klimatet är där du bor.

David97

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 okt-11 kl 18:45 »
Vi har mysk , sachen , peking , löp, blå , gul-ankor + knölgäss.
Har köpt dom vid olika tillfällen o bara släppt dom .
Ingen har någonsin flugit i väg .
Har 20 myskankor här på gården .
Ta den ankras du tycker är vacker . En anka är en anka med ungefär samma behov .Mysk behöver inte bada lika mkt som dom andra , det räcker med en balja åt dom o så väsnas dom inte lika mkt .
Dom behöver ett hus att gå in o som du kan stänga så inte räven tar dom på natten .

Min pappa vill ha en svensk lantras, vilken är mest utrotad? Den blå eller den gula?

David97

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 okt-11 kl 18:46 »
Om det nu är så att den är 2x3m stor så är stor nog för 10 ankor. Att ha lite mer plats än minimum kravet är att föredra ifall det skulle bli så att de behöver vara instängda en tid. Förra vinten så blev vi tvungna att ändra om i stallet för att ankorna inte kunde vara ute pga skadade trampdynor efter att frusit fast. Sedan blåst o snöfall. Beror lite på hur klimatet är där du bor.

Vi ska nog köpa ett gammalt hönshus som var 2.40x3.00 tror jag.. kan det vara 5-10 st där i? ???

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 okt-11 kl 18:58 »
2,4m X 3m =7,2m2. Alltså 7,2 kvadratmeter. Om det är måtten på insidan av huset. Reglerna säger 4st/m2. Ja du kan ha 5-10st

Stålarm

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 29 okt-11 kl 20:53 »
Min pappa vill ha en svensk lantras, vilken är mest utrotad? Den blå eller den gula?
Av lantraserna är väl blekinge ankan mest utrotningshotad, därefter är det väl svensk blå, svensk gul och sedan svensk mysk om jag inte är fel ute.
Detta är dock statistik efter de registerförda individerna, finns garanterat ett mörkertal men graden av hotade lär nog vara jämn med vad som är registerfört tror jag.
Blekingen ankan är väl en mindre ras som man bör vingklippa (rätta mig om jag har fel) svensk blå och gul är tyngre och flyger inte långa sträckor pga tyngden.
Jag har haft svensk blå innan men föredrar svensk gul, mer ägg, och mer harmonisk ras enligt mitt tycke.
Svensk mysk har jag dålig koll på men andra flikar säkert gärna in med info ;)

Lycka till med valet, oavsett ras så är ju ankor bara så underbara
Besättning av svenska Gul ankor.(genbank)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #11 skrivet: 29 okt-11 kl 20:57 »
Blekingen ankan är väl en mindre ras som man bör vingklippa (rätta mig om jag har fel) svensk blå och gul är tyngre och flyger inte långa sträckor pga tyngden.
Blekingeankor behöver inte vingklippas. De flyger inte och stannar på gården så snällt så snällt :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

flax

• Halland
« Svar #12 skrivet: 29 okt-11 kl 21:08 »
Myskanka är en bra nybörjar anka. Tystare än andra ankor dock behöver man klippa vingfjädrarna något för att de inte flyger iväg. Ett isolerat och rovdursäkert hus att ha dem i över natten.

Klipper aldrig mina myskisar, de flyger aldrig iväg....
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 29 okt-11 kl 22:00 »
Av lantraserna är väl blekinge ankan mest utrotningshotad, därefter är det väl svensk blå, svensk gul och sedan svensk mysk om jag inte är fel ute.

Menar du vanlig Myskanka ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

David97

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 okt-11 kl 22:05 »
Detta är dock statistik efter de registerförda individerna, finns garanterat ett mörkertal men graden av hotade lär nog vara jämn med vad som är registerfört tror jag.
Jag har haft svensk blå innan men föredrar svensk gul, mer ägg, och mer harmonisk ras enligt mitt tycke.
Svensk mysk har jag dålig koll på men andra flikar säkert gärna in med info ;)

Kan tänkas att det blir Svensk blå Eller Svensk gul.. Dom är ju fina båda 2, men gillar dom blås färg.. :-[ Vi får se hur det blir.. Men först måste en damm bli till, ett hus måste finnas, o ankor måste vara till salu!   o:)

Stålarm

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 30 okt-11 kl 12:11 »
Menar du vanlig Myskanka ?

Nej jag menar svensk myskanka enligt rasbeskrivningen på lanthönsklunbben  ;)
http://www.kackel.se/lantras_ankor.html
Besättning av svenska Gul ankor.(genbank)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #16 skrivet: 30 okt-11 kl 14:05 »
Nej jag menar svensk myskanka enligt rasbeskrivningen på lanthönsklunbben  ;)
http://www.kackel.se/lantras_ankor.html

När man i Sverige pratar om myskanka brukar man nästan alltid prata om just den svenska varianten. Det finns väl en del större myskankor som importerats men de är väldigt få.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Ronny

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 30 okt-11 kl 15:56 »
Om vi ska tala om mörkertal (ankor som kan vara rasrena utanför genbanken) så är det nog minst när det gäller blekinge och störst när det gäller mysk. De allra flesta blekingeankorna är anslutna till genbanken. Det finns färre blå än gula. Svensk blå anka tycker jag är ett bra val.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 30 okt-11 kl 17:03 »
Hur blir man genbank på myskanka då ? Måste man köpa in redan genbanks anslutna djur eller kan dom "rastypas" som genbank?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 30 okt-11 kl 17:35 »
Hur blir man genbank på myskanka då ? Måste man köpa in redan genbanks anslutna djur eller kan dom "rastypas" som genbank?
man måste köpa genbanksdjur.. sen brukar man inte få hålla fler än en ras..dvs du kan endast ha mysk isåfall...
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser