Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stuprör  (läst 9266 gånger)

chara

• Uppland
stuprör
« skrivet: 29 okt-11 kl 09:05 »
hej

sitter här med lillen, skriver med en hand:

ang stuprör

renoverade huset, 1929, lägger om tak. Allt gick bra hittills, men nu saknas info ang bra stuprör.

vill gärna ha vit - men icke plast

rekommendationer?

tack!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: stuprör
« Svar #1 skrivet: 29 okt-11 kl 09:40 »
Alla tillverkare av stuprör i plåt har väl vita i sortimentet?
Dom fabrikat jag varit i kontakt med  har vit färg ovanpå en förzinkning som idag kallas aluzink. Ska vara hållbara.

Kolla tex: Lindab
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Händig Man

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 okt-11 kl 09:43 »
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-26044.aspx

bra och håller länge och sen är de ju prisvärda med ;)

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #3 skrivet: 29 okt-11 kl 23:09 »
köp vilket plåtrör som helst. Det är i stort sett samma kvalitet på alla. Undrar om inte alla är gjorda i samma fabrik. Kina kanske??
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

kurt

« Svar #4 skrivet: 30 okt-11 kl 03:27 »
Däremot fanns det ju förr stuprör (och hängrännor som man ofta blandar samman med stuprör!) i smalare dimensioner, de kan nog vara svårare att finna?

chara

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 30 okt-11 kl 07:58 »
aluzink: Låter förfärligt omiljövänligt (aluminium), men jag hittar inga informationer på nätet.

Sen frågan:
Håller linoljefärgen verkligen när man målar på efter några år?
Har någon här gjort det förut?
Eller målad på galvaniserad zink - är det aluzink?
Vi fick olika informationer från ett färgföretag, två byggföretag och en architekt som håller på med byggnadsvård ang målning.

Vi söker helst efter miljövänligt material, kostnader spelar då en mindre roll, vi sparar på annat sätt, inte på miljön.
Ang. hängrännor/stuprör betyder det förmodligen att hitta material som håller riktig länge?

lindab kollar jag upp, tack, tidigare tittade jag enbart på plannja i samband med "vanligt" material

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 okt-11 kl 08:07 »
Om man nu ska tänka på miljön så är väll trä ränne varianten den rätta bara som ett litet förslag  :)

chara

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 30 okt-11 kl 08:19 »
Jou, precis, suddade ut det i mitt tidigare svar - trähängrännor ser bara löjligt ut vid vårt hus, tyvärr. Men tack för tipset!

dwinn

• medvetande, intelligens, mod, ljus, kamp
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 30 okt-11 kl 08:25 »
hmm, inte metall i inte trä, du får nog ta lite revben från grannskapets katter o täta med lite vass,

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 30 okt-11 kl 08:27 »
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-26044.aspx

bra och håller länge och sen är de ju prisvärda med ;)

Akta er för Byggmax plåtvaror, jag har inte provat deras stuprör men deras plåttak och plåtbeslag och dessa är värdelösa. De tål ingen hantering alls innan de är full med repor, ytbehandlingen är totalt värdelös. Jag köpte tyvärr deras produkter i somras och allt hade repor innan vi ens hade fått upp det på släpvagnen. Pga av ett felköp så var jag sedan tvungen att snabbt köpa lite takfotsbeslag på den lokala sågen (Plannja plåt) och då såg jag direkt vilken kvalitetsskillnad det är. Plannjas produkter var helt repfria även efter montering. Och detta gäller nog även andra märkesprodukter... Det är värt några extra kronor och slipa få plåten full i repor som såsmåningom också rostar. T.ex. kostar plannjas trp20 bara några kronor mera per kvm än Byggmax och då tål den att hanteras och monteras.

Händig Man

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 okt-11 kl 08:50 »
Jag har inga problem med byggmax hängrännor eller stuprör inte de kunder jag har installerat det åt heller

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 okt-11 kl 09:08 »
Även jag har goda erfarenheter av byggmax hängrännor och stuprör.

melongurka

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 okt-11 kl 09:30 »
Hantverkaren och jag hjälptes åt förra året att byta rännor och nedfall. Vi kom överens om Lindabs produkter och efter att ha jämfört med de på cheapy och liknande så insåg jag att det var rätt val. Kanske något dyrare men kvaliten märks och de kommer att hålla min livstid ut. Jag valde vita och det märks att målningen är bra utförd samt att färgen håller sin kulör.

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 okt-11 kl 09:54 »
Hantverkaren och jag hjälptes åt förra året att byta rännor och nedfall. Vi kom överens om Lindabs produkter och efter att ha jämfört med de på cheapy och liknande så insåg jag att det var rätt val. Kanske något dyrare men kvaliten märks och de kommer att hålla min livstid ut. Jag valde vita och det märks att målningen är bra utförd samt att färgen håller sin kulör.
Om du inte är väldigt gammal så får du nog sköta om hängrännorna en hel del för att de skall hålla livet ut. Städa ur dem med jämna mellanrum, för blir det liggande smuts i som håller kvar fukt rostar de snart sönder.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 30 okt-11 kl 09:58 »
Däremot fanns det ju förr stuprör (och hängrännor som man ofta blandar samman med stuprör!) i smalare dimensioner, de kan nog vara svårare att finna?

Pratade med plåtslagaren om dessa tunna rör, då jag hade en kund som ville ha såna. Beskedet var att den varianten valsades och löddes ihop av den lokale plåtslagaren, och alltså inte finns på marknaden.
aluzink: Låter förfärligt omiljövänligt (aluminium), men jag hittar inga informationer på nätet.

Sen frågan:
Håller linoljefärgen verkligen när man målar på efter några år?
Har någon här gjort det förut?
Eller målad på galvaniserad zink - är det aluzink?
Vi fick olika informationer från ett färgföretag, två byggföretag och en architekt som håller på med byggnadsvård ang målning.

Vi söker helst efter miljövänligt material, kostnader spelar då en mindre roll, vi sparar på annat sätt, inte på miljön.
Ang. hängrännor/stuprör betyder det förmodligen att hitta material som håller riktig länge?

lindab kollar jag upp, tack, tidigare tittade jag enbart på plannja i samband med "vanligt" material

Det finns takavvattning i koppar, men frågan är ju om man får ha kvar det...

Ang linoljefärg på metall:
Instruktionsfilm
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

melongurka

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 30 okt-11 kl 09:59 »
Visst behöver man spola ur dem på vissa ställen som tex bakom garaget där löven lägger sig i rännorna. I övrigt har jag tagit bort de träd som lövar och smutsar ner rännorna på huset.

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 okt-11 kl 10:16 »
Om du inte är väldigt gammal så får du nog sköta om hängrännorna en hel del för att de skall hålla livet ut. Städa ur dem med jämna mellanrum, för blir det liggande smuts i som håller kvar fukt rostar de snart sönder.

Är de sämre nu förtiden? Mina är från 30-talet. Tänkte de skulle hålla 20 år till eller nåt med lite omvårdnad.

melongurka

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 30 okt-11 kl 13:25 »
Då kanske min livstidsplan fungerar ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 30 okt-11 kl 13:49 »
Citera

Mina är sen -79. fabriksmålad (plastad?) stålplåt. Antagligen galvad för det är lika fina fast de oftast är minst halva med löv och singel från takpannorna.

Betr. miljövänligt; Hur miljövänligt är det att blaska med linoljefärg, transporter, spill, avfall i form av penslar och burkar............. i tid och otid?
Eller vänd på steken! Miljöhänsyn och konsessionstillstånd i långa banor för att sätta upp en galvaniseringsanläggning på en fysiskt begränsad yta. Ingen  >:D tänker tanken att hela ledningslinjen, vägrenen, takdroppet eller var helst de galvaniserade grejerna placeras, sakta men säkert får all förzinkning.............tillbaka till naturen.

Uschäkkta en som ifrågasätter gängse miljötänk, ofta verkar det mest vara professionell sysselsättning- eller annan politik men som sagt; uschäkkta, allmogen ska ju inte tänka själva.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 30 okt-11 kl 14:30 »
Även jag har goda erfarenheter av byggmax hängrännor och stuprör.
Jag har inga problem med byggmax hängrännor eller stuprör inte de kunder jag har installerat det åt heller
Jag ser nu att att de har olika leverantörer för plåttak/plåtbeslag(Corus) och hängrännor/stuprör(Wijo).
Så för att preciserar mig lite så är det väl Corus produkter som man skall akta sig för.
Stuprör och hängrännor verkar byggmax ta från Wijo och de är då förmodligen av bättre kvalité. För Corus kommer jag aldrig mera köpa...

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser