Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera och issolera gammalt hönshus (utedass)  (läst 1891 gånger)

Just_me

• Småland
Renovera och issolera gammalt hönshus (utedass)
« skrivet: 29 okt-11 kl 20:37 »
Nu blir jag kvar här i 1 år till och jag funderar på att försöka övertala husägaren att renovera och göra om det gamla hönshuset.
Det är hög dödlighet bland hönsen, jag tror det beror på dragig och fuktig miljö (och inavel?). En del av planken är murkna, men då främst inne i "skrubben" bredvid hönshuset men det börjar liksom sprida sig mot hönshuset. Är betonggolv med gammal tjockt trägolv i skrubben som murknat.
Taket har över hönshuset lagats men över skrubben har det rasat in och sen bytts ut mot en pressening så det droppar in en del.

Så, hur kan man billigt (vi har massvis med gammal träplank i bra skicka, tegel, fyllmassa och issolation att använda på gården) renovera och laga huset utan att riskera att få allt över sig om man är helt novis på saken? Tänkte börja till våren men vill då ha övertalat ägaren och ha en plan klar, hehe

Hur kan jag kontrollera vad som är så murket att det måste bytas och vad som kan skrapas och målas med en färg som förlänger livstiden?

Min ide är ganska enkel, bifogar två paint-bilder på hur det ser ut nu och hur jag vill göra om det.

Målet är främst att det ska bli större och mer lättstädat! Som det är nu hänger det en värmelampa inne i det lilla hönshuset och det tar knäck på ryggen varje gång man ska städa ur det. Det är också sprickor och dåligt trä som jag tror skapar mycket småkryp och damsamlingar i väggarna. Golvet i hönshuset är ren betong.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser