Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sågverk..  (läst 23604 gånger)

pålle

• Gäst
SV: sågverk..
« Svar #20 skrivet: 30 okt-11 kl 20:53 »
Mest besvärligt är kedjeverk med motorsågsmotor. Stihl eller Husky, spelar ingen roll.
Nä något sådant hade ja inte tänkt mig det ska byggas på en 12hp gräsklippare motorn är ja har införskaffat alla grejer så som såg spindel för kedjan  och diverse annat.

blizzard

« Svar #21 skrivet: 30 okt-11 kl 21:09 »
Nä något sådant hade ja inte tänkt mig det ska byggas på en 12hp gräsklippare motorn är ja har införskaffat alla grejer så som såg spindel för kedjan  och diverse annat.

Det som är problemet är just att verket drivs av en bensinmotor.Om det sedan är en motorsågsmotor eller från en gräsklippare spelar ingen roll.En elmotor är 1000 gånger bättre på alla sätt.
Bensinverkens enda fördel är ju om du av någon anledning ska stå mitt ute i skogen och såga utan ström.
Annars så är en elmotor ett mycket bättre alternativ.

Förresten så tror jag inte att en gräsklipparmotor är något lämpligt alternativ alls.

pålle

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 30 okt-11 kl 21:13 »
Det som är problemet är just att verket drivs av en bensinmotor.Om det sedan är en motorsågsmotor eller från en gräsklippare spelar ingen roll.En elmotor är 1000 gånger bättre på alla sätt.
Bensinverkens enda fördel är ju om du av någon anledning ska stå mitt ute i skogen och såga utan ström.
Annars så är en elmotor ett mycket bättre alternativ.

Förresten så tror jag inte att en gräsklipparmotor är något lämpligt alternativ alls.
Nä men ska man kunna såga utan ström så får det bli besin  och var för skulle det inte va bra då med en gräsklippar motor?

blizzard

« Svar #23 skrivet: 30 okt-11 kl 22:00 »
Nä men ska man kunna såga utan ström så får det bli besin  och var för skulle det inte va bra då med en gräsklippar motor?

Jag rekommenderar stark att då hellre transportera stockarna dit det finns ström.

Ang gräsklipparmotorerna så varvar de för lite och blir således för långsamma.En 12hk  "industri " kanske varvar 3500varv/ och en 10hk motorsåg varvar ca 14000 varv.
En elmotor levererar uppåt 20hk, konstant.Detta genom att bara trycka på en knapp och utan avgaser.

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 30 okt-11 kl 22:17 »
Jag rekommenderar stark att då hellre transportera stockarna dit det finns ström.

Ang gräsklipparmotorerna så varvar de för lite och blir således för långsamma.En 12hk  "industri " kanske varvar 3500varv/ och en 10hk motorsåg varvar ca 14000 varv.
En elmotor levererar uppåt 20hk, konstant.Detta genom att bara trycka på en knapp och utan avgaser.
Bammse sågen elmotor varvar inte mer än 2800 så det ska nog gå bra man får ju växla upp givet vis så kedje hastigheten blir den rätta .

blizzard

« Svar #25 skrivet: 30 okt-11 kl 22:49 »
Bammse sågen elmotor varvar inte mer än 2800 så det ska nog gå bra man får ju växla upp givet vis så kedje hastigheten blir den rätta .

Jag tror inte att den blir tillräckligt effektiv.Kraften kommer inte att räcka till då gräsklipparn är ganska svag.
En elmotor går inte att jämnföra med då den drar på ett helt annat sätt.Den drar konstant,tänk på en elbil.Elbilen kör ifrån det mesta tex från ett rödljus.

Går det inte att transportera hem timmret istället?
Då kan du använda grejerna du skaffat och bygga dig ett verk med en elmotor istället.

pålle

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 30 okt-11 kl 23:04 »
Jag tror inte att den blir tillräckligt effektiv.Kraften kommer inte att räcka till då gräsklipparn är ganska svag.
En elmotor går inte att jämnföra med då den drar på ett helt annat sätt.Den drar konstant,tänk på en elbil.Elbilen kör ifrån det mesta tex från ett rödljus.

Går det inte att transportera hem timmret istället?
Då kan du använda grejerna du skaffat och bygga dig ett verk med en elmotor istället.
Tja ja börjar nog men klipparmotorn  sen kan kan nu byta till en el motor om det behövs i så fall.

blizzard

« Svar #27 skrivet: 30 okt-11 kl 23:20 »
Tja ja börjar nog men klipparmotorn  sen kan kan nu byta till en el motor om det behövs i så fall.

Jo det går ju alltid att vidareutveckla om det inte blev som man hade tänkt från början  :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 30 okt-11 kl 23:24 »
Det är som vanligt helt olika ekonomiska villkor om man skall göra något åt sig själv eller försöka tjäna pengar på det. Skall man bara såga åt sig själv måste man hålla ner kapitalkostnaden. Jag har sågat en massa virke på ett "sågverk" som jag byggde för ungefär 200 spänn. Jodå, man kan visst också såga virke med motorsåg. Det är mer lönsamt än att gå till jobbet men skulle jag göra det på heltid skulle jag tveklöst lägga ett par hundra tusen på riktiga grejor.

pålle

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 30 okt-11 kl 23:28 »
www.youtube.com/watch?v=geQold6y2qI&NR=1
Du ser andra kan bygga på sådan motor  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #30 skrivet: 31 okt-11 kl 13:03 »
How to Mill Lumber and Make Money with a Portable Sawmill - LumberMate Pro MX34 Mobile Bandmill

Detta är mer min erfrenhet av sågning. Mitt verk sågade i o f s självt, medan jag rullade stock, lagade till strö, staplade det som sågats skäret innan el. alt.
Såväl stocklastare som rotering, riktning, fastklämning, måttsättning samt retur av sågen gjordes hydrauliskt eller elektriskt från ena änden. Jag behövde aldrig traska bredvid sågverket om inget hakat upp sig. Dessa finesser byggde jag på själv. Det finns lite bilder i mitt album på Forestry Forum.
Amerika-Sågen var lite längre än Norwood/Logosol, 6 M stock gick att klämma in och max 80 i diameter. En del av det jag sågade var ju ek, alm och övergrovt.

Investeringskostnaden för sågverket var c:a 70 000 och alldeles för många egna timmar, det var rätt primitivt när jag köpte det begagnat.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 31 okt-11 kl 13:57 »

Detta är mer min erfrenhet av sågning. Mitt verk sågade i o f s självt, medan jag rullade stock, lagade till strö, staplade det som sågats skäret innan el. alt.
Såväl stocklastare som rotering, riktning, fastklämning, måttsättning samt retur av sågen gjordes hydrauliskt eller elektriskt från ena änden. Jag behövde aldrig traska bredvid sågverket om inget hakat upp sig. Dessa finesser byggde jag på själv. Det finns lite bilder i mitt album på Forestry Forum.
Amerika-Sågen var lite längre än Norwood/Logosol, 6 M stock gick att klämma in och max 80 i diameter. En del av det jag sågade var ju ek, alm och övergrovt.

Investeringskostnaden för sågverket var c:a 70 000 och alldeles för många egna timmar, det var rätt primitivt när jag köpte det begagnat.
Jo det är nog fint men inte vill la lägga ner 70 000 för husbehov och inte häller ska ja gå efter någon släde vill ju ha snoken i av gaserna det ska bli  vevat men det kanske ja får prova mig ram till dör att få önskat resulta.

Humle

• Västerbotten
« Svar #32 skrivet: 31 okt-11 kl 16:39 »
Kör på gräsklipparen Pålle! Gillar när folk vågar vara egna och envisa, visa gärna bilder på bygget sen. Funkar säkert men är ju såklart inte jämförbart med monstersågverken som ToA är bekant med.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

pålle

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 31 okt-11 kl 16:45 »
Kör på gräsklipparen Pålle! Gillar när folk vågar vara egna och envisa, visa gärna bilder på bygget sen. Funkar säkert men är ju såklart inte jämförbart med monstersågverken som ToA är bekant med.
Nä ja är knappast ute efter den kapaciteten heller  jo då det ska bli bilder när ja har byggt men det dröjer åtminstone till våren tyvärr.

Arne P

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 01 nov-11 kl 18:09 »
Någon som provat att klyvsåga med en kapklinga med negativ tandvinkel?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 01 nov-11 kl 20:44 »
Någon som provat att klyvsåga med en kapklinga med negativ tandvinkel?

Nej men har vänner på Forestry Forum som vänt tänderna bakåt på band. Samma verkan som en fis i en korgstol, det osar och hörs men inget mer.

blizzard

« Svar #36 skrivet: 01 nov-11 kl 23:33 »
www.youtube.com/watch?v=geQold6y2qI&NR=1 Du ser andra kan bygga på sådan motor  :)

Vet inte om det är till mig du riktar din kommentar,men jag väljer ändå att besvara den.
Jag har aldrig påstått att det inte är möjligt att bygga ett sågverk av en gräsklipparmotor.
Det jag däremot har sagt är att jag avråder att någon gör det,därför att jag tycker inte att det är en bra lösning.
En elmotor är ett mycket bättre alternativ,både snabbare och miljövänligare.Dessutom giftfritt för operatören och dess omgivning...

Den på videon du visade där är otroligt långsam,bara så att du vet...

pålle

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 02 nov-11 kl 00:54 »
Vet inte om det är till mig du riktar din kommentar,men jag väljer ändå att besvara den.
Jag har aldrig påstått att det inte är möjligt att bygga ett sågverk av en gräsklipparmotor.
Det jag däremot har sagt är att jag avråder att någon gör det,därför att jag tycker inte att det är en bra lösning.
En elmotor är ett mycket bättre alternativ,både snabbare och miljövänligare.Dessutom giftfritt för operatören och dess omgivning...

Den på videon du visade där är otroligt långsam,bara så att du vet...
ja är nog mer medveten om vissa saker än va du är i detta fall efter som du inte värkar samman koppla grundregeln att ja vill va oberoende hur som så va du anser så kommer verket i alla fall bli snabbare än en motorsåg som är alternativet i vart fall så kommer det inte för a lika mycket oväsen och ej kommer ja behöva stå i några avger häller å tala om då det blir en form av matning på . Men efter som du tror att 7.5 kw är mer än 12 hp och att en vanlig el motor varvar mer än n gräskippar motor så får du väl tro det  det är ju skönt att man kan göra som man vill detta fall  ;D och om du nu ska argument en gång till så så får du för står kriteriet och ut gå uti från det  och för övrigt så skapa GUD ingen brådska bara jämne rörelse och det räcker :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #38 skrivet: 02 nov-11 kl 09:41 »
Kan inte låta bli att förstöra en bra diskussion med en massa fakta även om jag vet det är nästan livstid......... (:)

En el-motor har ett helt annat vridmoment än en förbränningsmotor, hur mycket beror på..........
7,5kW =10 Hp.
11kW = 15Hp.
Grovt räknat Hp:4 x 3=kW.
eller kW:3 x 4 = Hp.
Vid kontinuerlig drift behövs Hp. x 2 i A. säkring.

En 7,5 kW (10 Hp.) elmotor kan utnyttjas till minst 13 Hp. under 45 sekunder av 60. Om säkringen håller beror på mycket, t. ex. spänningen, kablar, kontaktorer, orenheter på nätet m.m.
En el-motor förbrukar 25-30% av sin märkeffekt när den går obelastad.
En förbränningsmotor sackar direkt den överbelastas.

En 4-takt gräsklipparmotor på 18 Hp. drar ungefär som en el-motor på 10 i dessa sammanhang. Dessa motorers kraft beräknas vid max. varvtal 3600 varv/min. En 2-polig el-motor ligger på 2850, en 4-polig på 1450, etc.

Det går åt dubbelt så mycket kraft att göra ett sågsnitt med en picco-kedja än med band.
Matningskraften ska inte vara över 0,7kP.

Det finns "fina" sätt att räkna ut allt detta men jag baserar det på enkelhet och erfarenheter i praktiksk tillämpning.

Fan vad jag blev kåt på en Norwood att modifiera nu............ :-[
« Senast ändrad: 02 nov-11 kl 09:55 av ToA »

pålle

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 02 nov-11 kl 11:11 »
 ToA!Ja det är mycket man ska hålla reda på :) bara en sådan enkel ska som svärds längden påverkar ju sågverket rätt  ordentligt .
« Senast ändrad: 02 nov-11 kl 11:45 av pålle »

Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser