Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sågverk..  (läst 23589 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: sågverk..
« Svar #40 skrivet: 02 nov-11 kl 12:04 »
ToA!Ja det är mycket man ska hålla reda på :) bara en sådan enkel ska som svärds längden påverkar ju sågverket rätt  ordentligt .

Och svärdets infästning lika mycket.
Vilken sågmetod man ska tillämpa bestäms av hurdana stockar man ska såga och vad det ska bli av dem. Klena stockar från gallring sågas bäst med en scragg, då de har mer spänningar än grovt (moget) timmer. Det mesta av spänningen släpper om man sågar parallellt.

Så ensak till, för att få bra utbyte från en stock ska du räknat ut hur många 1", 2" och eventuellt fler dimensioner redan i 2:a och 4:e skäret, alltså när du blockar. Med andra ord behöver du ett djevfla bra matematikhuvud å det också ska sitta på rätt ställe.
Det går att fördärva en stock på två skär.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 02 nov-11 kl 12:38 »
Det går å göra många dumeter om man inte har något underlägg  när det börjar bli klenare och stocken börjar svikta   Inte att för glömma att det är fint att ha en bra kylning det spar ju kedjor och svärs men det vet ja att det är många som inte tänger på en sådan enkel sak och bränder svär å kedja  i onödan  men det är tur man har för månen att lära känna en gammal sångare och hans sån som har såga i hela sitt liv så det ska nog gå att komma till rätta med krum virket  :)

pålle

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 02 nov-11 kl 18:18 »
Men intressant vore ju om man räkna på en diesel motors verknings grad i för hållande till el motorn nån som kan ?

mrlynx

• Västerbotten
« Svar #43 skrivet: 03 nov-11 kl 21:25 »
Allt beror på vad man ska såga och till vad det sen ska användas och hur mycket.
För ett par år sedan byggde jag en egen kopia på ett alaskan sågverk.
Det är en enkel jigg man skruvar fast på svärdet till motorsågen och fäster en planka eller linjal på stocken och sågar efter.
För lite husbehovssågning av några stockar per år är det väldigt användbart och roligt  men någon vidare ekonomi är det inte.
Det tar alldeles för lång tid, blir för mycket spån och drar för mycket soppa.
Nu funderar jag på att bygga ett eget bandsågverk.
http://www.diybandmill.com/ finns väldigt mycket intressant för den som funderar på att bygga eget bandsågverk.

pålle

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 03 nov-11 kl 22:23 »
Låter spännande mirlynx .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #45 skrivet: 04 nov-11 kl 11:56 »
http://www.timberking.com/

En annan fräck metod fast den ser livsfarlig ut.

http://petersonsawmills.com/mill-operations/how-swingblade-sawmills-work/

Å andra sidan, för den otränade är alla sågar livsfarliga. Kanske inte bara borde finnas motorsågskort?
Och hur många gånger stängde jag inte av verket för att kunden ................var där han var.

Ja så har jag kanske lite ritningar kvar men det mesta i huvudet. För den som inte vill uppfinna hjulet en gång till.
Sågblad från Munkfors tycker jag var bäst men Håkanssons är mer förlåtande om man gör fel. Båda fabrikaten görs i Sverige men är stora i USA.
Rätt dimension till nedanstående hjul är t. ex Munkfors TH 32x1.00-25mm/HS. Längden på mina var 4267mm. långa men det hänger på axlarnas CC-mått.
Bandets hastighet ska vara 18-22M/s.

Billigaste och vanligaste sättet att göra bandhjul är kilrepsdrev Ø 500 med 1 kilspår SPB och axel Ø40 på klämbussning. På hjulet sätter man ett kilrep SPB 1600. Det ska alltså inte sitta tight utan  fladdrar lite, så inte spån byggs upp under.

Nu hittade jag mitt fotoalbum på FF! http://www.forestryforum.com/gallery/thumbnails.php?album=145

Å så blev jag sittande här i drömmar.
TK 2000 Portable Sawmill Owner Sean O'Leary
« Senast ändrad: 04 nov-11 kl 13:32 av ToA »

pålle

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 04 nov-11 kl 12:02 »
Tack för intressanta länkar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #47 skrivet: 04 nov-11 kl 14:08 »
Homemade sawmills
Homemade Sawmill- Upclose video

Dad's Sawmill

Pållemill
Ваша новая пилорама Мурка М2 для постройки дома pilam.ru

väldigt lik Amerika-Sågen när jag köpte den. Mer jämförbar med Timber King 2000 efter ett par år.
Sawmill - Baker Products Model18HD Portable Band Sawmill

mrlynx

• Västerbotten
« Svar #48 skrivet: 05 nov-11 kl 23:20 »
Bild på sågverket.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #49 skrivet: 06 nov-11 kl 01:57 »
Mitt bandsågverk:

knodden.

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 06 nov-11 kl 09:27 »
Bild på sågverket.

intressant! du har inga fler bilder från andra vinklar? är den fastskruvad genom svärdet i fram kant eller hur är själva fastmonteringen till svärdet löst?

mrlynx

• Västerbotten
« Svar #51 skrivet: 06 nov-11 kl 11:46 »
Den är bara fastklämd runt svärdet i fram och bakkant.
Det bästa hade varit att skruva genom svärdet men det är jobbigt att borra genom svärdet.
Här är den kompletterad med ett handtag och plaströr runt glidytorna.

jenses

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 06 nov-11 kl 11:47 »

intressant! du har inga fler bilder från andra vinklar? är den fastskruvad genom svärdet i fram kant eller hur är själva fastmonteringen till svärdet löst?

Här hittar du allt om alaska sågen från Granberg,
det var väl den som var förebilden till mrlynx's bygge...

http://granberg.com/content/how-make-lumber-alaskan-chainsaw-mill-mkiii

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #53 skrivet: 06 nov-11 kl 13:03 »
sɹǝpuɐ har ett litet trevligt verk för den som vill börja försiktigt.

Tittade lite på Blocket. I dagens läge skulle jag inte drömma om att bygga något själv. Det finns många verk på Blocket i olika prislägen, standarder och sågmetoder.
Också efter mina turneér med Amerika-Sågen vet jag att det ute i byarna står allt möjligt från Granbergare till M7, träbänkar och Jonsereds bandsågar som folk tröttnat på. Litet tips: Betala inte för mycket!
Köp inte ett verk som är för dyrt som nytt. Vanligen innebär det dyra reservdelar. Billigast blir det med maskiner som är uppbyggda runt standardgrejer.

Det är faktiskt inte så lätt att få fram något användbart virke.  Varför tror ni det ligger sådana mängder "bonn-sågat" överallt? Det hjälper inte att ha ett sågverk.........om man säger så.
« Senast ändrad: 06 nov-11 kl 13:14 av ToA »

pålle

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 06 nov-11 kl 13:17 »
sɹǝpuɐ har ett litet trevligt verk för den som vill börja försiktigt.

Tittade lite på Blocket. I dagens läge skulle jag inte drömma om att bygga något själv. Det finns många verk på Blocket i olika prislägen, standarder och sågmetoder.
Också efter mina turneér med Amerika-Sågen vet jag att det ute i byarna står allt möjligt från Granbergare till M7, träbänkar och Jonsereds bandsågar som folk tröttnat på.

Det är faktiskt inte så lätt att få fram något användbart virke.  Varför tror ni det ligger sådana mängder "bonn-sågat" överallt? Det hjälper inte att ha ett sågverk.........om man säger så.
Det kanske det gör men inte har ja hittat många på blocket här om kring där i mot vet ja många som använder sina för min egen del så har dom som ja hittat har vare för dyra för min plånbok bara   Du kan ske skulle börja köpa upp och bli försäljare :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #55 skrivet: 06 nov-11 kl 13:34 »
Citera
Du kanske skulle börja köpa upp och bli försäljare 

Det skulle ju på sätt och vis innebära att jag skulle konkurrera med mina egna kunder. På så sätt skulle inte verken bli billigare utan tvärt om. Å så bor jag inte över hela djevfla Sverige utan oftast för långt bort. 8)

Jag nöjer mej med att va konsult.

pålle

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 06 nov-11 kl 13:37 »
Det skulle ju på sätt och vis innebära att jag skulle konkurrera med mina egna kunder. På så sätt skulle inte verken bli billigare utan tvärt om. Å så bor jag inte över hela djevfla Sverige utan oftast för långt bort. 8)

Jag nöjer mej med att va konsult.
Kan va bra det med  :)

knodden.

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 06 nov-11 kl 21:17 »
Här hittar du allt om alaska sågen från Granberg,
det var väl den som var förebilden till mrlynx's bygge...

http://granberg.com/content/how-make-lumber-alaskan-chainsaw-mill-mkiii

tackar tackar, perfekt var verkligen detaljerad beskrivning. med den så kan man knappt misslyckas, jag sparade ett gäng raka fina ekstockar för nån månad sen från vedhögen,tanken är att såga lite ekstolpar, presisionen har inte så stor betydelse bara de är någotsånär 4 kantiga :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #58 skrivet: 06 nov-11 kl 21:48 »
Visst var det väl Logosol som hade en färdig Granbergare förr?  ::)

jenses

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 07 nov-11 kl 00:08 »
Visst var det väl Logosol som hade en färdig Granbergare förr?  ::)
Du menar timmerjiggen? Den finns fortfarande, men någon Granbergare är det inte,
den behöver linjalen för alla sågsnitt, inte bara för första dito.

Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser