Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sågverk..  (läst 23585 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: sågverk..
« Svar #60 skrivet: 07 nov-11 kl 06:53 »
Timmerjiggen behöver linjalen till två snitt. När man har en rät vinkel är det bara att såga bräda efter bräda.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #61 skrivet: 07 nov-11 kl 10:07 »
Timmerjiggen behöver linjalen till två snitt. När man har en rät vinkel är det bara att såga bräda efter bräda.

Njaaaaa........ på det viset blir det ju oftast pilbågar. Jag brukar blocka, vända och såga från rätt håll för att få ut spänningarna. Har aldrig förlorat på att va nogrann. Dåligt virke finns det gott om.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 07 nov-11 kl 10:29 »
Nej, det blir inte pilbågar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #63 skrivet: 07 nov-11 kl 10:54 »
Nej, det blir inte pilbågar.

Jasså.............  o:) Nehe.
Alla träd innehåller spänningar. Även de som är torra. Även de som är fullväxta, men i mindre grad.
Under ungefär halva sin livstid, växer trädet med en viss vridning, i synnerhet som undertryckt. Därav alla propellerbrädor ur dagens timmer, vilket avverkas som kalhygge, alltså träden på arealen är i olika utvecklingsfas. Under resten av tiden tenderar trädet att stabilisera sig.

Ett träd som växer på en sluttning, med ett rotben på en sten eller på annat sätt så att stammens nedre del förskjuts i någon riktning bygger upp spänning åt ett håll. Detta sker då trädet försöker räta upp sig. Även trän som påverkats hårt av vind parerar genom att spänna emot.
Vissa träslag, t. ex. fur visar detta genom att anta en rödaktig färgton. Rödved.

Även större grenar ger spänningar, speciellt i lövträd, p.g.a. deras växtsätt.

Oavsett sågmetod måste man för att få bort spänningarna såga från rätt håll, rätt dimension, vända innan stocken kroknar för mycket då man sågat bort på den tryckande eller dragande sidan.
Om man sågar vinkelrätt mot spänningen så blir en bräda krokig sedd från flatsidan, vilket aldrig går att räta till. En vägg blir bucklig om man sågar reglar från den sidan.
Rätt sågordning är:
Såga bort "ryggen". Stocken kroknar något.
Såga bort motstående sida. Stocken går tillbaka till nästan ursprungsläget.
Såga bort en "sida"
Såga bort andra sidan.
Efter dessa moment bör man veta vad man ska ta ut ur stocken för att inte få onödigt spill och bra virke.
Kärnan ska vara i mitten av blocket i så långt som möjligt av blockets längd.

Såga från ryggen men inte så mycke att blocket kroknar synbart. Vänd innan.
Såga från sidan mitt emot men inte så mycket att blocket böjer sig.

Med denna metod får man nästan alltid ut bra virke. Dock finns det trän som inte låter sig sågas vettigt. Kom på ett sånt en gång, trodde jag blivit stollig och åkte till en legend i sågarvärlden. (Han köpte en KARA med måttställare och överklinga till sig själv i 80-årspresent 8) ) Han hade ett värre exempel liggande.
« Senast ändrad: 07 nov-11 kl 11:37 av ToA »

pålle

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 07 nov-11 kl 11:09 »
Min ringa er faren het så sågar man bara i från ett håll så kroknar stocken innan ja förstod att ja skulle vända .

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 07 nov-11 kl 11:13 »
Jag bara berättar hur det förhåller sig. Ta asp t.ex. som säger SPROING när man sågar första baken. Orsaken till att det inte blir pilbågar är att jiggen följer föregående snitt.

pålle

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 07 nov-11 kl 11:32 »
Jag bara berättar hur det förhåller sig. Ta asp t.ex. som säger SPROING när man sågar första baken. Orsaken till att det inte blir pilbågar är att jiggen följer föregående snitt.
Så du menar det blir lika dant om du sågar tall eller gran då?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #67 skrivet: 07 nov-11 kl 11:35 »
Stocken blir (kanske) en pilbåge, men jiggen följer kurvan och ger raka jämntjocka plankor/brädor?

Sågar man i ett bandsågverk så får inte stocken kröka sig. Tar man bort det mesta av barken på alla fyra sidor så brukar det lösa sig. Men ibland ser man att även en blockad stock "skjuter rygg" när man kommer ner genom den ytliga veden på ena sidan (översidan i mitt sågverk), medan den är kvar på andra sidan. Då får man vända blocket och börja ta från andra hållet.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #68 skrivet: 07 nov-11 kl 11:41 »

Jag fattar ingenting. :o Det där får du nog förklara en gång till.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 07 nov-11 kl 13:19 »
Anders beskriver ganska bra. Annars har jag här en illustration av ett tvärsnitt genom en stiliserad stock. De streckade linjerna är fiberriktningen. I bild 1 kapas en bak. I bild 2 har stocken slagit sig. I bild 3 har stocken vänts och en ny bak sågas av med ett rälsgående sågverk eller något annat som tar sin referenslinje från något annat än stocken. I bild 4 är det konvexa blocket färdigt.

Bild 5-6 visar vad som händer om man sågar bak 2 med stocken själv som referens.
« Senast ändrad: 07 nov-11 kl 16:53 av Ulric »

AndersT

« Svar #70 skrivet: 07 nov-11 kl 22:25 »
Tror att både ToA och Ulric har rätt, kört en hel del med logosols timmerjigg, mest gran och lite tall, sågar av bakar så jag får ett fyrkantigt block med den bredd jag vill ha, sedan så är det bara att köra med linjalen, flytta ned den till den storlek man vill ha.., fungerar att köra med enbart jiggen också, men min har nog fått en smäll, så med den blir brädorna inte jämntjocka.. :P

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #71 skrivet: 08 nov-11 kl 11:08 »
Citera
Bild 5-6 visar vad som händer om man sågar bak 2 med stocken själv som referens.

ahAAAAAAAAAAA ! Ja det stämmer, men bara ibland. Ett fördelaktigt "tänk" som hör den sågmetoden till. Men hur det korrigeras när det inte fungerar  ::).......... vända får man ju göra i alla fall då......eller hur många stockar hittar du som har vett att bete sig 8)?

Måste påtala en sak man ibland glömmer om man låser sig till, har erfarenhet av (eller teorier) om en viss sågmetod. Det är ganska vitt skilda förutsättningar och målsättning med varje sätt att såga.

En standardfråga till legosågare från de som inget vet men som ska betala (kunder): Hur många stockar sågar du i timman?

En cirkelsågare svarar gärna: "Så många som möjligt"
En bandsågare: "Så få som möjligt  ;), försöker få ut så mycke av stocken som möjligt"

Rätt svar skulle kunna va en motfråga: "Hurdana stockar?"
-Normala stockar eller lite diverse........... allt möjligt (Låter som talltoppar)
Motfråga: vad vill du ha ut av dom?
-Reglar å 2"-plank å så gör det inget om det blir nån bräda här & där. Lite som passar.........några stolpar.....öööööööööööh.
Motfråga: Hur ser dina "normalstockar" ut.
- :o :o :o :o

Jag har haft mer än en kund som hämtat bättre timmer innan jag hunnit rigga upp. ;D Någon har blivit en bland mina bästa kunder och inte "varit med och hjälpt till"

« Senast ändrad: 08 nov-11 kl 11:12 av ToA »

Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser