Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ploiditet  (läst 1696 gånger)

ValleT

• -
ploiditet
« skrivet: 31 okt-11 kl 07:49 »
det orsakar många frågetecken men också nya möjliga förklaringar till hur egenskaper nedärvs. Närvaron av olika antal kromosomer i cellkärnan hos en individ var något nytt för mig och här tror jag att det finns det massor att läsa in sig på. Kanske också svaret på varför drönare är haploida när alla andra djur och växter strävar efter så stor genetisk variation som möjligt.

Gideon i Roslagen

SV: ploiditet
« Svar #1 skrivet: 31 okt-11 kl 19:26 »
ValleT.... Du är för långt fram i funderingarna. Vi har en massa biodlare som höjer sig själva till skyarna men som inte på något sätt kan tänka tanken att söka det enklaste när det gäller genetik. Och då är dina tankar för svåra!! Nej det är enklare att hävda att de minsann odlar de bästa bin som finns. Det enda positiva är att det är mina drönare som är inblandade.

klarre

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 31 okt-11 kl 20:20 »
Jag tycker inte kvalitén på bina ska mätas efter biodlarens kunskap om genetiska termer. Jag tror att dom flesta biodlare i Sverige t.ex tycker att förmågan att drottningen inte blir bastard efter ett fåtal friparningar, är ett minimum krav. Klarar man inte av det så ska man nog inte klanka ner på någon annan biodlare i Sverige.

ValleT

• -
« Svar #3 skrivet: 31 okt-11 kl 20:58 »
Klarre: din modell kräver att drottningens alla anlag är dominanta och dessutom homozygota. Då spelar drönarnas arv ingen roll alls. men för oss andra som har vanliga bin med den gängse modellen på genetiken att 50% av anlagen från mor och 50% från far är inte begreppen i genetiken bara ord.

Gideon i Roslagen

« Svar #4 skrivet: 01 nov-11 kl 17:47 »
 klarre... Det är ju så här att det är ytterst få i Sverige som vet vad dom har i sina kupor och ännu färre som vet vad det finns i "drönarmolnet" vid parningen. Om du läser lite om genetik till exempel det som Stickan skrev på Carnica bloggen så förstår du hur "bräckligt" det är med friparning och odling med friparade drottningar som mödrar.

För min del så är det helt nödvändigt att varje år skapa ett antal drönaravläggare för att så långt det är möjligt dominera i lufthavet.

Nu har det kommit intressenter för att köpa drönaravläggare från flera biodlare här omkring Norrtälje och det kommer jag att nappa på.
Bra Carnica drönare kan det inte bli för många av!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser