Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns + katt = ?  (läst 7105 gånger)

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Höns + katt = ?
« Svar #20 skrivet: 02 nov-11 kl 12:17 »
Våra små kycklingar gick utanför hönsgårn när de var knappt en vecka.
Vår "jägare" lurade på dem men fick sig ett tjuvnyp av tuppen.
Jag tror att djuren löser mycket själv
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Eurydike

• Småland
« Svar #21 skrivet: 02 nov-11 kl 12:26 »
Våra små kycklingar gick utanför hönsgårn när de var knappt en vecka.
Vår "jägare" lurade på dem men fick sig ett tjuvnyp av tuppen.
Jag tror att djuren löser mycket själv
Fast mina höns är bara 3 månader gamla så tror inte tuppen har åtagit sig så mycekt av tupp-uppgifterna än.

Idag har nog dock något hänt. Katten har tröttnat lite, eller förstått att jag bett om hemska sätt att skrämma honom från hönsen  ;D
För idag var han inte lika besatt. Visst smög han lite utanför hägnet men tidigare har det som sagt varit som att han var besatt. Inte släppt dem med blicken för en sekund ens. Bådar i alla fall gott.  :)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #22 skrivet: 02 nov-11 kl 21:07 »
Nyhetens behag kanske har lagt sig!!  ;D
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

David97

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 nov-11 kl 21:28 »
Nu kom jag på, att när jag mökar, brukar det komma in några katter i i HÖNSHUSET o hönorna välkomnar dem..

flax

• Halland
« Svar #24 skrivet: 02 nov-11 kl 22:34 »
Hos mig är det inga som helst problem. Både katten och hundarna låter höns, kyckligar , ankor och ällingar vara ifred. En av hundarna älskar dock att vara med småällingar! ;D Men bara kärlek och mys, aldrig att han skulle jaga dom!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #25 skrivet: 06 feb-12 kl 16:23 »
Våra katter är intresserade men tupparna har satt dem på mattan, så numer är det inget problem.
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #26 skrivet: 06 feb-12 kl 20:54 »
När mina hönor flyttade hit  i juli -10 så var de runt 10 veckor, Hedemora, mina katter var nyfikna men vågade aldrig ge sig på hönsen, fem katter, och fem höns, Nu äter de nästan på samma tallrik! Hönsen är lite avvaktande men nappar gärna till sig en matbit fast katterna sitter där och äter, Katterna är gärna inne i hönshuset och nu när det är kallt brukar det vara 2-3 st som sticker in där innan jag stänger på kvällen för att sova i halmen!  Jag har också tänkt på hur det ska gå i sommar om vi får kycklingar! I värsta fall får de vara instängda någonstans tills kycklingarna är runt 10 v. för det gick ju bra när mina flyttade hit vid den åldern.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #27 skrivet: 06 feb-12 kl 21:06 »
Här fick katterna akta sig, lika väl hundvalparna  ;D  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 08 feb-12 kl 18:22 »
Kissen här hemma skulle utan omsvep smälla i sig både en och två kycklingar om han kom åt. Däremot har han inget som hellst intresse för vuxna hönor. Om någor så luktar han bara på dom som om dom vore döda ting, typ blomkrukor eller fotbollar.  ::)
Som regel gäller även det omvända, att hönsen inte bryr sig om katten (inte att hönsen äter kattungar... :-[), men härom dagen blev missen attackerad av en av fjolårets blommetuppar. Tuppen, som redan har "grytpass" för attackerande av farsgubbe, upplevde nog inte att reaktionen blev den förväntade/önskade då katten gav honom en "jobbiga du..."-blick samtidigt som gammeltuppen flög på honom bakifrån... (:)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 08 feb-12 kl 19:56 »
jag har flera katter som kommer till mig för att få mat, och i somras strök de omkring i de höga ormbunkarna precis bredvid där hönsen gick (med veckogamla kycklingar) Tuppen höll ett vaket öga på dem, men jag upplevde aldrig att det var några problem, däremot brukar mina hundar ibland dra en repa rakt igenom flocken, och då exploderar hönsen åt alla håll för att komma ur vägen för hundarna, men de går aldrig längre än en meter eller så åt sidan o hundarna jagar inte hönsen, det är mest för att retas de gör det, och det verkar hönsen ha förstått  >:D
Västgötamor

pyromanen

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 10 feb-12 kl 20:25 »
Våran katt kan inte låta bli smyga runt som en tiger o se hungrig ut, det verkar vara instinkt!  Men inte har hon lyckats ta någon! De är rätt tuffa på att försvara sig. Däremot har vi varit på våran vakt när vi haft kycklingar som börjar springa långt från sin mamma. Men det har gått bra. Men en sparvhök var så fräck och flög in mitt framför mig (under en trädgårdsbänk och fram på gräsmattan ca 2 meter från mig) och snott en kyckling från mamman. och sorgligt nog en mamma som hade en enda liten kyckling så hon blev helt barnlös.   :( >:(

Eurydike

• Småland
« Svar #31 skrivet: 03 mar-12 kl 11:40 »
Med lite hjälp av vattengevär har nu katten lärt sig att någorlunda umgås med hönsen. Visst försöker han peta på dem med tassen ibland, men hönorna låter då och så rusar tuppen dit direkt och då låter katten bli...en stund.  :)

Han har i alla fall slutat se ut som ett svultet lejon från savannen så fort hönsen kommer ut. Skulle nog ändå inte lämna dem ute tillsammans utan uppsikt än, men det kanske kommer det med. Framåt har det gått i alla fall  :)

(Det suddiga svarta i förgrunden är alltså hönsen )

Josie82

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 03 mar-12 kl 12:49 »
Katten Ior ääälskar sina damer. Ligger gärna och myser mitt i flocken. Har inte vart några problem alls. Men katter är ju verkligen olika och det är jäkligt svårt att få dom att lyda så jag har inget bra tips. Hoppas det löser sig. Lycka till!
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser