Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oxalsyra - råd och tips?  (läst 8731 gånger)

Linda_W

• Västergötland
Oxalsyra - råd och tips?
« skrivet: 31 okt-11 kl 21:03 »
Hej vänner,
Nu är snart biåret till ända och jag som skaffade mina 2 samhällen i maj i år har aldrig varroa-behandlat. Visserligen gjorde jag drönarutskärning några gånger på det ena samhället (det andra var viselöst ett bra tag och utan yngel och således gjorde jag inget med detta...)

I alla fall. Nu vill jag varroa-behandla med oxalsyra. Apistan har jag inte lyckats få tag på. Så råd och tips kring oxalsyrabehandling mottaget tacksamt! Var köper man det, hur gör man? Någon säger droppa, andra säger ånga. Jag vill gärna höra för- och nackdelar med båda metoder och även beskrivningar av hur man går till väga rent konkret. Jag är som sagt helt novis på detta med varroa-bekämpning och vill verkligen se till att göra så rätt som möjligt. Särskilt efter dagens dokumentär på SVT, om någon av er såg den....
/Linda

Lindell

• Gäst
SV: Oxalsyra - råd och tips?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-11 kl 21:22 »
Man måste Varroabehandla annars är det meningslöst att ha bin i Varroazon.
Oxalsyran är mest ohälsosam för människan. Första gången skall man nog kontakta någon från föreningen.
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/106/1/

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 31 okt-11 kl 21:29 »
Spontant så tycker jag att du ska kontakta ditt lokala förening och ber om hjälp ! http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/4/1/

En bok att beställa läsa http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/230/1/?item=prod_prod-s1/58

Enklast droppar du mellan ramarna med en spruta , vätskan ska vara kup varm så man inte kyler ner bi massan.

Vid förlängning måste man även ha en förångare och batteri + gasmask + vissa påstår att det blir kristaller kvar i kupan. så skippa det.

Apistan får du på recept från veterinären, dyrt

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 31 okt-11 kl 21:36 »
Här har du en kanon länk som borde svara många frågor

Fast bäst är att ta kontakt med en förening eller bi odlings kollega så får du praktiskt hjälp.

Det hela är enkelt bara att det blir gjort

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 okt-11 kl 21:41 »
Jag har en förångare och har provat den under en sässong med bra resultat. Tycker ändå att myrsyraförångaren är bäst.
Men det blir inga kristaller kvar. Då doserar men fel eller gör något annat fel.
Säg något som inte kan gå fel om man inte har rätt handlag.
Myrsyra kan gå käpprätt det också och man kan säkert göra fel med oxalsyran också om man inte förstår hur den skall blandas och doseras.
Jag tyckte det blev för långsam process med vaporizern och släpa på batteriet. Med myrsyraförångaren (50 st) kan jag köra flera bigårdar åt gången.

Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 okt-11 kl 21:43 »
Här har du en kanon länk som borde svara många frågor

Fast bäst är att ta kontakt med en förening eller bi odlings kollega så får du praktiskt hjälp.

Det hela är enkelt bara att det blir gjort

Den kanonlänken finns med i mitt första svar!!!!  :-[

Edward.

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 31 okt-11 kl 22:01 »
och jag kollar allt tydligen  ::)  ;D

haha

Edward.

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 02 nov-11 kl 01:40 »
Oxalsyrebehandling

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #8 skrivet: 02 nov-11 kl 06:35 »
Jag har tre nya samhällen....

Morbror kom förbi med en burk oxalsyra som jag blandade enligt anvisning - lätt
Droppade sedan med spruta mellan ramarna enligt anvisning = lätt
Sedan blev det för mycket kvar, bedömde att det skulle vara ca 20-25ml för mina något klena samhällen, så jag droppade lite till :-)
På det stora hela ingen att vara nervös för.

Sebastian

Linda_W

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 nov-11 kl 17:56 »
Tack för alla svar, särskilt för filmen Edward. Det där såg ju ut att kunna göras smidigt! Här i Göteborg har hösten varit väldigt mild och jag hade en hel del yngel kvar i mitten av september efter ett bra ljungdrag. Ska man vänta lite till med att behandla tycker ni (tills det blir lite kallare), eller är det bra att köra nu?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 03 nov-11 kl 18:59 »
Tänk på att det ska vara yngel fritt + att alla bin ska vara hemma när du utför ingreppet så får du bästa verkan .

Beisla

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 06 nov-11 kl 20:07 »
Jag behandlade mina två (första nybörjar-samhällen) när det var rätt kallt för några veckor sedan, med oxalsyra. Just för att alla skulle vara hemma.
Tre dagar efter låg det en hel massa (ca 60-70 st) döda nere vid flustret, i båda samhällena. Kan det ha haft med oxalsyran att göra? De gick ju även ner på bottnen för att slicka i sig de droppar som låg där, kan det ha varit kallt där för dem tro? Men efter den vågen med döda har det inte varit så många på en gång något mer. Det var inte drönare förresten, det kollade jag, trodde att det var drönarslakten först.
Någon teori om det?
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser