Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  badtunnan har ruttnat, hur löser man det  (läst 19434 gånger)

Znibban

• Skåne
badtunnan har ruttnat, hur löser man det
« skrivet: 02 nov-11 kl 09:57 »
1997 köpte vi vår underbara badtunna av cederträ. Det har blivit många underbara 39 graders bad utomhus. Nu har bröderna nere vid botten börjar läcka som ett såll.
Kan man göra en inre beläggning av något slag? Glasfiber, eller så?
Vi har bytt ut några av brädorna men det räcker inte. Firman vi köpte tunnan av har lagt ner (tydligen kört massa badtunnor på tippen) :'(
Alternativet att köpa ny ryms inte i vår budget, tyvärr.
Vi testade att täta med silikon men det fungerar inte.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
SV: badtunnan har ruttnat, hur löser man det
« Svar #1 skrivet: 02 nov-11 kl 10:12 »
hör med en snickare eller båtbyggare!
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 nov-11 kl 10:15 »
hör med en snickare eller båtbyggare!
bra förslag, tack Jordbron

malarmaster

• Småland
« Svar #3 skrivet: 02 nov-11 kl 12:04 »
finns en snickare i älmhult som gjorde/gör badtunnor.han kan nog renovera eran,frågan är bara om ett par brädor börjat ge sig, kommer nog resten inom kort,är det någon mening?. hör av dig om du vill ha adress till älmhult. ulf

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 nov-11 kl 12:08 »
Jag skulle försöka hitta en glasfiberinsats.

Trä är ju inte så roligt efter ett tag.

Jag hittade tidigare en ganska bra byggbeskrivning av badtunna i trä. Mycket jobb men verkade inte så svårt. Ska se om jag hittar den igen.

andtol

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 nov-11 kl 12:15 »

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 nov-11 kl 07:23 »
Jag skulle försöka hitta en glasfiberinsats.

Trä är ju inte så roligt efter ett tag.

Jag hittade tidigare en ganska bra byggbeskrivning av badtunna i trä. Mycket jobb men verkade inte så svårt. Ska se om jag hittar den igen.
Det hade ju varit perfekt, om det är lösligt, prismässigt.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 03 nov-11 kl 08:22 »
Här plastar man gamla båtar, det kanske funkar med tunnan också?
Antingen "båtplast" och glasfiberduk, eller epoxi och glasfiberväv.
Det senare blir helt genomskinligt och ser ut som en lackad yta.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 nov-11 kl 16:01 »
Om det bara läcker från små hål eller springor kan man prova med fint sågspån av cederträ som man häller direkt i vattnet. Då vattnet läcker ut tätar spånet sprickorna och sväller. En kompis till mig fixade sin tunna så. Kanske värt ett försök?
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 14 nov-11 kl 16:09 »
Om det bara läcker från små hål eller springor kan man prova med fint sågspån av cederträ som man häller direkt i vattnet. Då vattnet läcker ut tätar spånet sprickorna och sväller. En kompis till mig fixade sin tunna så. Kanske värt ett försök?
Ah, att "myrra" också ett beprövat båtknep som användes på gamla skutor. Men jag skulle nog Försöka ta en näve spån och trycka ner under vattnet och sen trycka spånet in i och mot hålet, annars flyter ju bara det torra spånet på ytan. Och spånet ska gärna vara hyfsat torrt så att det sväller när det väl sitter i hålet.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 28 nov-11 kl 18:53 »
Ett annat båtknep är att bland fett och mjöl, att spackla sprickor med, löses upp och trycks ut när sprickan går i hop. Silicon är inte lämpligt dessa sammanhang.

De fiskebåtar som plastades tjockt, så att plasten höll i trät (eller skall man uttrycka det: Blev plastbåtar med kvarsittande träform) har stått sig väl, resultatet av tunnare plastningar på fritidsbåtar är mer varierat, men en badtunnan är inte utsatt för lika mycket krafter. Plasta endast insidan, sandwichlaminat med upplöst träfyllning mellan plastskikten i båtdäck har jag sett för många.
« Senast ändrad: 01 dec-11 kl 22:52 av Tickelitack »

Znibban

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 29 nov-11 kl 13:57 »
Ett annat båtknep är att bland fett och mjöl, att spackla sprickor med, löses upp och trycks ut när sprickan går. Silicon är inte lämpligt dessa sammanhang.

De fiskebåtar som plastades tjockt, så att plasten höll i trät (eller skall man uttrycka det: Blev plastbåtar med kvarsittande träform) har stått sig väl, resultatet av tunnare plastningar på fritidsbåtar är mer varierat, men en badtunnan är inte utsatt för lika mycket krafter. Plasta endast insidan, sandwichlaminat med upplöst träfyllning mellan plastskikten i båtdäck har jag sett för många.

Det här låter som en bra lösning; ATT PLASTA INSIDAN.
Vet du var man får tag på sådan plast och hur den appileras, är det som färg man penslar på eller?  Skulle ju vara härligt att få ett vinterbad igen, jag saknar verkligen vår lilla "pöl".

andtol

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 nov-11 kl 15:47 »
T ex på Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Polyester-36076/
och så ska du ha härdare och glasfiberväv.

Det är riktigt starka grejer så använd riktig ansiktsmask i väl ventilerat utrymme.

Det är lite svårt till att börja med att få till det bra, så testa gärna på en mindre yta. Jag har plastat grejer till bilen, det fungerar bra men tar tid och kräver noggrannhet, speciellt med underlaget. Jag har bara jobbat på sommaren/i rumstemperatur, så det krävs nog lite värme om du ska gör det nu.

andtol

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 nov-11 kl 15:49 »

Znibban

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 30 nov-11 kl 17:37 »
Tack så jättemycket för alla era tips!

mrlynx

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 10 dec-11 kl 14:35 »
Bästa sättet att få en lättskött och tät badtunna är nog en plastinsats.
kolla på tex http://www.badtunnor.se/index.php/plastinsats/vakuuminjicerad-plastinsats
Jag har dock ingen koll på vad den kostar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser