Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unghöns som börjat värpa...  (läst 3089 gånger)

rosita51

• Skåne
Unghöns som börjat värpa...
« skrivet: 03 nov-11 kl 16:59 »
Jag har en höna (född i maj) som började värpa för en månad sedan. Kommer hon att lägga ägg hela vintern, eller tar hon också en vilopaus trots att hon just börjat värpa?

Så har jag 2 hönor som är födda i juni/juli, kan de börja värpa mitt i vintern?
MVH Rosita zon 1

Existens?

• Gäst
SV: Unghöns som börjat värpa...
« Svar #1 skrivet: 03 nov-11 kl 17:10 »
Det beror helt på dig. Har du ljuset på 14-16 timmar/dygn och ger värpfoder så kommer hon att värpa vintern igenom.

Dom andra kommer också att börja, om det blir tillräckligt ljust.
Man drar igång höns genom att öka dagslängden, och stänger av dom genom att minska. :)
Så under unghönstiden, fram till 18-20 veckor, ska man ha en jämn belysning, lika lång varje dag , annars börjar dom värpa för tidigt.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 03 nov-11 kl 17:11 »
Jag har en höna (född i maj) som började värpa för en månad sedan. Kommer hon att lägga ägg hela vintern, eller tar hon också en vilopaus trots att hon just börjat värpa?

Så har jag 2 hönor som är födda i juni/juli, kan de börja värpa mitt i vintern?

Beror helt på hur du har hönsen. Har du ljus 8 timmar / dygn och 20 grader i hönshuset så kommer hon värpa hela vintern. Men om du har 0 gradigt och sänker ljustimmarna till runt 5 så kommer hon nog ta det ite lugnt och lägga nåt ägg lite nu och då.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 nov-11 kl 18:18 »
Jaha, men jag läste nånstans att det är bra att ha några unghöns på hösten, för då börjar de lägga ägg samtidigt som de äldre tar en vilopaus under ruggningen.

Jag bor i skåne och har väl 6-7 timmar dagsljus/dygn under vintern, jag har inget ljus till dem och eftersom vi inte har så där riktigt kalla vintrar (om man bortser från de två senaste förstås  :-[ ), så kommer jag inte att ha värme heller. De bor i en välisolerad friggebod utan drag och fukt. Så jag får väl hoppas att hönan som nu värper varje dag, lägger ett och annat ägg i vinter.

Existens, hur menar du att de börjar värpa för tidigt om de inte har jämn belysning?
MVH Rosita zon 1

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 nov-11 kl 06:48 »
Det finns en tumregel, och det är att för unghöns som inte börjat värpa, får dagslängden aldrig öka( förrän det är dags). Och för de som börjat värpa, får dagslängden aldrig minska.
Får unghönsen för mycket ljus, kan det mycket väl börja värpa redan vid 16 veckor, och det vill man egentligen inte. Dels är hönorna ännu outvecklade och så blir det många småägg, och många småägg ger ju färre 'riktiga' ägg, eftersom äggantalet är begränsat.  Sist jag fick 16-veckors höns så hade dom redan börjat, och det berodde på att den gruppen gått nära en dörr som ofta öppnades och släppte in extra ljus.

På 6-7 timmars dagsljus lär du inte få många ägg. Jag hann inte få upp lyset i höstas, så när dagslängden gick under 12 timmar så slutade dom värpa ( det var såna som nyss börjat ), men de kom igång efter några dagar igen när jag fått ordning på lyset. Temperaturen spelar inte så himla stor roll, jag har 10-15 grader i huset nu och de värper 85%.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 04 nov-11 kl 08:43 »
Det där beror också mycket på ras.  Jag bor i södra Sverige. Mina stora Sussex (som jag inte längre har)  bodde i ett ouppvärmt hus utan belysning.  Trots det började unghönorna värpa på senhösten och fortsatte hela vintern. Efter ruggningen kom även de äldre igång.
Mina DvärgKochin däremot lägger av under vintern, där  brukar bara vara några enstaka som värper någon period  då och då.
Mina DvärgWyandotte är lite mitt emellan. De tidigast kläckta ungdjuren börjar ofta värpa under hösten,  sedan beror det mycket på hur vintern blir. Soliga fina perioder brukar göra att det blir en del ägg.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 nov-11 kl 08:56 »
Tack för era svar!  :)

Jag hoppas på ljusa, soliga dagar och att alla värper i vinter!
MVH Rosita zon 1

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 04 nov-11 kl 17:55 »
Jag har bara haft höns i två år, och tre unghönor födda i början av maj, olika år.  Alla är hedemora med lite annat inkorsat.
 Nr 1 började värpa redan i slutet av september, värpte flitigt hela hösten , gjorde uppehåll i dec-feb. 
Nr 2 började värpa i början av november, värpte hela vintern tills mitten av feb, började igen i april. Lägger gröna ägg så någon araucana-bakgrund finns. 
Nr 3 började värpa i januari och gjorde inget uppehåll förrens hon började ruva i april.

Jag kan inte se någon särskild regel för detta.

Nu har jag en ung isbar, född i slutet av maj,  som visade intresse för värpredena för en månad sedan, men har slutat av provligga där nu. De andra ruggar så man hoppas ju ändå på ägg från henne snart ...

Bor utanför Stockholm, ingen el, inget ljus i hönshuset.  Men fönster förstås och hönsen  går ut varje dag även i värsta snövintern som de senaste och är i ett litet växthus intill, ouppvärmt, ljusare än inomhus,  men ingen solvärme förrän i mars, så lika kallt som ute, men vindskydd ju.

Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser