Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bankdirektörers förmåner.  (läst 8416 gånger)

Suresh

• -
Bankdirektörers förmåner.
« skrivet: 04 nov-11 kl 02:20 »
Hallå alla Nordeakunder och anställda.

Är ni inte glada idag över att er bank går så bra att ni har råd med att bjuda er VD på över 100 000 000 kr i pension för tre års arbete. :D

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13884379.ab

http://svtplay.se/v/2590664/rapport/3_11_22_25

Grattis på er.  8)

pålle

• Gäst
SV: Bankdirektörers förmåner.
« Svar #1 skrivet: 04 nov-11 kl 02:38 »
Ja det är vall härlig att läsa  borde räcka till rätt många anställda  :P

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 04 nov-11 kl 06:54 »
Gör man ett bättre jobb med högre lön eller slutar man att anstränga sig?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

malarmaster

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 nov-11 kl 07:49 »
finns inte en chans att han gjort skäl för de pengarna,det är bara ännu ett utslag för hur näringslivschefer o deras styrelser håller varandra om ryggen o ger varandra höga arvoden.
problemet med att det kan fortgå tycks vara att ägarna inte tycks bry sig lika lite som deras kunder.
så länge det pågår i privat näringsliv bryr jag mig inte då jag tycker att det är en ägarfråga,värre är om höga arvoden o pensioner sprider sig till skattefinansierad/samhällsägd verksamhet,tendenser som kommer o går.
 ulf

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 nov-11 kl 08:10 »
finns inte en chans att han gjort skäl för de pengarna,det är bara ännu ett utslag för hur näringslivschefer o deras styrelser håller varandra om ryggen o ger varandra höga arvoden.
problemet med att det kan fortgå tycks vara att ägarna inte tycks bry sig lika lite som deras kunder.
så länge det pågår i privat näringsliv bryr jag mig inte då jag tycker att det är en ägarfråga,värre är om höga arvoden o pensioner sprider sig till skattefinansierad/samhällsägd verksamhet,tendenser som kommer o går.
 ulf
Tja det har ju med oss kunder att göra hur vi än gör i vart fall så som dyra av gifter mm så nog drabbar det oss alltid  .

malarmaster

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 nov-11 kl 15:45 »
personligen har jag inga bankaffärer förutom mitt bankkort och där är väl en årsavgift på någon hundring.övriga affärer sköts över internet o det är vad jag vet gratis.
men skall man betala räkningar o dyl. över disk eller ha kreditkort,lån  m.m så kostar det.
det går ju att byta bank,finns många småbanker idag med vettigare räntor. ikanobanken,länsförsäkringar,ica m. fl.
folk i allmänhet är alldeles för lojala o byter bank för sällan. Ulf

eremit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 nov-11 kl 16:15 »

JAK är svaret på dessa frågor!

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 nov-11 kl 17:26 »
Jag anser att det finns finns två orsaker till att det sker.

1. för att han (VD) kan. Tillfället gör tjuven
2. Svagt ägarinflytande i Nordea.

Sådant här sker inte lika ofta i företag som har starka ägare, ex IKEA

Skulle vara kul att höra statsminstern (Staten äger ca 20-30 % av nordea) förklara det rimliga i en pension på 100 mille
« Senast ändrad: 04 nov-11 kl 18:18 av stubben »
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 nov-11 kl 17:30 »

jak är ju bara för dom redan besuttna.

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 nov-11 kl 17:32 »
Det jag anser att det finns finns två orsaker till att det sker.

Skulle vara kul att höra statsminstern (Staten äger ca 20-30 % av nordea) förklara det rimliga i en pension på 100 mille

ca 13 % är statens ägande i Nordea.

Neiklot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 nov-11 kl 18:07 »

Och vill man ha en "vanlig" bank så är SEB det bättre alternativet..

Men dom slickar väl varandras stjärt allihopa, dom där höjdarna.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 04 nov-11 kl 18:20 »
ca 13 % är statens ägande i Nordea.

Där ser man. Inte lätt med alla siffror :-[

Suresh

• -
« Svar #12 skrivet: 04 nov-11 kl 19:22 »
jak är ju bara för dom redan besuttna.

Fortsätt att bli blåst då, gubbe lille.

TW

• Finland
« Svar #13 skrivet: 04 nov-11 kl 20:05 »
...........och sedan kommer samma näringslivschefer och säger att det är hutlöst om en byggnadsarbetare vill ha 2200 euro i månaden före skatt..........
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 04 nov-11 kl 20:13 »
Vore intressant att få ta del av deras motivering till just 100 miljoner i pension. Vore 50 miljoner alldeles för lite alltså? Bara halv pension. Man vet ju själv hur det skulle kännas att få arbeta för bara halva lönen :(.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #15 skrivet: 04 nov-11 kl 20:20 »
Och vill man ha en "vanlig" bank så är SEB det bättre alternativet..

Men dom slickar väl varandras stjärt allihopa, dom där höjdarna.

Nja, var på middag med några bekanta för ett par år sedan och där var en som arbetade på SEB. Enligt honom var inte SEB ett bra val jag vill inte vara oförskämd mot dem som har denna bank och väljer att inte återge diskussitionen  :-X Min mamma har SEB och hon har bara förlorat pengar där, men hon är lojal ändå  ??? Själv har jag Landshypotek  :)

Banker över lag inger inget större förtroende. Går det bra tar de vinsten och går det dåligt får staten pröjsa tänk om andra yrkesgrupper hade likadant  ::)

trädman

« Svar #16 skrivet: 04 nov-11 kl 23:39 »
Jag anser att det finns finns två orsaker till att det sker.

För VDn är frågan om lön/pension/förmåner nog snarast en "tävling". VDar brukar ofta vara ganska tävlingsinriktade. Även om man tycker han får på tok för bra villkor tycker jag kritiken ska riktas mot de som har ansvaret, dvs styrelsen. Det är inte VD som sätter sin lön själv

Själv håller jag mig borta från Nordea och använder medlemsägda banker, dock ej JAK.

Sjaunja

• -
« Svar #17 skrivet: 05 nov-11 kl 00:34 »
Jag blir så vansinnigt upprörd på såna här saker att jag knappt kan skriva!
Banker aktar jag mig för. Har kontanter och ett bankfack. Hade vi inte en sådan tjäle skulle jag gräva ner besparingarna i trädgården.

Suresh

• -
« Svar #18 skrivet: 05 nov-11 kl 00:51 »
...........och sedan kommer samma näringslivschefer och säger att det är hutlöst om en byggnadsarbetare vill ha 2200 euro i månaden före skatt..........

Och under tiden håller det superstabila valutasystem de har byggt upp på att gå under på grund av att en sjukpensionerad gammal kvinna på Penepolessos har fått ut för mycket pengar, medan hennes son har betalat in för lite i skatt.
« Senast ändrad: 05 nov-11 kl 00:55 av Nigantha Nataputta »

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 05 nov-11 kl 06:10 »
För VDn är frågan om lön/pension/förmåner nog snarast en "tävling". VDar brukar ofta vara ganska tävlingsinriktade. Även om man tycker han får på tok för bra villkor tycker jag kritiken ska riktas mot de som har ansvaret, dvs styrelsen. Det är inte VD som sätter sin lön själv

Själv håller jag mig borta från Nordea och använder medlemsägda banker, dock ej JAK.

Visst är det så att styrelsen är ansvarig för VD-lönen men, aktieägarna (storägarna) utser styrelsen och är aktieägarna ex diverse pensionsfonder med ledare med otydligt och utspätt personligt ansvar mot i sin tur sina ägare blir det så här. 

Vilken VD vill ha sämre vilkor än sina VD-kollegor, kan man ligga i toppen så gör man det??
Det är väl också ett spel för VD:n att lyckas i sin förhandling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser