Det finns ingen som helst anledning for nagon svensk att vara bankkund idag. I traden papekas att JAK och andra medlemsbanker kraver storre manadsinbetalningar an vanliga banker men faktum ar att du for att fa beviljas lan i en vanlig bank ofta maste ha en betalningsformaga som overstiger till och med det du faktiskt far betala varje manad nar du tar ett lan i en medlemsbank. Ergo, den enda skillnaden ar att du betalar mer nu, istallet for mycket mer senare.
Dvs. har du inte rad att betala din manadskostnad pa ett lan i tex. JAK kommer du inte ens att fa ett lan med dagens regler i en vanlig bank. Visst, det var annorlunda 2005 men nu ar det hardare regler (tack Borg).
Faktum ar att den totala lanekostnaden ar mer an dubbelt sa stor hos en vanlig bank an hos en medlemsbank. Svenskar ar ett folk som vill ga med strommen och rads det ovanliga men i andra lander (tex Japan dar jag bor) ar medlemsbanker mycket vanliga. Jag har till exempel tva medlemsbankkontor bara i mitt kvarter! Vanliga bankkontor? Inte ett enda.
Dessutom slipper du vara med att goda direktorsloner, spekulationer och fladiga bankkontor pa basta addressen i Stockholm, om du ar kund hos en medlemsbank.
Det som hander i Grekland och Italien skulle kunna handa IMORGON i Sverige, det enda som raddar Svea Rike ar de uppumpade bostadspriserna, och ifall den bubblan brister (vi snackar ras pa mer an 30% pa ett ar) ar Sverige i samma sits som Italien, med den vackra skillnaden att Italien har varldens tredje storsta guldreserv. Hur stor ar Sveriges guldreserv?
Det enklaste sattet att underhalla bostadsprisbubblan ar att forhindra nybyggen (nagon som tittat narmare pa ROT- och RUT- och restaurangsmomsavdragens syfte? Skulle inte tro det) och oka invandringen. Problemet ar bara att kommunerna vill ha mer nybyggen for att fa mer befolkning att beskatta och att den invandringen vi har inte bidrar till skattebasen pa riktigt det satt som vara politiker vill.
Kort sagt. Du BEHOVER inte ta lan. Tro mig. Vill du, som de flesta alternativare, ha lan for att kunna kopa en bostad och en bit land att odla? Hyr. Det kostar nastan ingenting och i vissa delar av Sverige ar det sa billigt att du tom kan fa betalt for att bruka mark. Majoriteten av svenska markagare har mycket hog alder och ett generationsskifte kommer knappast att stodja priserna, snarare tvart om. Vill du ta lan for att kopa en bostad i nagon stad? Varfor det? Priserna kommer inte att stiga igen pa mycket lange utom i de allra basta kvarteren (dvs. Stockholms innerstad, vissa delar av Uppsala, Lund). Och just dar behover du ju inte bo.
Faktum ar att ju farre personer som tar lan desto mer sjunker priserna (se regeln om efterfragan och tillgang och prissattningsfundamenta). Om alla blev tvungna att handla kontant from imorgon skulle alla bostadsratters pris sjunka till summan av tva-tre manadskostnader (annu billigare eller gratis i oattraktiva omraden), ett ekonomiskt hallbart prislage.