Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utan skal?????  (läst 3068 gånger)

jillnordh

• Gäst
Utan skal?????
« skrivet: 04 nov-11 kl 11:12 »
Hej
Har ett konstigt problem!!!! En av mina fina hönor ligger i redet och jag har tom hört henne krysta.... Det kommer inte ut något ägg utan det ser ut som när jag kläckt ägg i en bunke inne...
Kan det verkligen vara så att hon lägger ägg utan äggskal???? Mina höns har alltid tillgång till snäckskal och dessutom ger jag dem krossat äggskal varje dag.... VAD KAN DET VARA FÖR FEL PÅ HENNE????? Är orolig och det vore bättre att få hjälpa henne på något vis istället för att ta till YXAN... Hoppas på snabba svar....
Orolig hönsmamma

FM

• Skåne
SV: Utan skal?????
« Svar #1 skrivet: 04 nov-11 kl 11:34 »
Att det kommer något ägg utan skal lr med skinnskal är vell något som kan hända den friskaste hönan. ? googlade; egg laid without shell, och fick upp ¨många trådar. Så om du är någorlunda på eng  ;)

mvh 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2 skrivet: 05 nov-11 kl 10:15 »
Eller så läser man någon av trådarna här  ;)

Hur hittar man dem då? Jag är inte så bra på att hitta bland de gamla trådarna och jag har en likadan höna här hemma. Fast jag bryr mig inte så mycket. Hon verkar ok annars annat än än hon ruggar. Fast jag funderar på om hon är gammal också. Hon skulle vara ett år men det är lätt att bli lurad när man inget vet  ::)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #3 skrivet: 05 nov-11 kl 10:17 »
Hur hittar man dem då? Jag är inte så bra på att hitta bland de gamla trådarna och jag har en likadan höna här hemma. Fast jag bryr mig inte så mycket. Hon verkar ok annars annat än än hon ruggar. Fast jag funderar på om hon är gammal också. Hon skulle vara ett år men det är lätt att bli lurad när man inget vet  ::)

Det finns en sökfunktion längst uppe till höger !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 05 nov-11 kl 11:24 »
Det kommer inte ut något ägg utan det ser ut som när jag kläckt ägg i en bunke inne...Kan det verkligen vara så att hon lägger ägg utan äggskal????  VAD KAN DET VARA FÖR FEL PÅ HENNE?????
Är det skinnägg du menar? =ägget har inget hårt skal utan bara en mjuk hinna runt det. Eller är det bara gegga moja utan skinnpåse som kommer ur hönan?

Orsaker till skinnägg:
* hönan har börjat värpa ägg innan skalkörteln är fullt utvecklad (unghöns)
* hönan har en defekt skalkörtel
* för lite näringsämen i maten. speciellt om det är för lite kalcium och vitamin D3
* salthaltig vatten
* sjukdomar kan ge detta symptom, infektiös bronkit (IB) och EDS.
* hönan har blivit stressad och lagt sitt ägg för tidigt
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

jillnordh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 nov-11 kl 13:15 »
Är det skinnägg du menar? =ägget har inget hårt skal utan bara en mjuk hinna runt det. Eller är det bara gegga moja utan skinnpåse som kommer ur hönan?

Orsaker till skinnägg:
* hönan har börjat värpa ägg innan skalkörteln är fullt utvecklad (unghöns)
* hönan har en defekt skalkörtel
* för lite näringsämen i maten. speciellt om det är för lite kalcium och vitamin D3
* salthaltig vatten
* sjukdomar kan ge detta symptom, infektiös bronkit (IB) och EDS.
* hönan har blivit stressad och lagt sitt ägg för tidigt

Det är bara en gegga moja!!!!!! :o

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 05 nov-11 kl 15:39 »
Att det kommer något ägg utan skal lr med skinnskal är vell något som kan hända den friskaste hönan. ? googlade; egg laid without shell, och fick upp ¨många trådar. Så om du är någorlunda på eng  ;)

mvh
jag förstod det så att det är ren äggula och äggvita, som när man kläcker ett ägg i en bunke/stekpanna.

Aldrig hört någon med samma problem :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 05 nov-11 kl 15:54 »
Här brukar de lägga skinnäggen på golvet eller från pinne. Jag har fått för mig att de inte blir värpnödiga, tror de ska skita å så kommer det ett ägg. Ett skinnägg är ju inte så...........så.............. ::) så..... är ju ingen svår förlosning.

Visst är det en chansning men lägg det i stekpannan. Det KAN ju vara ett ägg!  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hönsmamman Jill

• Västerbotten
    • www.foxhunters-kennel.se
« Svar #8 skrivet: 09 nov-11 kl 23:08 »
Har pratat med vetrinären idag och hon sa att det måste vara något med körteln som bildar äggskalet som har blivit tokigt...
Hon sa oxå att jag kunde avvakta ett tag och se om det blev bättre, annars finns det inte något att göra för henne...
Nu ska det bli vintervila i hönshuset och hoppas att det har lagat till sig innan våren... <3
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.
Bor på landet i Västerbotten och storm trivs med livet och djuren.

hönsmamman Jill

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 11 nov-11 kl 08:08 »
Igår la hon ett ägg som iallafall höll ihop... tunn tunn hinna runt... hoppas att det ger med sej nu...  :D Vad glad jag blev...  ;D
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.

hönsmamman Jill

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 17 jan-12 kl 14:28 »
Min höna ville helt plötsligt lägga sig och ruva. :-[ Mitt i vintern?? Men hon fick iaf det och hon är nu stolt mamma till 2 st kycklingar som kläcktes dagen före julafton... Nu har lilla Agda fått vila sin äggfabrik.  ;D Det bästa till mina små höns...
Slutet gott allting gott   :D

MVH Jill

Dela detta:

* Inloggade just nu

237 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser