Har man slunga och en behållare som kan lämpa sig som klartank, en hög tank med 2-3-400 kg med bottenkran.
Då behövs ett förfilter, det jag kallar vaxavskiljare, som ofta får namnet "sump".
Till denna vaxavskiljare behövs något som kan styra en pump. En nivågivare. Det finns nivågivaarreläer som man kan sätta ett spröt på.
På sprötet kan man sätta på typ en "tennisboll" som kan flyta uppe på vaxet. När vaxet nästan är uppe vid kanten skall givaren starta pumpen.
Det skall pumpas ut honung från botten av vaxavskiljaren ned ca 5 -10 cm beroende på nogrannhet och där stängs allt av till den fylls på nytt.
Här är värme intressant för att snabba på att vaxet flyter upp. Men lagom värme, en honung med runt ca 30 grader ut till klartank räcker.
På stora anläggningar har man så mycket värme att vaxet smälter dvs över 60 grader. Det behövs absolut inte för att filtreringen skall fungera.
Pumpen kan vara något som styrs med 230V, en borrmaskinsdriven pump, som min en kugghjulspump i plast, något som klarar lite av gegget och partiklarna.
Lite bilder på mina apparater.
http://solare.blogsome.com/2011/07/22/kgb-pumpen/