Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungssump i plast  (läst 5024 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Honungssump i plast
« skrivet: 04 nov-11 kl 14:16 »
http://jarbobiodlarservice.my123eshop.com/index.html
 Honungssump fyra kammare plast    1 779,00/st
Vad tror ni om denna?

knutte

• -
SV: Honungssump i plast
« Svar #1 skrivet: 04 nov-11 kl 15:14 »
Mkt bra. Använder själv egenbyggd i plyfa enligt samma princip... Kompletterat med "fångpåsar" för vax som slungas kontinuerligt. Mitt bygge var betydligt billigare.... Och roligt!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 04 nov-11 kl 16:03 »
Mkt bra. Använder själv egenbyggd i plyfa enligt samma princip... Kompletterat med "fångpåsar" för vax som slungas kontinuerligt. Mitt bygge var betydligt billigare.... Och roligt!
Har du några bilder och beskrivning, några saker du skulle gjort annorlunda, andra idéer kring detta? Skulle vara kul att få reda på mer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 nov-11 kl 16:09 »
Jag undrar om en sådan låda använd som vaxavskiljare (sump) kan fungera utan bottenvärme. Hela poängen är att vaxet skall flyta upp och ren honung skall kunna pumpas från botten när vaxavskiljaren börjar bli full.
Pumpen regleras av en nivågivare. Sektionerna påverkar nästan inget utan värme.
Därför tror jag inte fullt ut på att en sådan låda blir effektiv.

knutte

• -
« Svar #5 skrivet: 05 nov-11 kl 09:55 »
Jag undrar om en sådan låda använd som vaxavskiljare (sump) kan fungera utan bottenvärme. Hela poängen är att vaxet skall flyta upp och ren honung skall kunna pumpas från botten när vaxavskiljaren börjar bli full.
Pumpen regleras av en nivågivare. Sektionerna påverkar nästan inget utan värme.
Därför tror jag inte fullt ut på att en sådan låda blir effektiv.
Bottenvärme skulle inte skada, men det funkar bra även utan. Mitt bygge är betydligt högre/smalare/större volym än plastlådan. Visst, tanken är att vaxflagorna skall hinna flyta upp. I nyslungad honung gör dom det. Så värme är inget måste. Sedan hamnar honungen ändå i en 600 Wallman, utan värme...

Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 nov-11 kl 00:11 »
För ungefär samma peng kan man få något användbart i rostfritt i så fall.

50 mm utlopp (2"), 2st silfack

http://www.lagarostfritt.se/Luddlådor.htm

http://laundrysystems.electrolux.se/node366.aspx?productid=4103
« Senast ändrad: 06 nov-11 kl 00:13 av Sten-Åke Lindell »

knutte

• -
« Svar #7 skrivet: 06 nov-11 kl 01:31 »
För ungefär samma peng kan man få något användbart i rostfritt i så fall.

50 mm utlopp (2"), 2st silfack

http://www.lagarostfritt.se/Luddlådor.htm

http://laundrysystems.electrolux.se/node366.aspx?productid=4103

Jag tror 20-25 lit är för litet, (och det är väl så med plastlådan också) annars var det snygga rostfria grejer. Luddlåda, aldrig hört talas om!

Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 nov-11 kl 08:19 »
Min från CMF är på 90 liter och räcker till.
De allra största "sumparna" med elpatron etc är stora för att de skall kunna vara vattenmantlade, inte för att processen kräver så stora "sumpar".
Höjden är intressant, vaxet skall upp över honungen och utloppet i botten är till för att tappa honungen.
Det händer ungefär samma sak där som i klartanken men det skall gå fortare för att processen skall fungera. Det är där värmen kommer in.
Man vill ha med så lite krafs i klartanken som det bara är möjligt. Rätt inställt fungerar en sådan process.
När man krafsavtäcker blir det en del gojs som hamnar i vaxavskiljaren. Det handlar också om vilken avtäckningsmetod man använder.
Kör man med knivavtäckning kan man processa geggan mekaniskt en gång innan den når vaxavskiljaren.
Man får se till hela flödet och slutprodukten skall förstås vara ren honung när man tappar från klartankens botten samt att resterna i klartanken skall vara "så lite som möjligt".

Fixar man det här är man hemma!

Bilder på egna processen.
http://solare.blogsome.com/2011/09/05/honungsprocessen/
« Senast ändrad: 06 nov-11 kl 10:00 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 nov-11 kl 08:57 »
Har man slunga och en behållare som kan lämpa sig som klartank, en hög tank med 2-3-400 kg med bottenkran.

Då behövs ett förfilter, det jag kallar vaxavskiljare, som ofta får namnet "sump".

Till denna vaxavskiljare behövs något som kan styra en pump. En nivågivare. Det finns nivågivaarreläer som man kan sätta ett spröt på.
På sprötet kan man sätta på typ en "tennisboll" som kan flyta uppe på vaxet. När vaxet nästan är uppe vid kanten skall givaren starta pumpen.
Det skall pumpas ut honung från botten av vaxavskiljaren ned ca 5 -10 cm beroende på nogrannhet och där stängs allt av till den fylls på nytt.

Här är värme intressant för att snabba på att vaxet flyter upp. Men lagom värme, en honung med runt ca 30 grader ut till klartank räcker.
På stora anläggningar har man så mycket värme att vaxet smälter dvs över 60 grader. Det behövs absolut inte för att filtreringen skall fungera.

Pumpen kan vara något som styrs med 230V, en borrmaskinsdriven pump, som min en kugghjulspump i plast, något som klarar lite av gegget och partiklarna.

Lite bilder på mina apparater.
http://solare.blogsome.com/2011/07/22/kgb-pumpen/
« Senast ändrad: 06 nov-11 kl 09:00 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 nov-11 kl 10:05 »
Jag har inte tid att svara på mail eller PM just nu.

Det är sannolikt pump och nivågivaren som är problemet till måttliga priser.

Jag skall fixa till några förslag när jag kommer hem.

Persson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 nov-11 kl 10:26 »
Sten-åke vad har du för pump till borrmaskinen som är livsmedelsgodkänd? Har sökt pumpar som är godkända men har bara hittat större modeller.

Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 nov-11 kl 11:56 »
Jag pumpar från vaxavskiljaren med ett pumphus från Nassenheider, samma som sitter på deras tappmaskin.
Med livsmedelsgodkänd menar jag material som är gjorda av livsmedelsgodkänt material, typ rostfritt eller livsmedelsgodkänd plast. I mitt fall godkänd plast.

Själva pumpen för övrigt har jag annars byggt ihop själv. Jag behöver 2 st pumpar och slipper nu köpa två stora pumpar som är dyra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

86 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser