Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor och höns tillsammans?  (läst 2042 gånger)

Squig

• Västergötland
Ankor och höns tillsammans?
« skrivet: 05 nov-11 kl 10:18 »
Jag vet att det är fler av er som har både höns och ankor.
Hur har ni löst detta rent boendemässigt?
Bor de i olika hus?
Har de separata ute-hagar?
Hur har det fungerat med sjukdomar? Har de smittat varandra?
Vilken hönsras föredrar ni (ni som har genbank på era)?

Jag har kikat på Bohusdals svarhöns och Hedemora. Lägg gärna en röst och motivering.
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Ankor och höns tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-11 kl 10:25 »
Det finnns en hel del trådar om detta

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=80201.0[/url]

Det är många som har höns och ankor tillsammans. Men man får egentligen inte ha dem i samma hus, om man läser reglerna noga !
« Senast ändrad: 05 nov-11 kl 10:28 av jan98 »
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Squig

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 nov-11 kl 11:34 »
Det finnns en hel del trådar om detta

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=80201.0[/url]

Det är många som har höns och ankor tillsammans. Men man får egentligen inte ha dem i samma hus, om man läser reglerna noga !

Vart hittar du skrivelse om detta? 
Funderingen var om man kunde ha dem i samma hus fast avskiljda ifrån varandra.

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 nov-11 kl 11:53 »
Vart hittar du skrivelse om detta? 
Funderingen var om man kunde ha dem i samma hus fast avskiljda ifrån varandra.

I sökrutan kan man skriva, annars kollar man på höns: boende/hägnad.
Ja! Man får ha dem i samma hus, men helst inte i samma grupp, om man har genbank på bägge, (det är strikta regler på hur en genbank flock ska ha!) så läs på srf:s hemsida! O sen gärna olika hagar också, annars finns det risk att hönorna drunknar i dammen/poolen ankor måste ha!
O snälla skaffa svarthöns! Dom är mest utrotningshotade, o är så fina.. Men dom är svåra att avla på, alla nuvarande kommer från en enda gammal grupp, så alla är besläktade, så köp från olika håll!

Squig

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 nov-11 kl 14:50 »
Det jag undrade vad vart det stod i genbanksreglerna att man inte får ha de i samma hus. Men då får man alltså det.
Våra svenska gula är ju  redan genbank och OM vi skulle skaffa höns så vill jag nog också ha de i genbank.

Min fundering när det gäller hus är om det är en ökad smittorisk att ha de i samma byggnad med i separerade delar. Höns är ju torra djur och ankor blöta, så att ha dem i samma bås är otänkbart. I så fall ska även utehagarna separeras så att ankornas vattenbadande inte stör hönsens sandbadande.

Svarthönsen har jag kikat ett tag på, men det verkar ju vara svåra att få tag på. Men jag hittade en i närheten som jag har skickat PM till.

(Till saken hör även att det är inte alla i hushållet som tycker att min vilja skaffa höns är alltför uppskattad.)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #5 skrivet: 05 nov-11 kl 15:12 »
Det jag undrade vad vart det stod i genbanksreglerna att man inte får ha de i samma hus. Men då får man alltså det.
Våra svenska gula är ju  redan genbank och OM vi skulle skaffa höns så vill jag nog också ha de i genbank.

Min fundering när det gäller hus är om det är en ökad smittorisk att ha de i samma byggnad med i separerade delar. Höns är ju torra djur och ankor blöta, så att ha dem i samma bås är otänkbart. I så fall ska även utehagarna separeras så att ankornas vattenbadande inte stör hönsens sandbadande.

Svarthönsen har jag kikat ett tag på, men det verkar ju vara svåra att få tag på. Men jag hittade en i närheten som jag har skickat PM till.

(Till saken hör även att det är inte alla i hushållet som tycker att min vilja skaffa höns är alltför uppskattad.)

jag återkommer med länken till tråden där det stod att man inte fick det när jag har hittat den
!

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #6 skrivet: 05 nov-11 kl 15:14 »
Här är länken http://87.237.214.120/~alternat/index.php?topic=107925.0

man får inte ha dem i samma hus !

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 05 nov-11 kl 15:21 »
Det är inte genbanksreglerna som säger att man inte får ha dem i samma hus. Enligt genbankerna så får man bara ha en ras av varje art, om man inte kan visa att man uteslutit risken för att det ska bli korsningar.

Det är jordbruksverket som säger att man inte får ha ankor och höns tillsammans.

Från http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/sjukdomar/fagelinfluensa/vadinnebarskyddsnivaerna.106.3f70593f123bdfdb51a8000646.html

Citera
    Regler som gäller alla fjäderfä oavsett skyddsnivå:

* Fjäderfä får bara ges dricksvatten som kommer från borrad eller grävd brunn eller annat vatten som är godkänt som livsmedel.
        * Andfåglar, som ankor, gäss och änder ska hållas åtskilda från övriga fjäderfä på en anläggning, eftersom smittade andfåglar kan fungera som symptomfria överförare av virus.

Däremot vet jag ingen hobbyägare av fåglar som dömts för detta, och många alternativare har djuren tillsammans ute, en hel del har dem t o m tillsammans inne, men det tycker jag är olämpligt, pga att ankorna slabbar ut allt vatten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #8 skrivet: 05 nov-11 kl 15:24 »
Det är inte genbanksreglerna som säger att man inte får ha dem i samma hus. Enligt genbankerna så får man bara ha en ras av varje art, om man inte kan visa att man uteslutit risken för att det ska bli korsningar.

Det är jordbruksverket som säger att man inte får ha ankor och höns tillsammans.

Från http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/sjukdomar/fagelinfluensa/vadinnebarskyddsnivaerna.106.3f70593f123bdfdb51a8000646.html

Däremot vet jag ingen hobbyägare av fåglar som dömts för detta, och många alternativare har djuren tillsammans ute, en hel del har dem t o m tillsammans inne, men det tycker jag är olämpligt, pga att ankorna slabbar ut allt vatten.

ok för jag har ju funderat på det jag med att ha ankor och höns tillsammans men så läste jag detta
och då blev det ju inte så !

Squig

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 06 nov-11 kl 20:27 »
Tack för era svar!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser