Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nästa års planer  (läst 907 gånger)

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
Nästa års planer
« skrivet: 05 nov-11 kl 14:19 »
För en vecka sedan fick jag sån lust att prova på lite mer "avancerad" hönsavel. Hittills har jag ju bara låtit dom föröka sig som och vart dom velat. Nästa år vill jag testa lite saker.

Har holländska dvärghöns, renrasiga men inga rena färger.

Har lite frågor som jag undrar om ni kan tänkas svara på:

1. Hur stor "avelsbur" bör jag ha?   (Kommer att ha en flyttbar gräsbur med hus)
2. En grupp, brukar dom bestå av 2 eller 3 hönor och en 1 tupp?
3. Är det 3 v som man brukar säga innan man kan vara helt säker på att det är rätt tupp som är far efter ihopsättandet?
4. Hur "farligt" är det att använda syskon, mor/son eller far/dotter? Är dom inavelskänsliga?
5. Jag kommer inte att kläcka fram i maskin utan låta hönorna ruva fram själv. Ni som gör så, låter ni tuppen vara kvar i "avelsburen" när någon utav hönorna lagt sig att ruva eller släpper ni ihop dom med resten när han "gjort sitt jobb"?

Tror att det var alla mina frågor, i alla fall för tillfället! :)

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

David97

• Gäst
SV: Nästa års planer
« Svar #1 skrivet: 05 nov-11 kl 14:40 »
För en vecka sedan fick jag sån lust att prova på lite mer "avancerad" hönsavel. Hittills har jag ju bara låtit dom föröka sig som och vart dom velat. Nästa år vill jag testa lite saker.

Har holländska dvärghöns, renrasiga men inga rena färger.

Har lite frågor som jag undrar om ni kan tänkas svara på:

1. Hur stor "avelsbur" bör jag ha?   (Kommer att ha en flyttbar gräsbur med hus)
2. En grupp, brukar dom bestå av 2 eller 3 hönor och en 1 tupp?
3. Är det 3 v som man brukar säga innan man kan vara helt säker på att det är rätt tupp som är far efter ihopsättandet?
4. Hur "farligt" är det att använda syskon, mor/son eller far/dotter? Är dom inavelskänsliga?
5. Jag kommer inte att kläcka fram i maskin utan låta hönorna ruva fram själv. Ni som gör så, låter ni tuppen vara kvar i "avelsburen" när någon utav hönorna lagt sig att ruva eller släpper ni ihop dom med resten när han "gjort sitt jobb"?

Tror att det var alla mina frågor, i alla fall för tillfället! :)

Hej! Jag gör som du gjort än så länge, har ju bara en enda stor bland grupp.. Men kan ändå en del om detta!

1. För normalstora höns, (lantraser, wyandotte o liknande) så är det 5 (?) per kvadrat meter, så du kan lätt ha ett litet hus på 2x2 meter, är väl snällt, om dom ska ha rede, vatten o mat.. Sen uteplatsen, ska dom ha ganska stor, kanse 2 ''vanliga'' på kvadrat meter, så ha en 3x3 eller något.
2. Du kan ha 3-4 hönor i en avelsgrupp.
3. Ja. Runt 3 veckor kan du börja ta ägg, o vara säker på att det är rätt tupp, vänta gärna 3-4 extra dar, så du vet säkert att han har bestigit dem.
4. Det kan vara syskon, hönor är väldigt tåliga mot inavlel, tex. Linkoso här på alternativ, har haft samma tupp i 13 år (  :o ) Och söner efter den. m.m..
5. Du kan ha tuppen hos dem helatiden, men ha gärna en resebur att ha ruvhönor i, annars lägger dom andra ägg i samma rede, o hon en höna går av efter 4 veckor, o inte så kul att hitta döda foster i ägg som hon lämnat!

detta var lite av vad jag lärt mej!

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser