Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny tupp med benkvalster...  (läst 3875 gånger)

LEK

Ny tupp med benkvalster...
« skrivet: 05 nov-11 kl 17:15 »
Hej!
Idag har jag gjort något dumt! Jag köpte mig en tupp då vi var tvugna att avliva vår gamla. Tuppen köpte vi av en MYCKET gammal man med något tvivelaktig ordning på sina höns. Han verkade mycket mån om dem men det var mörkt och smutsigt. I vilket fall som helst så kunde jag inte med att vända i dörren så vi valde en tupp och åkte hem. Tuppen är fin och hönsen verkar tycka att han är helt ok. Det som inte verkar bra är hans fötter. Han har benkvalster som jag ska behandla med såpvatten och Tenutex i morgon men han verkar även ha ont i/under fötterna. Haltar lite och verkar inte helt stadig på benen och vill inte sitta på pinne nu till natten utan valde att ligga i fönstret på hönshuset.
Nu är jag väl medveten om att det var dumt att släppa in honom i hönshuset men min tanke är nu att jag ska göra vad jag kan för att hjälpa honom att bli frisk och fräsh.  Tror ni att det är något mer jag kan göra för honom än att tvätta och smörja fötterna?

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Ny tupp med benkvalster...
« Svar #1 skrivet: 05 nov-11 kl 18:13 »
För att komma till rätta med problemet börjar man med att borsta benen, ta en gammal tandborste som du ruggar upp benytan med. Använd en lösning av såpa och vatten (diskmedel går också bra) så att beläggningarna blöts upp och tas bort. Smörj därefter in benen med Tenutex (finns receptfritt på apoteket). Var noga när du smörjer in salvan så att den verkligen masseras in överallt. Slutligen kan man även smörja in benen med fett eller olja t ex vaselin, detta för att kväva kvalstren. Tee trea salva kan också användas med gott resultat. Behandlingen måste upprepas flera gånger med 7-10 dagars mellanrum.

Det är även att rekommendera att man gör rent hönshuset, sittpinnar och reden. Till det kan man använda Virkon S. Om möjligt byt ut gamla sittpinnar mot nya fräscha.

ser det ut så här ?

Här är en bra sida med mer information !
http://www.sabelpoot.se/hons_parasiter.htm
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 05 nov-11 kl 18:30 »
Kolla under fötterna om han har fotböld
Hedemorahöns

LEK

« Svar #3 skrivet: 05 nov-11 kl 20:05 »
Hej igen och tack för svar!
Jo, benen ser ur ungefär som på bilden så dem ska jag tvätta med såpa imorgon. Apropå fotböld så vet jag inte hur det ser ut. Jag tittade under hans fötter i eftermiddags och det jag såg var att "kudden" mitt under foten (motsvarande vår handflata typ) var kraftigt förstorad. Den verkade inte öm, röd och infekterad och inte heller svart/missfärgad av vad jag kunde se. Bara stor och rund så att han har svårt att få stöd/balans i fötterna. Mystiskt eller vad?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 05 nov-11 kl 20:09 »
Det är även att rekommendera att man gör rent hönshuset, sittpinnar och reden. Till det kan man använda Virkon S.
Visst kan man använda Virkon S att städa i hönshuset med men jag vill understryka att det inte har större effekt på benkvalster än rent vatten! Virkon S dödar bakterier, virus och vissa sporer  men inte kvalster, loppor eller löss.

Vill man tillsätta något medel till skurvattnet när man städar som har effekt mot kvalster så är faktiskt grönsåpa bättre än Virkon S.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #5 skrivet: 05 nov-11 kl 20:10 »
Visst kan man använda Virkon S att städa i hönshuset med men jag vill understryka att det inte har större effekt på benkvalster än rent vatten! Virkon S dödar bakterier, virus och vissa sporer  men inte kvalster, loppor eller löss.

Vill man tillsätta något medel till skurvattnet när man städar som har effekt mot kvalster så är faktiskt grönsåpa bättre än Virkon S.

För mig har det fungerat ! :P

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 05 nov-11 kl 20:15 »
För mig har det fungerat ! :P
Men det hade gått lika bra om du städat med bara vatten  ;)  Virkon S är inget bekämpningsmedel som dödar ohyra, det är ett desinficeringsmedel som dödar bakterier och virus samt vissa sporer.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #7 skrivet: 05 nov-11 kl 20:18 »
Men det hade gått lika bra om du städat med bara vatten  ;)  Virkon S är inget bekämpningsmedel som dödar ohyra, det är ett desinficeringsmedel som dödar bakterier och virus samt vissa sporer.

ok då vet jag till nästa gång tack !

LEK

« Svar #8 skrivet: 05 nov-11 kl 20:25 »
Hej igen och tack för svar!
Jo, benen ser ur ungefär som på bilden så dem ska jag tvätta med såpa imorgon. Apropå fotböld så vet jag inte hur det ser ut. Jag tittade under hans fötter i eftermiddags och det jag såg var att "kudden" mitt under foten (motsvarande vår handflata typ) var kraftigt förstorad. Den verkade inte öm, röd och infekterad och inte heller svart/missfärgad av vad jag kunde se. Bara stor och rund så att han har svårt att få stöd/balans i fötterna. Mystiskt eller vad?

Puttar upp min fråga lite då tråden fick en lite annan inriktning  :-\

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 05 nov-11 kl 20:54 »
Trampdynan kan vara lite stor och köttig på vissa höns utan att det är något fel. Har dom bölder brukar man se att dom ör svullna röda och varma dör bölden sitter. Fotböld är vanligare om man har smutsigt hos hönsen.

Om du nu ska behandla mot kalkben i morgon ta då och tvätta fötterna ordentligt så att du verkligen ser hur hans fötter ser ut. Såpvatten och en tandborste brukar vara bra  ;)

Kan du sedan ta lite bilder och posta här så kanske vi kan komma med lite bättre tips och råd. Hälta behöver ju inte alltid härröra från fötterna utan kan ju också komma från lederna högre upp i benet.

I vilket fall så hoppas jag att din tupp kryar på sig  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser