Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp - sjuk höna Newcastle?  (läst 2779 gånger)

La Ladin

• Västergötland
Hjälp - sjuk höna Newcastle?
« skrivet: 05 nov-11 kl 18:30 »
Har en höna som har burrat ihop sig, böjer nacken och är hängig. Hennes kam ser också mörk och konstig ut och hänger. Vingarna hänger också.

Kan det vara newcastle? Vad sjutton ska jag göra? Jag borde väl avliva henne snarast känns det som, hon verkar ju verkligen må kass. Men jag borde skicka henne någonstans eller hur går det till? Det är ju lördag idag.

David97

• Gäst
SV: Hjälp - sjuk höna Newcastle?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-11 kl 18:40 »
Hej! Vilken ras? Ålder? Kan du ordna en bild? Jag hade ne lohmann-höna med samma sak (utan mörk kam) Och hon hade nog äggledarinflamtion, eller äggförstoppning, tror inte det är newcastle, om du inte är kräsmagad, känn gärna i äggledaren o se om det finns ett ägg där!

LEK

« Svar #2 skrivet: 05 nov-11 kl 20:22 »
Hej!
Om jag vore som du skulle jag ge henne lite extra ömhet som värme, avskildhet och god mat. Kolla igenom henne noga så att hon inte har fått lusangrepp, det kan göra dem jättesvaga/sjuka. Se även till att hon dricker ordentligt, kanske behöver du hjälpa henne genom att ge vätska med sked i näbben.
Det är inte lätt att rädda en höna som blivit sjuk men ibland går det. Ring en vet. annars... Man kan behöva ringa till flera olika innan man hittar en som kan höns men det kan det vara värt.

Håller tummarna för din höna och dig.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #3 skrivet: 05 nov-11 kl 20:24 »
Länken kanske kan hjälpa dig
http://www.sabelpoot.se/hons_sjukdomar.htm
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

David97

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 nov-11 kl 20:45 »
Kanske är coccidios? Pröva med filmjök som det står!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 05 nov-11 kl 20:49 »
Om du är orolig för New Castel och bor inom riskområdet och ändå tänker avliva din höna så kan du ringa distriktsveterinärerna. Dom kan ta hand om kroppen för obduktion och då läget är som det är tror jag inte det kostar något. Dom har dessutom jour dygnet runt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 06 nov-11 kl 01:09 »
Har en höna som har burrat ihop sig, böjer nacken och är hängig. Hennes kam ser också mörk och konstig ut och hänger. Vingarna hänger också.
Kan det vara newcastle?
Kanske?
Nedsatt allmäntillstånd, hängande vingar, vridning av nacken, mörk kam är några av sakerna man kan se vid Newcastle.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

La Ladin

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 nov-11 kl 12:38 »
Hönan dog ganska snabbt. Har ringt SVA och de tycker jag ska skicka in eller åka dit om någon mer dör.

Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser